Binnenkort MRI scan, wat kan ik verwachten?

Hey allemaal,

Ik heb 3 jaar geleden een ongeluk in het zwembad gehad en heb sinds dien (3 jaar nu al) een dikke enkel. :expressionless: Ik heb hiermee al mega vaak naar de huisarts geweest en ben laatst naar de fysio gegaan. Ze hebben een echo gemaakt en zagen vocht en weefsel zitten wat er niet hoort, helaas kunnen ze hier niks aan doen. Vandaag dus naar het ziekenhuis geweest, naar de orthopeed. Binnen nu en een week krijg ik een uitnodiging voor een MRI scan. Mijn vraag aan jullie is dus: heeft iemand ervaring met een MRI scan (het liefst met voet of enkel). Ik ben benieuwd of je meestal helemaal in de ‘tunnel’ moet of is er een apart ding voor voet/enkel/knie, en hoe lang zo’n scan ongeveer duurt. Ik ga naar het Elkerliek ziekenhuis in Helmond dus als iemand hier ooit met een zelfde soort klacht is geweest ben ik erg benieuwd!

Groetjes! :wave:

Meestal is het wel helemaal de tunnel in, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Je krijgt dan een ziekenhuishesje aan, en dan moet je heel stil blijven liggen. Meestal ben je wel bij bewustzijn. Het duurt meestal niet zo lang. Ze maken puur die beelden, en die kunnen ze later rustig bekijken. Bij een vriendin duurde het maar 20 minuutjes. Dat was alleen niet voor haar enkel.

Ik moest voor mijn hoofd. Duurde ongeveer 40 minuten(maar voor je enkel zal dat wel korter zijn) en ik mocht mijn eigen kleren gewoon aanhouden(alleen geen dingen met ijzer dus bh en broek moesten b.v. uit).
Ik vond het heel erg meevallen allemaal.

Oke, mij lijkt het iets spannender als je er helemaal in moet dan dat je er gewoon bij kan gaan zitten ofzo dus vandaar. :cold_sweat:

Ik moest voor mijn onderbenen; kuiten. (beiden kuiten)
Ik hoefde er gelukkig niet helemaal in; tot mijn knieen (zodat ze verder konden kijken, mochten ze dat willen.
Ik kreeg een soort platen over mijn benen heen, al weet ik niet of die waren zodat ik niet kon bewegen of dat ze het beter konden zien en weet niet of je die ook krijgt bij je enkel (lijkt me nogal lastig / niet lekker liggen).
Beiden benen gingen tegelijk en het duurde niet langer dan 30 minuten. Ik kreeg een koptelefoon van daar op en mocht een USB meenemen met mijn eigen muziek.
Het ding maakt best wel herrie maar minder dan ik verwacht had, helemaal omdat ik die koptelefoon op had.
Alles met ijzer moest inderdaad uit, dus ook mijn BH ondanks dat die er niet onder lag. Als je je haar in een staart wil doen: zorg dat het een elastiekje zonder ijzer is, dus puur en alleen stiekje.
Ik vond het ook reuze meevallen inderdaad.
(Dit was in Breda maar in Den Bosch gaat het hetzelfde (schoonouders werken daar op de radiologie))
Succes alvast!

Ik mocht niet blijven zitten, moest op die plank gaan liggen. Volgens mij kan je ook niet zitten; of je moet op je armen leunen maar dat zullen ze niet doen omdat de kans dat je dan gaat bewegen best groot is volgens mij.

Je moet sowieso liggen, omdat de kans op bewegen met zitten veel groter is en dan mislukt het.
Het ding maakt een beetje lawaai, vandaar dat je muziek mee mag nemen. Dat raad ik je zeker aan, dan ontspan je ook wat meer :slightly_smiling_face:
Verder denk ik, omdat het je enkel is, je er niet helemaal in hoeft.

Je zou eventueel een joggingbroek mee kunnen nemen, want je mag niks met ijzer erin aan en aangezien je broeksknoop ook ijzer bevat, moet je broek dus uit.
Verder voel je nergens iets van ofzo, ik zou me dus geen zorgen maken :slightly_smiling_face:

Oke, bedankt allemaal! En nog een klein dingetje. Duurde het lang voordat jullie de uitslag kregen?

Ik moest een MRI van mijn knie en ik hoefde er maar half in. Het ding maakt behoorlijk herrie maar ik mocht muziek luisteren :slightly_smiling_face: Duurde denk ik 20 minuutjes dus viel heel erg mee! Ik had van te voren al besloten om geen bh aan te doen.

Hij moest wel opnieuw omdat ze het niet helemaal goed konden zien en toen kreeg ik vloeistof in mijn arm gespoten zodat je bloedbanen oplichten.

Uitslag duurde denk ik een weekje :slightly_smiling_face:

Ik kreeg 'm een half uurtje later, maar was in opname in het ziekenhuis en het was niet voor mijn been.

Overigens maakt het ding onwijs veel herrie.

ik moest er met mn knie in tot mn nek, dus alleen mn hoofd er uit. idd geen bh aan doen en gewoon een trainings broek! ik kon een cd mee nemen maar dat was ik vergeten dus mocht ik lekker naar een live concert van micheal bubble luisteren :hammer:

Oh, en als je een mri van je enkel krijgt, kan je verwachten dat je contrastvloeistof via een infuus wordt ingespoten. Ik had dat toen ook, zonder dat t gezegd werd van te voren, maar je kan je er op voorbereiden, je voelt er verder niks van. Alleen je hele lichaam voelt koud door de vloeistof , succes, en het valt allemaal echt heel erg mee!

Ik heb er het afgelopen jaar 2 gehad. Voor eentje moest ik er tot aan mijn borsten in, bij de andere andersom tot aan mijn knieën. Wat je kunt verwachten is een klereherrie, het apparaat maakt gigantisch veel lawaai. De tunnel is heel smal, maar als je er niet met je hoofd in moet dan valt het reuze mee. Het duurt ongeveer twintig minuten en die minuten vliegen echt om!

Dikke kans dat je er maar tot je knieën onder hoeft, aangezien het je enkel en dus bijna onderste lichaamsdeel betreft. :’)
Inderdaad mag je geen ijzer op/in je lichaam dragen, dus je riem, broek, BH (indien er een beugel in zit) moeten uit. Een joggingbroek en een sport-BH zijn dan een goede vervanging.

Als ze het niet goed kunnen zien, kunnen ze nog contrastvloeistof inspuiten via een infuus om alles beter zichtbaar te maken. Maar omdat het je enkel betreft en geen orgaan, zal dat niet nodig zijn. Het duurt waarschijnlijk 20 tot 30 minuutjes.

Hebben ze tegen je gezegd waarom dit werd gedaan?

Ik moet morgen voor mijn knie… Ze zeiden dat het ongeveer 20min tot een half uur duurt. Voor de rest kreeg ik een folder mee, maar dat was allemaal heel algemeen (geen metalen dragen etc.) Ik krijg vrijdag de uitslag al, na 3 dagen dus. Dat is over het algemeen best snel :wink: x

dankjewel allemaal, ik zal iets posten als ik ben geweest! Dearkiller, succes vandaag! :wink:

Eindje geleden ook een mri gehad voor mijn buik. Moest een papje drinken voor contrast, echt vies ugh. Duurde veel te lang naar mijn mening maar ik was ook heel misselijk van het papje. Nooit meer als het aan mij ligt :’)

Ik kreeg uitslag ongeveer na twee weken. Beetje kut omdat hij niet zuiver was op dat moment, maar dat was de schuld van het ziekenhuis.

MRI scan is overigens niet iets om je zorgen over te maken. Tenzij je claustrofobisch bent aangelegd. Het geeft alleen een enorme kabaal, maar omdat het je enkel betreft denk ik niet dat je er helemaal in hoeft. Wel stil liggen overigens!

Het is alleen eng als je claustrofobisch bent. Doe een topje onderaan (dan moet je dat ziekenhuisgordijn niet aan), ontspan en probeert echt niet te bewegen, zelfs niet met je vingers. Ik krijg altijd een koptelefoon mee met muziek, maar dat hebben niet alle ziekenhuizen.