Binomiale verdeling

Hee, ik heb een vraagje over wiskunde. Ik weet niet of er een algemeen wiskunde topic oid is, ik kon het niet vinden, anders mag dit natuurlijk dicht.

Ik snap deze vraag niet:
Er is een schijf met 6 vlakken. 3 van die vlakken zijn blauw, 2 vlakken zijn rood en 1 ervan is wit. Bereken de kans dat de pijl bij 8 keer draaien: 5 keer blauw en 3 keer rood aanwijst.

Ik ben een beetje in de war, omdat ze dus niet alleen vragen wat de kans is dat de pijl 5 keer blauw aanwijst, want dat lukt me wel om uit te rekenen, maar nu vragen ze ook nog er bovenop wat de kans is als het 3 keer rood aanwijst. Het antwoordenboekje legt het niet duidelijk uit maar geeft alleen het antwoord.

Alvast bedankt!

Dat kan niet toch. Binomiaal is de kans op succes.

Ja maar hier bedoelen ze dus ipv succes de kans dat de pijl die kleur aanwijst. Het moet wel kunnen, deze paragraaf heet Binomiale verdeling en deze vraag staat erin haha.

Ik denk ook niet dat het binomiaal is. Wat ik zou doen is: (3/6)^5 * (2/6)^3*(8ncr5), maar ik denk eigenlijk niet dat het goed is…

Is het niet 8ncr5 x (3/6)^5 x 8ncr3 x (2/6)^3.
Oke ik ben heel slecht in wiskunde en wss klopt dit niet maar mischien heb je er wat aan? :’)
Welk antwoord geeft het antwoordenboekje?

Als ik dat intyp komt er inderdaad het goede antwoord uit. Huh haha, apart. Ik snap sowieso niets van kansberekening etc. Hoe kom je aan die (3/6)^5 * (2/6)^3?

(8 nCr 5) x (3/6)^5 x (2/6)^2

Het antwoord hieruit zou het moeten zijn denk ik

Zit je toevallig in 5Vwo? Dan kan ik wel even een screenshot maken van de uitwerkingen als je wisC doet haha!

Wiskunde A brein wooooow

(3/6)^5 is omdat 3 van de 6 vlakken op de schijf blauw zijn. En je wil 5 keer een blauw vlak dus 5 keer 3/6
En voor die andere geldt precies hetzelfde maar dan voor rood

Nee, 4VWO en ik doe wiskunde B, m’n docente wilde ons een extra wiskunde D hoofdstuk geven. Kansberekening ligt mij echt niet, daarom heb ik juist B gekozen… :’)

Binomiaal is alleen als je 2 opties hebt:

• Succes
  • Geen succes.
    Maar hier zijn er meer opties.

de kans op blauw is 3/6 en de kans op rood is 2/6. Je moet 5 keer blauw dus 3/6*3/6*3/6 enzo… dus (3/6)^5 EN (en betekent in kans altijd keer, of betekent plus) (2/6)^3 (je moet drie keer rood).

Tip voor kansberekening. Denk heel simpel na wanneer je werkt met dobbelstenen, vlakken, kleuren e.d. Als het binomiaal verdeelt is haal je dat al heel snel uit de tekst, alleen al vanwege het feit dat ze er een heel onzin verhaal van maken.

Duidelijk, dankjulliewel!

Oke, daarom snapte ik het denk ik niet haha.

Kan ik toch nog iets met m’n wisk A hahahah

Kansberekening is echt kut ja! Had veel liever wisB gedaan maar dat kon niet met mn profiel. Wij hebben ook net zoiets behandeld dus ik dacht dat ik je aan antwoorden kon helpen maar helaas haha!