Ik heb nu 3 maanden vakantie aangezien ik al klaar ben met mijn examens en ik ga eind juli op vakantie voor een maandje. Ik wil voor die tijd wat fitter worden. Ik ben niet heel dik of onzeker over mijn uiterlijk maar ik vind wel dat ik op de grens zit (63 kilo 17 jaar uhm lengte… ik denk 1.68/1.70?).
Ik vond gymen altijd vreselijk op school, omdat mijn conditie echt vreselijk is. Ik heb een tijdje geprobeerd om een paar dagen in de week in een park te gaan rennen maar al snel gaf ik het op, omdat ik na 2 minuten al uitgeput was en het niet fijn vond dat mensen mij zagen.
Ik wil nu een eigen schema maken en thuis oefenen om een wat fitter lichaam te krijgen en een wat steviger buik en stevigere benen etc. Op internet zijn er veel oefeningen alleen ik weet niet zo goed welke ik nou moet doen en welke nou echt effectief zijn ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met zo een schema en mij hiermee kunnen helpen
Ten eerste zou ik me niet focussen op ‘ik wil dan en dan resultaat zien’, want ik ben bang dat dat demotiverend gaat werken. ‘Fit worden’ heeft geen deadline, dat is afhankelijk van je inzet, je huidige figuur, je aanleg en nog veel meer dingen.
Ten tweede is je gewicht bij jouw lengte zeker niet de grens. Dat is een prima gewicht. Strakker worden kan natuurlijk altijd, maar ik zou niet streven naar een bepaald gewicht.
Ten derde kan ik je adviseren advies te vragen in een sportschool, omdat oefeningen thuis zonder kennis waarschijnlijk niet de resultaten gaan geven die je verwacht. Een sportschoolmedewerker kan concreet advies geven en kan ook beter inschatten hoe jouw figuur in elkaar zit en welke oefeningen voor jou geschikt zijn dan een paar vreemden via Internet. Als een sportschool geen optie is kun je eens naar Kayla Itsines kijken, dat is een prima schema om strakker te worden en je hebt niet heel veel dingen nodig.
Qua voedingsadvies kun je eens in het Gezond Afvallen topic kijken (lees de beginpost) of meepraten bij bijvoorbeeld Fit voor de Zomer. Succes!
Fitter worden qua conditie zal wel lukken, maar voor strakker worden is 2 maanden te kort. Pas na ongeveer 8 weken ga je aan je wat aan je lichaam zien en dan moet je ook wel echt 3x per week krachttraining gaan doen. (kan zijn dat je een uitzondering bent, maar dit is wat mijn personal trainer zegt ieder geval).
Wat ik zelf doe is squats (30kg), lunges (12KG), bench press (15KG), deadlift (20KG) (versie ervan), push up, pull up en sit ups. Ik ben nu zo’n 2 maanden bezig en merk nu pas dat ik echt wat sterker begin te worden. Overigens begon ik natuurlijk alleen met mijn eigen lichaamsgewicht. Als ik jou was zou ik naar de sportschool gaan waar ze goede begeleiding hebben. Ik train ook met begeleiding en zit nu toch met een ‘gebroken’ rug thuis dus ga na als je zelf gaat klooien . Wil je echt thuis aan de slag kun je eens naar Kayla Itsines kijken.
Thuis sporten op een goede manier kan toch wel? Er zijn genoeg workouts op youtube te vinden. Waarom moet je dan verplicht naar de sportschool??
Hee Floor,
Ik zie dit berichtje voorbij komen en ik zie dat het al enige tijd geleden geplaatst is maar wilde er toch nog even op reageren. misschien heb je er nog iets aan.
Op mijn website staat een volledig (GRATIS) sport schema welke je thuis via YouTube kunt uitvoereen zonder dat je hiervoor materialen nodig hebt. Het staat op mijn website onder het kopje TRAIN en is perfect voor beginners. www.dailydally.nl
Neem maar eens een kijkje als je wil en succes met trainen.
Liefs, Dally
Oud topic, slotje