Bindingsangst...?

Hoi,

Ten eerste informatie waar hoogst waarschijnlijk om gevraagd gaat worden: Ik ben 18, en nee ik heb nog nooit een relatie gehad. Daar in tegen heb ik wel vaker met jongens gedate en ja, ik ben ook wel eens verliefd geweest.

OP de middelbare school had ik altijd een heel leuk groepje waar ik mee om ging. In de derde kwam er een jongen in mijn klas waarmee het eigenlijk meteen wel klikte. Hij voegde zich al vanaf dag 1 bij ons in de vriendengroep en we hebben tot op de dag met de hele groep nog contact en spreken elkaar dagelijks. En in drie jaar tijd ben ik super goed bevriend geraakt met die ene jongen.

Sinds een paar maanden terug voelde ik verandering tussen ons. De manier hoe hij ineens met mij omging, hoe hij naar mij keek. Eerlijk gezegd zocht ik er niks achter maar na een tijdje drong het toch echt wel tot mij door dat hij met mij aan het flirten was. Ik ging daar niet verder op in, tot dat ik op een dag op bed lag en dacht: ‘‘Wow shit, ik vind hem leuk.’’.

Nu maak ik even een hele grote stap naar 4/5 weken terug. Ik had met hem gezoend waar ik absoluut geen spijt van had. Maar ik had opeens iets van: ‘‘Dit gaat wel heel snel nu.’’. In eerste instantie wilde ik afstand houden van hem, wat niet lukte omdat ik hem daar té leuk voor vind. Ik had een vriendin verteld dat ik met hem had gezoend en dat ik hem super leuk vind, en zij begon heel enthousiast te roepen dat ik binnenkort misschien wel een relatie met hem zou hebben. Toen brak er meteen paniek bij mij los, vraag mij niet waarom. Ik heb er nachten over na liggen te denken en ik kan het gewoon niet plaatsen. Ik ben zo graag bij hem in de buurt, het liefste elk moment van de dag. Maar als ik aan een vaste relatie denk dan wil ik hem het liefste wegduwen en huilen.

Ik vind het zo dom van mijzelf, vooral omdat ik het niet kan plaatsen. Diezelfde vriendin zei dat ik niet klaar was voor een relatie. Maar hoe kan je niet klaar zijn voor een relatie als je iemand zo leuk vind, en hem al mist als hij nog geen seconde uit het zicht verdwenen is? Het enige wat er gebeurt bij een relatie is die stempel die op je hoofd gedrukt wordt: ’ … heeft een relatie met’. Maar voor mij lijkt het alsof ik, ja kijk weet ik veel. Alsof het een misdaad is of zo. Natuurlijk ben ik bang wat anderen er over gaan denken, maar dat is voor mij geen reden om geen relatie met hem te nemen.

Iemand enig idee wat ik hier nou mee moet? Wat dit is en heeft een van jullie dit misschien ook?

Herkenbaar, ik had dat toen het zo’n beetje officieel werd tussen mij en mijn vriend. Ik twijfelde of ik wel zijn vriendin kon zijn omdat ik nog nooit een relatie had gehad. Ik wist niet of ik wel echt verliefd was en heb dat ook eerlijk tegen hem gezegd. Hij gaf me de ruimte om de relatie aan te gaan, onzeker te zijn, honderd keer mezelf af te vragen of ik het wel zou kunnen om zijn vriendin te zijn. Nu ben ik 3,5 jaar verder. Wees open en eerlijk en doe wat goed voelt.

Wauw dit vind ik zo lief.
Ik zou alleen eerst mijn moed bij elkaar moeten schrapen, maar ja om heel eerlijk te zijn weet ik dat het het best is om met hem te praten, het probleem is dat mijzelf nog niet begrijp. Dus tijd en ruimte zal ik dan zeker nodig hebben. Hoe heb je dat precies aangepakt want het lijkt mij echt dood eng om daar over te beginnen.

Probeer het er met hem over te hebben, en zeg gewoon dat je het heel spannend vind en gewoon niet goed weet hoe je je erbij voelt. En je hoeft niet meteen een stempel op jullie te drukken als ‘koppeltje’. Je kunt ook gewoon lekker blijven daten en dan komt het gevoel van een stel misschien vanzelf. Geef het tijd en praat erover met hem, hoe eng het ook lijkt. Als hij je echt leuk vind dan zal hij echt zijn best doen om het te begrijpen.

+ je facebook status is niet het belangrijkste in een relatie, om het zo maar te zeggen!

Dank jullie wel voor jullie hulp. Ik waardeer dat echt enorm. Vanavond zie ik hem weer en ik heb er zooo erg veel zin in.

Ik heb hier wel is last van gehad ja, omdat ik dan aan bepaalde dingen vast zou gaan zitten, iets als verplichtingen, en bang was om diegene te kwetsen etc. Ik heb het met die jongen besproken en hij was er heel lief over. Hij wilde niks overhaasten, en heeft met me afgesproken, we hebben veel tijd met elkaar doorgebracht en ik voelde me steeds meer op mijn gemak met hem. Dus als ik jou was zou ik hem vertellen dat je hem leuk vindt, (als hij dat nog niet wist tenminste), en gelijk vertellen wat je hier ook hebt verteld. Als hij jou ècht leuk vind, snapt hij dat wel, en zou die alle tijd vd wereld hebben totdat je er wel echt klaar voor bent. :’)

Ik ken dat gevoel volledig, ik ben nu samen, met men beste vriend, ik vond het altijd een zalige jongen, maar nu ik er mee samen ben, zie ik hem soms liever niet…
het is heel erg verwarrend, :bored:

Je moet je echt niet dom voelen omdat je angstig bent hoor!
Dit is echt een heel normaal gevoel (ken het zelf ook)
Het kan helpen om er met die jongen over te praten, maar je kunt ook gewoon even kijken hoe het loopt.

Ik snap heel goed waar je het over hebt. Iemand heel leuk enzo vinden, maar er niet aan moet denken om een relatie met hem te hebben. Je vriendin kan wel gelijk hebben met dat je nog niet aan een relatie toe bent… Daarom zou ik voorlopig gewoon nog met hem blijven daten en dan na een poos heb je misschien (hopelijk) het idee dat je wel een relatie met hem wil hebben. En dan kan je dat altijd proberen natuurlijk. En wees ook gewoon eerlijk tegen hem over hoe je je voelt !

Ik heb gisteren weer een date gehad. En het was super gezellig. Er was een evenement in de stad waar we heen zijn gegaan. We hebben daar ook meteen gegeten en 's avonds hebben we een film bij hem gekeken. Het was echt heel leuk. Na de film hebben we vooral veel gepraat, wat best serieus was. Hij begon eerst over zijn thuis situatie. vader wil geen contact meer met hem, zijn moeder en broer/zusje. En eigenlijk kwam hij met het voorstel om niet al te snel te gaan. Toen heb ik hem dus dit hele zooitje verteld waar hij heel lief mee om ging. Echt, een baksteen is uit mijn maag verdwenen. Echt zo fijn dit, ik ben echt blij! :grinning: