Binas tabel!!

Ik zit met een groot probleem, ik ben m’n binas vergeten op school… zoals wel meer mensen van jullie doen heb ik al gelezen! maar ik heb morgen dus een scheikunde pta en heb een tabel nodig… tabel 41 over hoeveelheden mol!

zouden jullie mij kunnen helpen?! :woman_facepalming:

op de binas die online staat, is tabel 41 niet te vinden…!

Tabel 41 gaat over molaire iongeleidbaarheden, bedoel je die wel?
Wat wil je precies weten of doen dan? Ik kan m helaas niet voor je inscannen.

Als het goed is gaat die over de molaire massa’s ?
Ik moet molberekeningen en massaberekeningen maken, maar dan moet je uit de binas dus halen hoeveel massa, 1 mol is van een bepaalde stof…

Ja, 41 gaat inderdaad over molaire iogeleidbaarheden…
wat moet je er van hebben?

Uhm,
molaire massa’s staan alleen in tabel 98
“Molaire massa’s van veel gebruikte stoffen”…
(heb de binas hier voor me liggen overigens…)

Jaa, volgens mij heb je gelijk, ik heb het even opgezocht op internet en er staat dat molaire massa’s op te zoeken zijn in tabel 98 of 99 of 40A… Maar bij m’n oefenopgaven in het boek staat dat ik tabel 40 moet gebruiken… dus ik snap er even niks van :anguished:?

Waarschijnlijk een oud boek die verwijst naar de oude binas…? Was bij ons, toen ik nog op de middelbare zat, ook wel eens zo…

Maarrrr,
als je alleen maar molaire massa’s nodig hebt, kun je dat toch prima zonder binas doen?
Aangezien die hetzelfde zijn als de atoommassa’s, dus heb je alleen maar tabel 99 nodig, oftewel het periodiek systeem der elementen…
Dus nu moet het wel lukken neem ik aan?

Jaa, maar het kan ook zijn dat zij de tabellen van de oude versie nog gebruiken?
Dat is bij ons ook… in het hoofdboek staan cijfers van tabellen, maar die komen niet overeen… Achterin je binas staat een lijst met de oude en waar je de nieuwe kan vinden:p Dus 40 is misschien 98 geworden?
Snap je het nog haha?:stuck_out_tongue:
Kan ook dat ik het fout heb(A)

Hahahahah
ja ik kijk net achterin, daar staat inderdaad dat wat bij de oude versie 41 was, bij de nieuwe 98 is…
Maar zoals ik al zei, dat is makkelijker, maar is niet nodig :wink:

Ja klopt,
maar ik moet bijvoorbeeld ook Natriumsulfaat, en dan staat Natrium wel in het periodiek systeem, maar sulfaat niet… en die staat dan weer in een andere tabel, 98 volgens mij? 99 is het periodiek systeem toch?
en dat die tabellen verouderd zijn kan wel kloppen ja,

uhm sulfaat is SO4,
dus dan wordt de molaire massa van natriumsulfaat;
32,06 + 4 x 16,00 + 2 x 22,99 = 141,99…
Dus ik denk dat je met een beetje internet er wel moet komen eigenlijk
Heb geen scanner dus kan t ook niet inscannen voor je…

Oooh ik snap 'm al ja!
dankje!
morgen op de toets gebruik ik tabel 98 wel gewoon gaat wat sneller :stuck_out_tongue: