Bindingsangst, meiden! Hulp nodig.

Goedenavond,

Een ongewone gast hier op Girlscene, maar vast niet zeldzaam. Ik ben een jongen van 19, en er is een situatie waar ik sinds kort in zit.

Een tijdje geleden heb ik een meisje ontmoet op een verjaardag van iemand. Een week later kwam ik haar weer tegen en via een Whatsapp-groep had zij mijn nummer, en we begonnen ook te appen. Toen ik voor de grap haar Snapchat tevoorschijn haalde (Snapchat, dat ik hiervoor overigens nooit gebruikt had) ging ons contact erg snel. :beer:

Het was vrij duidelijk dat ze me enigszins leuk vond. Ik verzamelde genoeg moed en vroeg haar om ergens samen te komen en te gaan wandelen en zij stelde tijdens de wandeling voor om ergens te gaan drinken. Het was een hartstikke gezellige date, waarna zij mij na twee weken vroeg.

Ook deze date was super en we hebben veel geknuffeld. Toen zij ook mijn hand pakte tijdens het lopen, kon ik niet anders dan haar een kus geven.

------------
Anyway, dat was 4 weken geleden. De afgelopen weken zijn er wel wat dingen gebeurt. Tijdens een ander feestje lag ze tegen me aan, zowat te slapen. Het was erg lief maar toen besloot ze me plots simpelweg een paar dagen straal te negeren.
Ze gaf later aan dat het haar erg snel ging en ze rustig aan wou doen. Fine with me! :wink:

Een week later negeerde ze me nogmaals twee dagen. Nu was ik echter niet diegene die haar weer zou opzoeken, besloot ik. Na het weekend kwam ze echter zelf terug! Ze miste me, zei ze… :sob::muscle:

Twee weken flink veel contact gehad via Whatsapp en Snapchat, waarbij er veel geflirt werd van beide kanten. Ze vroeg me toen mee voor de derde date, en uiteraard had ik daar zin in!
De date was gezellig, maar ook nu weer zette ze de radiostilte in. Vier dagen, zowat geen contact. Op mijn vraag of ze het leuk vond kwam eerst geen antwoord. Ik moest het uit haar trekken.
“Hadden we niet leuk film gekeken? Zaten we niet al knuffelend op de bankjes na de film? Hebben we niet twee uur in de kou gezeten na de film?” - deze gedachten kwam in mij op.

Weer een heel stuk tekst, maar ik wou wel eens weten wat er nou precies aan de hand was, want ik miste ons contact! Ik wou haar weer zien omdat ik heus wel doorhad dat deze nieuwe radiostilte erg gevaarlijk was.

----
Ze wou niet meer. Ze wou geen relatie. Ze vond me super aardig en wist niet wat er met haar was. Ze snapte zichzelf ook niet meer.

Ik brak. Waren de afgelopen weken fake? Speelde ze een spelletje? In mijn gedachten vond ze me leuk, want dat had ze zelfs meermalen ook gezegd. Haar beste vriendin snapte er niks van, mijn vrienden die haar kenden snappen er niks van. Ik snap er niks van. Uiteraard vroeg ik waarom het ineens en zeer plotseling afgelopen was, maar het meisje in kwestie snapte er volgens haar zelf ook niks van.

Kortom, niemand snapt er wat van, en ik baal natuurlijk als een stekker want het was zo gezellig…

Iemand die weet wat ze zou kunnen ‘mankeren’?
Ik las wat artikelen over bindingsangst, dat iemand je erg leuk kan vinden (immers, alle tekenen waren er: ze zei dat ze me leuk vond, ze raakte me veel aan en vroeg me zelf meerdere malen mee uit) maar dat je niet verder durft… Maar misschien is dit louter goedpraat van mezelf. :frowning_face:

Ik denk dat ze inderdaad bindingsangst heeft en dat je het even aan moet kijken of ze nog contact met je opneemt.

En daarbij, jongens zijn niet toegestaan op het forum. Het staat duidelijk in de regels, dus ik denk dat je account niet lang zal blijven bestaan.

Jeetje wat een moeilijke situatie… Ik zou proberen om nog een keer met haar proberen te praten en vertel haar dat je antwoorden wilt zodat je eventueel verder kan met je (liefdes)leven als ze geen relatie wilt. Als je gaat praten stel haar dan op haar gemak en vraag er niet meteen naar maar klets eerst eventjes en daarna vraag je wat er nou precies aan de hand is. Zeg haar dat je haar wilt helpen met wat er aan de hand is of iets dergelijks.

Geen idee of dit helpt :’)

ps. superschattig dat je hiervoor naar girlscene komt!

mag ik vragen waarom jongens niet zijn toegestaan? gaat best wel ver vind ik haha

Via Snap heeft ze wel wat gestuurd. Ik heb deze ook beantwoord want ik kon het niet laten :s
Whatsapp is verder leeg gebleven. Ik wil haar sturen maar kan dat niet doen van mezelf, omdat zij het zo heeft verpest…

Dat er geen jongens aanwezig mogen zijn wist ik niet, maar voor dit soort problemen kan ik natuurlijk het beste hier komen :wink:

:hugs: awh lief van je

Hoe zou ik dat aanpakken? Als ik weer begin te praten voelt het een beetje alsof ik achter haar aan loop. Want dit heeft ze dus al 2x eerder gedaan, behalve dat ze het nu min of meer definitief heeft gemaakt.

Het lijkt gewoon alsof ze ‘mood-switches’ heeft. Eerst een paar weken in de super verliefd modus met alles van dien, dan weer deed ze vet afstandelijk.

En dit ja. Ik laat de meisjes natuurlijk gewoon hun ding doen verder. Had mezelf ook kunnen vermommen als “een vriendin” en dan dezelfde situatie vertellen maar dan vanuit haar oogpunt ^^

Het meisje in kwestie is overigens net 17 jaar… Dus een puber zeg maar :wink:

Als eerste: wat ben jij een schatje van een jongen haha, dat je er nog steeds zoveel moeite in steekt en artikelen gaat zoeken op internet daarover enzo. Echt leuk haha.

Ten tweede, mijn (soort van) vriend heeft ook bindingsangst… Je moet van te voren bedenken of je dit wilt, want het gaat ontzettend veel tijd en geduld kosten. En zij moet bereid zijn om langzamerhand te veranderen daarin. Ik zal mijn verhaal vertellen, daar heb je misschien wat aan!

Ik ken hem nu anderhalf jaar en we hebben ontzettend veel ups en downs gehad. Soms uit het niets praatte we inderdaad niet meer, ooit zelfs een maand of langer. Dan dacht ik dat het over was, probeerde verder te gaan en ging met iemand anders daten of ik zoende met iemand opstap en dan kwam hij altijd stik jaloer terug. Boos op mij, omdat ik met iemand anders ging, terwijl hij al een maand het contact verbrak.

Na ongeveer een jaar kunnen we pas praten, dan bedoel ik echt praten. Over gevoelens, problemen enzovoorts. Toen heeft hij verteld dat hij bindingsangst heeft, dat hij werkelijk niemand vertrouwt. Hij sluit zich altijd compleet af voor gevoelens en had zichzelf er eigenlijk bij neer gelegd om nooit verliefd te worden of een relatie te nemen. Hij zei toen ook dat het beter was om te stoppen, omdat hij mij niet steeds teleur wilde stellen. Dit hebben we toen geprobeerd, maar mijn gevoel bleef zeggen dat ik bij hem moest blijven. En toen ik hem een berichtje stuurde zei zijn gevoel dit ook. We hebben toen afgesproken om het gewoon écht te proberen.

Nu nadat ik hem anderhalf jaar ken is hij ontzettend veranderd, hij vertrouwt me, ik mag officieel voortaan zeggen dat we een relatie hebben, hij zegt dat ie van me houdt, dat hij voor altijd samen wil zijn met mij en dat wij later gaan trouwen enzovoorts. Maar dit heeft echt ontzettend, ontzettend veel tijd gekost en we zijn er nog LANG niet. Hij vindt het heel erg lastig om mee te gaan naar familiedingen, of elkaar heel vaak te zien, of om samen in één bed te slapen en soms merk je dat hij het nog steeds lastig vindt om mij te vertrouwen.

Het kost je dus echt heel veel geduld, en ook negativiteit moet ik zeggen. Op internet staat vaak dat je nooit iets moet beginnen met mensen met bindingsangst, onzin vind ik. Ook kreeg ik veel negativiteit van vrienden en familie, ze snapte niet wat ik nog met hem deed. Want hij stelde me best vaak teleur, door bijvoorbeeld een date op het laatste moment af te zeggen omdat hij niet durfde, of te gaan negeren ofzo. Ze zeiden vaak ‘jij verdient beter’, en dat doet pijn als je familie en vrienden dat zeggen haha. Aangezien je haar nog niet zo lang kent kun je waarschijnlijk niet zeggen of zij het echt waard is en of het gaat lukken of niet. Maar luister naar wat je gevoel zegt dat je moet doen, Stel haar op haar gemak, oordeel niet te snel op haar negeergedrag, en probeer met haar te praten over dingen en geef haar vertrouwen (:

Sorry voor mijn überlange reactie, ik zeg niet dat het bij jullie precies zo gaat lopen als bij ons, in tegendeel haha want iedereen is anders. Maar ik wilde gewoon een voorbeeld geven, en laten zien dat je niet de enige bent. Ik wilde duidelijk maken dat je niet moet verwachten dat het over een paar weken weg is en dat jullie leuk een relatie kunnen hebben zoals bij ‘normale’. En dat het wél mogelijk is om een relatie te krijgen met iemand met bindingsangst. Je kan me ook pb sturen als je wilt (:

Denk dat het enige is hier met haar over praten en haar de tijd geven.

Ik had ook zoiets met een jongen, ik deed beetje t zelfde als het meisje waar jij mee praat doet.
En die jongen moest heel veel geduld hebben anders werd t al helemaal niks. Maar dat had hij niet, dus geen happy ending om je te vertellen hoe t wél moet haha.

Wat lief dat je hiervoor naar Girlscene komt! Ik ben inderdaad bang dat je account vrij snel verwijderd wordt want jongens zijn inderdaad officieel niet toegestaan, maar ik hoop dat je tot die tijd genoeg reacties krijgt die je kunnen helpen :grinning:

Ik herken je verhaal wel een beetje want mijn vriend heeft ook last van bindingsangst, zij het niet zo extreem als wat awesomenynous bijvoorbeeld verteld. In mijn ervaring is het zo dat je ze vooral los moet laten en hun eigen ding moet laten doen, want voor hen voelt het alsof hun vrijheid wordt weggenomen zodra ze iets beginnen met iemand en het een beetje serieus wordt. Dat vinden ze heel eng en spannend want het is natuurlijk best een behoorlijk iets. Ook denk ik dat je zeker nog met haar moet praten hierover op een luchtige manier, want jij moet ook weten waar je staat natuurlijk! Het zou namelijk niet oké zijn als ze je nu bijvoorbeeld alleen maar aan het lijntje houdt (wat raar zou zijn, want uit je verhaal maak ik inderdaad op dat ze je wel ziet zitten).

Mijn advies is dat je haar gewoon de ruimte moet geven als ze je echt leuk vind, dat heb ik ook gedaan bij mijn vriend. En dat is een succes geweest, anders had ik nu niet gezegd dat het mijn vriend was (: het kost moeite, het kost tijd, maar als je zeker bent van je zaak en als je haar echt leuk vind en er vertrouwen in hebt, kan het zo maar uitgroeien tot een mooi iets. Heel veel succes! En mocht je account niet verwijderd worden, laat ons dan weten hoe het gaat :grinning:

Jongens zijn inderdaad niet toegestaan op Girlscene, dit is in de regels te vinden. Daarom een slotje op dit topic.