Binge eating... hoe los je dat nou eigenlijk op?

hii !
Ik heb de laatste paar jaren zoveel last van binge eating…
Ik denk dat ik mijn emoties “op eet”. Ook wanneer ik me verveel ga ik eten, ik eet ook als ik het niet eens in de gaten heb. Dan ben ik bezig met een serie ofzo en dan voor ik het weet is heel de zak met nootjes of chips al op, ik heb geprobeerd kleinere porties te eten, vooral bij snacks en avond eten. Maar op een of andere reden bouns ik altijd terug in mijn oude habbits. soms heb ik dagen dat ik niks eet voor heel de dag en dan ben ik 1 kilo lichter, soms geeft me dat het gevoel alsof ik dan iets bereikt heb terwijl het eigenlijk super slecht voor je is. Ik zeg elke dag tegen mezelf, morgen begin ik wel… maandag start ik echt met sporten en gezond eten, maar het lukt nooit.
Ik heb me nooit geaccepteerd in mijn eigen lichaam, ik voelde me nooit mooi.
Ik probeer altijd om de laatste weken voor de zomer nog extra hard te werken maar ik kan me er nooit aan houden.

Kan iemand mij helpen?..

Heyhey,

Ik heb zelf ook zo’n periode gehad. Eetbuien kunnen veel verschillende oorzaken hebben. Soms is het emotioneel, dat je eet uit woede, verdriet, of eenzaamheid. Het is normaal om jezelf wel eens te verwennen met chocolade ofzo, maar als je hier de controle van kwijt raakt is het niet meer gezond.
In mijn geval kwamen de eetbuien voort uit te weinig eten. Ik ging ervan uit dat ik genoeg at, maar stiekem wilde ik gewoon nog wat afvallen. Ook als ik bepaalde dingen voor mezelf verbood, wilde ik het juist nog meer. Ik lees in dit berichtje dat je je goed voelt als je weinig eet. Zie het eens in dat als je een dag helemaal niets eet je lichaam boos op je wordt, en alles van die verloren dag in wil halen. Daardoor krijg je dus een eetbui.

Ik kan als tip geven dat je (als je dit hebt) het idee dat je moet afvallen los moet laten en je gaat focussen op 3 goede, gezonde maaltijden per dag. Hierdoor word je weer vrienden met je lichaam. En als je echt luistert naar je honger, bereik je uiteindelijk het gewicht dat bij je past. Iedereen heeft een andere bouw, maar ik geloof echt dat als je je lichaam gunt wat het nodig heeft, je het mooist en het gezondst bent.
Doe je dit niet, dan lokt dat weer eetbuien uit en het werkt dus averechts.

Ik kan je ook aanraden om jezelf even niet te wegen en het alleen met je spiegelbeeld te doen. In 1 dag al een kilo verliezen kan niet en je gewicht wisselt heel erg per dag en dagdeel. Het geeft je dus valse hoop en valse teleurstellingen.

1 like