Bijna vuur gevat (uitleg?)

Hey allemaal!

Ik had wat kaarsen aangedaan, en ik was ondertussen naar 't wc… Toen ik terugkwam, zag ik één zo raar branden, daar lag een lucifer in? Lijk wtf, blijkbaar heb ik die daar laten liggen. Oerdom i know, mijn schuld. Ik dus in paniek, blazen, gaat niet uit, weer blazen en uiteindelijk giet ik er water op.

Enorm grote vlam en ik riep: OMG, zo luid dat heel het straat het vast heeft gehoord. En dan dooft het, oef als dien vlam erger was geworden, ik zou echt grote problemen gehad hebben.

Nu is mijn vraag: hoe komt het dat die niet uitging ?

Water maakt het soms erger ja :stuck_out_tongue: ik had er gewoon een deksel ofzo op gezegd (wel zo’n bolle) zodat er geen zuurstof bij kan komen en dan dooft zo’n vlam

Doordat die kaars waarschijnlijk al een tijdje brandde (en een beetje vloeibaar was geworden) mengt het kaarsvet zich met het water en versterkt het water alleen maar het branden. Is hetzelfde als je vlam in de pan hebt met een friteuse, het enige dat kan helpen is dan een blusdeken of een deksel om de zuurstof weg te halen. want zuurstof voedt het vuur alleen maar.

Of een natte thee/handdoek zou ook kunnen helpen. Tenminste, dat heb ik ooit wel eens gedaan en het werkte :wink: