heej,
ik heb moeite met bio leren, hebben jullie tips?
ik zit in vmbo kader en heb de methode biologie voor jou.
hopelijk hebben jullie tips.
en wat vind je precies lastig? de termen, de verbanden zien…?
- samenvattingen maken
- opdrachten bestuderen
probeer nadat je de tekst hebt gelezen, de tekst voor jezelf uit te leggen. Dit hielp bij mij altijd
Probeer niet alles uit je hoofd te stampen maar het echt te begrijpen.
Laat je overhoren door iemand (bv. een van je ouders) of probeer iemand de leerstof uit te leggen. Op het moment dat het je lukt om het uit te leggen snap je het echt.
En maak alle opdrachten goed en de diagnostische toets en kijk alles in de les zorgvuldig na en vraag het aan je docent als je dingen niet begrijpt of moeilijk vind.
bedankt voor deze tips.
maar wat ik precies moeilijk vindt…,
ik vind het moeilijk om bijvoorbeeld 10 hoofdstukken te leren en het ook te onthouden.
enzo
De toets in je werkboek maken! En de belangrijke woorden leren
Als je 10 hoofdstukken moet leren zal het voor je eindexamen zijn. In dat geval, oefenen, heel veel examens oefenen tot je erbij neervalt (oke doe dat maar niet).
En veel herhalen.
o oeps ik bedoel geen hoofdstukken maar paragrafen
hahah
Haha oke. In dat geval, zorg dat je alle opdrachten bijhoud in de les, dus dat je ook echt per les doet wat de docent zegt dat je moet doen. En kijk alles goed na.
Samenvatten wil ook nog wel helpen. En de diagnostische toets maken, en de dingen die ik (ook) eerder genoemd heb.
Probeer verbanden en oorzaak/gevolg te ontdekken en maak daar een samenvatting mee, denk terwijl je leest echt na over wat je leest ipv het gewoon door te lezen, zoek per paragraaf de twee belangrijkste opgaven uit en maak die, toets jezelf digitaal en maak de d-toets in je wb en lees op de laatste dag voor de toets je samenvattingen door.
Wat bij mij erg helpt is samenvattingen maken van elke paragraaf en daarnaast ook de opdrachten die je moet maken/hebt gemaakt + de antwoorden in de samenvatting zetten. Vaak staan in de opdrachten namelijk ook nog dingen die je op een toets kunt krijgen.
bioplek en biologiepagina.org zijn echt heeeeel handig! misschien ook examenvragen maken? en alles wat je niet begrijpt tot in de puntjes uitzoeken
Ik heb dezelfde methode, hier is iniedergeval een site: www.biologievoorjou.nl hier kun je filmpjes kijken, teksten opzoeken enzo.
Verder maak ik altijd samenvattingen en laat ik iemand mij overhoren.
wat ik zelf fijn vind is echt snappen waar een bepaald begrip over gaat. Dus gebruik google en bekijk filmpjes. Zo word het vaak op een andere (soms makkelijkere) manier uitgelegd
Een biologiestudente hier: Je moet zorgen dat je begrijpt waar de stof over gaat. Zodra je dingen begrijpt en toe kan passen zul je merken dat je het ook makkelijker onthoudt ;-).
Biologie was echt een ramp bij mij, omdat ik slecht begrijpend kan lezen ben ik filmpjes gaan kijken over de onderwerpen die ik moest leren. Dit heeft me heel erg geholpen
Ik schrijf altijd al die blauwe woorden (begrippen) op en dan de betekenis erbij, en die ga ik dan leren. Als ik de begrippen eenmaal in m’n hoofd heb zitten en het hoofdstuk dan nog een keer doorlees, begrijp ik alles opeens veel beter, omdat ik veel beter een idee heb waar het over gaat. Verder staan er over elk hoofdstuk wel wat filmpjes op YouTube, die zou je kunnen kijken. En samenvattingen maken heeft mij ook heel erg geholpen.