Bijwerkingen MAP..?

Hai, ik heb 30 december onveilig seks gehad. Mijn vriend had mijn oude strip per ongelijk weggegooid en dus hebben we gebruikt gemaakt van een condoom, die heeft gelekt. Natuurlijk gelijk de MAP genomen binnen 12 uur. Sindsdien begon ik last te krijgen van pijn in mijn onderbuik, gevoelige borsten en vermoeidheid. De pijn in mijn onderbuik werd zo erg dat ik het vandaag nieteens kon opbrengen om naar werk te gaan. S’ochtend werd ik wakker en ik was ook nog opeens ongesteld. Wat ik heel vreemd vind, aangezien ik het 30 december s’ochtends nog voor het laatst was. Dus mijn laatste keer menstrueren was pas 8 dagen geleden. Is dit normaal? En hoort dit ook bij de bijwerkingen van de MAP? Ik maak me er namelijk een beetje zorgen om…

Heb je… de bijsluiter gelezen? :expressionless:

-.-

Heb je de bijwerkingen gelezen van de MAP? Ik denk dat dan een groot deel van je vragen al beantwoord zijn.

Het is in ieder geval niet erg vreemd dat je weer ongesteld bent geworden, in een MAP zitten zo ontzettend veel hormonen dat je lichaam even helemaal de weg kwijt is, dus ja, dan kan het zijn dat je op een heel vreemd moment ongesteld wordt. Volgens mij had ik dat ook toen ik de MAP had genomen.

Lees in ieder geval de bijsluiter even zorgvuldig door. Mocht het je geen duidelijkheid opleveren en blijf je last houden van de buikpijn, raadpleeg dan een arts, altijd verstandig.

Dankjewel. Zal ik doen. Maar binnen 8 dagen weer ongesteld worden en nog heviger en pijnlijker lijkt me niet heel normaal. Daar kan ik eigenlijk nergens een antwoord op vinden. Vandaar dat ik eerst dit probeer voor ik naar de arts ga.

Misselijkheid en buikpijn, zelden met braken. Dit verdwijnt meestal weer binnen 2 dagen. U kunt de apotheek vragen om een middel tegen misselijkheid, dat u tegelijkertijd kunt innemen. Als u binnen 3 uur na inname van de morning-afterpil moet braken, moet u ervan uitgaan dat u ook de pil heeft uitgebraakt. Neem dan zo snel mogelijk een nieuwe tablet in.

• Vermoeidheid, hoofdpijn en duizeligheid. De verschijnselen verdwijnen weer binnen twee dagen na het gebruik.
    • Pijnlijke of gespannen borsten. Dit kan gedurende de rest van de cyclus aanhouden en verdwijnt dan weer.

Dit citeer ik letterlijk van de eerste site die google weergeeft als je intypt “Bijwerkingen morning after pil”.
Research bij medicijngebruik doet het altijd goed :wink:

EDIT: als je dus langer dan twee dagen buikpijn hebt (in jouw geval 7 dagen) lijkt het me verstandig om een arts te raadplegen.

Mijn vriend zegt tegen me dat het ook kan komen door mijn ongesteldheid. Maar toch ga ik naar de arts toe, lijkt me verstandig.

Oh en ik had net ook wat gelezen over langdurige klachten van de map, soms wel 2 weken.

Weet je wel wat er in de MAP zit? Een hele hoop hormonen, die ervoor zorgen dat je weer ongesteld zal worden en niet zwanger wordt. Het is toch geen snoepje, daarom moet je de bijsluiter ook lezen voordat je hem slikt. Waarom zouden vrouwen anders geen MAP slikken als anticonceptie, als het allemaal zo fijn zou zijn voor je lichaam :’)

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Sorry voor de TS, maar ik vind deze reactie gewoon echt te grappig.

MAP is gewoon gigantische rotzooi voor je lichaam, je lichaam krijgt ineens een shot aan hormonen te verwerken en daar horen nou eenmaal dit soort bijwerkingen bij. Dat had je inderdaad kunnen lezen in de bijsluiter of even googlen. Zou echter ivm de langer aanhoudende buikpijn misschien toch even contact opnemen met de huisarts.

Wat denk je dat een arts gaat doen behalve je achter je rug om uitlachen?

Dat vind ik ook best wel hard om te zeggen. Tuurlijk ze had de bijsluiter moeten lezen, I agree. Maar ze heeft nu best wel lang buikpijn dus ik vind het dan niet heel raar als ze dan even langs gaat. En ik denk een arts ook niet.

De MAP is een bom van hormonen, dus dat je lichaam zo ontregeld is geraakt, is niet gek.

Ik vind dit echt dezelfde situatie als 50 sigaretten op een dag oproken en naar de dokter gaan omdat je de hele week moet hoesten. Ja het is misschien hard, maar ik vind het echt de grootste onzin.