Bio-industrie hoofdoorzaak Klimaatverandering

Wij hebben laatst tijdens onze biologie les de documentaire ‘‘Meat the truth’’ gekeken. Hierin vertelt Marianne Thieme over wat voor een rol de bio-industrie heeft in de opwarming van de aarde. Ik wou al een tijd lang vegetariërs worden, omdat ik het niet eerlijk vond tegenover de dieren, maar na het zien van deze documentaire zijn er veel mee dingen bij gekomen en alle vragen die naar boven komen, waarom wist ik hier niks van? Mensen die ik het vertelt heb kijken me allemaal ongelovig aan.

Waarom verzwijgt de overheid zoiets belangrijks!?

Daarom ben ik deze topic begonnen! Ik wil jullie activeren om deze documentaire te gaan kijken, al zijn het kleine stukjes! Want Wij kunnen de wereld al een stuk beter maken door alleen al 1 dag in de week te eten 1 dag!!

Ik wil graag weten wat jullie hier over denken! want het is onze toekomst en de toekomst van onze kinderen! Die moet er toch groen uit komen te zien!

Tjah… Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar er zijn zoveel dingen die slecht zijn voor het mileu dat volgens mij alleen een radicale verandering van levenstijl effectief zou zijn. Met 1 dag per week bewust geen vlees eten komen we er niet

De aarde doet dit voornamelijk zelf. De aarde kan niet voor eeuwig stabiel blijven. Maar zoals je ziet in het schema, waren we in het laatste stukje ook een tijd ver onder het nulpunt, een paar honderd jaar na de kleine ijstijd.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f5/All_palaeotemps.png/800px-All_palaeotemps.png

Wat zij dus zegt geloof ik geen bal van, want als ik het mij goed herinner waren wij als mensheid maar 2% verantwoordelijk voor de stijging. Ik snap het wel als de bio-industrie de grootste vervuiler is vergeleken met de rest, maar het is heus niet de oorzaak van klimaatverandering.
Tenslotte was veel van het klimaatverandering niet waar omdat een groep wetenschappers dit heeft opgezet om ons te overtuigen zodat we beter zouden leven. En dat heeft gewerkt. Maar als het gaat om de waarheid…

En een stukje minder vlees eten veel mensen al, maar dat zal ook geen verschil maken. Net als de gloeilamp. Nee, het echte probleem zit hem vooral in de stiekeme hoeken. Ook biologisch voedsel moet worden vervoerd. We kunnen dus beter een oplossing zoeken voor schone energie, dan een stukje minder vlees eten. Want die schappen in de supermarkt komen toch wel vol. Tenzij men massaal niks meer gaat kopen, maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren.

De aarde is constant in beweging. Nieuwe diersoorten ontstaan, maar er zullen ook diersoorten verdwijnen. Als de natuur dit bepaald kunnen wij er niks aan veranderen. Wel ben ik er fel op tegen wanneer de mens de oorzaak is. Maar wij moeten niet verwachten dat alles zal blijven zoals het is. Zo werkt de aarde niet.

Wat ik vooral probeer te zeggen is, schrik niet teveel over de toekomst. Probeer gewoon jouw ding te doen om wat beter te leven. Maar de bio-industrie is echt niet alles op de wereld. Kijk maar naar al die spullen die elke dag vervoerd worden over de hele wereld. De duizenden vliegtuigen. Nee, wij moeten ons focussen op schone energie. Dan kunnen alle industrieën ook overstappen. Want zolang zij geen schone energie tot hun beschikking hebben, kunnen wij dat ook niet van ze eisen.

Ik heb inderdaad vaker gehoord dat als iedereen 1 dag minder vlees zou eten per week, alle klimaatdoelstellingen bereikt worden. Ik zeg niet dat het hele klimaat dat gered is, maar de doelstellingen die de overheden en internationale organisatie opgesteld hebben wel.

Zelf eet ik ook niet elke dag vlees.

Edit: zie dit, het is onderzocht door de VU
http://www.meatthetruth.nl/download/besparingstabel.pdf

ja idd waarom zegt de overheid dit ons niet het is een complot ze willen dat de wereld vergaat help illuminati strikes again

http://youtu.be/44jr_Igu2L8

Maare Marianne Thieme…Dat is natuurlijk geen objectieve bron.
Overigens is de productie van vleesvervangers ook niet heel milieuvriendelijk.
Ik denk dat mensen het beste zelfvoorzienend kunnen worden.

Dus jij denkt dat je iedere dag een stuk vlees op je bord nodig hebt van ca. 500 gram? Dat heb je nergens voor nodig, met 100 tot 150 gram vlees(vervanger) heb je meer dan genoeg aan eiwitten binnen gekregen voor de hele dag.

Volgens mij heb je zelfs maar 300-400 gram per week nodig, omdat je lichaam een voorraad vit. B12 heeft.

Zuivel is ook heel milieuvervuilend, aangezien melk afkomstig is van de koe (goh). Dus alleen geen vlees eten heeft geen zin, dan moet je zuivel ook weglaten.

Bovendien is het veel meer milieuvervuilend om biologisch vlees te eten ipv bioindustrie vlees. Dus dan vindt ik dat Marianne Thieme ook dat moet afraden.

Ik zei toch ook “meer dan genoeg”? :wink:

Het is gewoon onzin dat je dan de dag erna extra veel vlees gaat vreten. 1 dag per week iets anders eten dan dood dier zal juist goed zijn voor het milieu.

We eten nu meer vlees dan nodig is. Dat wij daarna meer vlees moeten eten omdat we de dag daarvoor geen vlees hebben gegeten, is dus onzin. Ongeveer 3-4 keer per week vlees eten is voldoende dacht ik.

Ja, en wat is je punt? Je zegt nog steeds onzin, hoeveel woorden je er ook wel niet voor zet. Mensen hebben vlees nodig, dat is waar. Mensen hebben echter na één dag geen vlees eten, niet gelijk vlees nodig (wat jij wel suggereert). De ene helft van de week wel vlees eten en de andere helft niet is prima.

Dit slaat dus helemaal nergens op. Ik zeg het nog een keer duidelijk: Mensen hoeven niet en gaan hoogstwaarschijnlijk ook niet, volop vlees eten, want ze hebben het ‘nodig’, omdat ze één dag geen vlees hebben gegeten. Snap je? DAT KLOPT DUS NIET! Denk je nou werkelijk echt dat de hele productie stilligt, omdat mensen één dag geen vlees eten? Ben je nou werkelijk zo dom? Bedrijven kijken naar de verkoopcijfers over een periode, niet over één dag lol. Als de totale consumptie van vlees afneemt, daalt uiteindelijk het aanbod van bedrijven. Ze gaan echt niet alle machines uitzetten, omdat het internationale ‘geen vlees eet dag’ is… Oja, verder doet jouw ‘punt’ er niet echt van belang. Ik val je aan op je argumentatie, niet op je standpunt.

Het is haar mening, dus geen onzin.
Jij kan het onzin vinden, inderdaad.
En ze zegt ook niet dat je het meteen de volgende dag weer nodig hebt, ze zegt alleen dat de meeste de volgende dag weer gewoon vlees pakken, omdat ze het lekker vinden. Ze heeft het dus niet over nodig hebben.

Maargoed, ik betwijfel of wij als klein landje iets aan het milieu kunnen doen terwijl China, de Verenigde Staten, Japan, India en Australië de 5 meest vervuilende landen zijn en ook minstens 5 keer zo groot zijn als Nederland (ik kan niet schatten, misschien groter of kleiner:p)
En ja, ieder klein beetje kan helpen…
Maar ik betwijfel of Nederland tegen Australië op kan met goed zijn voor het milieu, bij wijze van spreken.

Ze zegt dat ze het ‘nodig hebben’ en daarom perse de dag erna weet vlees moeten eten, wat geen mening is. Dat is dus onzin. Citeer me maar waar ik zeg dat haar mening onzin is. Overigens kan een mening ook gewoon onzin zijn hoor. Dat het jouw mening is, betekent niet gelijk dat het altijd goed is of dat het ergens op slaat.

We hebben het ook nodig, of niet soms?
Eiwitten in ieder geval, maar niet perse in de hoeveelheid vlees die de meeste nu per dag eten, ben ik het mee eens.
De mensen die een dagje geen vlees eten, zullen de volgende dag gewoon wel weer pakken. Niet omdat het nodig is, maar omdat ze het lekker vinden, omdat ze door die ene dag niet ook niet echt zijn gaan nadenken.

en ik denk trouwens dat ik net een stukje verkeerd begrepen heb nu ik terug lees, sorry daarvoor ^^’’

Ja we hebben het zeker nodig, zoals ik al een paar keer heb gezegd. Alleen zij zegt dat we daarom de dag erna weer vlees gaan eten (althans ze zet in zo’n volgorde dat ik dat eruit opmaak) en dat klopt dus niet.

Maakt niet uit :slightly_smiling_face:

Mijn oma at vroeger (tot ze 20 was denk ik) hooguit 1 dag per week vlees, puur omdat het te duur was voor haar ouders. Daarna heeft ze nog heel lang 3 of 4 dagen per week vlees gegeten.
Ze is trouwens 89 geworden, prima leeftijd lijkt mij.

We kunnen dus best een paar dagen zonder vlees, 1 dagje is dus niks, kan je lichaam prima hebben. Niemand zal hier iets van voelen, de boeren zullen als wij met z’n allen spontaan besluiten om 1 of 2 dagen geen vlees op tafel te zetten hooguit wat minder koeien/varkens/kippen gaan houden (ze zullen wel iets minder verdienen, maar ze hoeven ook minder te voeren waardoor hun totale winst waarschijnlijk niet eens (zo heel ver) omlaag zal gaan). Ook de supermarkten zullen hier niet echt last van hebben.
Het zou hooguit een “probleem” worden als we met z’n allen massaal besluiten om vegetariër te worden.

Ik doe niet opgefokt. Maar snap je nou mijn punt wat ik wilde maken? Ik hoef niet perse (niet per se) mijn gelijk te behalen, ik probeer je alleen in te laten zien dat jouw argument fout was. Kom op zeg. Je meende die zin toch niet letterlijk? Denk je nou werkelijk dat de productie weer opgang moet komen, alleen omdat de wereld één dag geen vlees eet?

Ik studeer Milieukunde. De hoofdoorzaak is: De mens.
Industrie (waaronder bio-industrie) is een van de belangrijkste oorzaken. Wij bedachten en deden, zonder na de denken over de gevolgen. De aarde werkt al op zijn hardst om onze fouten de compenseren, maar niet hard genoeg.
Dus ja… sommigen kunnen ervoor kiezen zo nu en dan geen vlees te eten. Maar dit alleen gaat niets oplossen. Ik vraag me soms af: ‘Wat als men in andere landen net zo vaak zou fietsen, als hier in Nederland?’.

Ik denk dat de algehele oplossing zou zijn: Terug gaan naar de tijd dat basisbehoeften nog basisbehoeften waren. De behoeften die je in leven houden.