bijna te dun voor mijn leeftijd

ik ben nu 14 en ik heb een bmi van 16 net op het randje. nog 1.5 kilo minder en ik heb ondergewicht, zelf vindt i het niet zo erg. maar als je aan iemand vertelt dat je tussen 42 en 45 weegt zeggen ze woooh jij bent echt dun. maar zelf zie ik het niet. ik vindt eigenlijk dat ik iets teveel vet hebt. ik bijna geen vet maar ik heb liever helemaal niks… ik heb geen anorexia maar zo klinkt het wel als ik dit vertel. misschien heeft iemand hetzelfde probleem… ?

Anorexia ligt volgens mij niet aan je gewicht maar aan dat je wil afvallen. (Extreem erg )

En als je bijna ondergewicht hebt moet je zeker niet denken gaan denken dat er nog wel wat af kan!

Mense die anorexia hebben, willen vaak juist niet toegeven dat ze het hebben.

Volgens mij is anorexia meer iets dat met je denken en doen te maken heeft zegmaar. Je kunt wel heel dun zijn maar je hoeft geen anorexia te hebben. Anorexia heb je pas als je wilt afvallen en nog meer en nog meer. Je hebt niet gelijk anorexia als je bijna ondergewicht hebt. Maar je moet wel op gaan passen dat je niet nogmeer af gaat vallen want dat kan gevaarlijk worden. En dat je wat vet hebt is helemaal niet erg! Je hebt het zelfs nodig!

Ik heb precies hetzelfde, en ik ben 15 :slightly_smiling_face:
Het is vervelend als mensen vragen of je anorexia hebt, terwijl het écht niet zo is…
En ja, ook al ben ik blijkbaar superdun, zelf vind ik niet eens dat ik een superstrak buikje heb. Maar als ik het daarover met vriendinnen heb, vinden ze dat ik gek ben haha ;$

Ik heb hetzelfde. Een vriendin van mij is een kop kleiner maar weegt 2 kilo zwaarder. Dan zeggen ze de vaak dat ik veels te dun ben. Terwijl dat echt wel meevalt. En ik weeg gewoon normaal voor mijn leeftijd. Alleen ben ik lang, dan lijk ik daardoor dunner.

Hahaha,
Niet handig om jezelf te quoten…

Ten eerste heb je al ondergewicht. Onder de 18 is ondergewicht, onder de 16 is “ernstig” ondergewicht.
Ten tweede heeft anorexia niet alleen iets te maken met dat je jezelf te dik vind. Daar gaat het ook om. Maar die eetstoornis heeft met name met controle te maken. En die controle ligt dan eenmaal op het eten/gewicht. Zolang dat niet met jou aan de hand is, is er geen rede om je ongerust te maken. Vertel dit dus ook gewoon tegen mensen die dit jou vragen. Of je dus een eetstoornis hebt of niet. En wat de opmerkingen, “zooo jij bent dun”, betreft. Ja, lijkt me wel logisch met een ondergewicht. En zeker als je op het randje van “ernstig” ondergewicht zit.
Zal wel even goed naar je voedingspatroon kijken. Want ook dit is niet goed.

Okee, als je al zelf zegt dat je te dun bent voor je leeftijd (Zie Titel), weet je wat je te doen staan.

Wil je wat van mijn vet? :’)

LOVESOME heeft gelijk, je hebt al best veel ondergewicht. Let goed op je eetpatroon, want je moet echt niet meer gewicht kwijtraken.

Ik had dat ook. Ik heb zeker tot mijn 17e een BMI gehad van 17 en na mijn 18e verjaardag kwam ik ineens 12 kilo aan :’) Nu heb ik een BMI van 21.

Let inderdaad op je eetpatroon. Eet vooral veel koolhydraten.

Ga vooral niet ineens belachelijk veel vettige dingen eten. Wanneer je lichaam nauwelijks calorieën nodig meer heeft om zich te ontwikkelen, ga je namelijk enorm uitdijen en als je gewend bent aan een vettig eetpatroon kan dat best negatief uitpakken (zoals bij mij en een vriendin van me die op haar 19e ineens 90 kilo woog).

jaa dit bedoelde ik precies

Zoiets heb ik ook gehad. Het was geen anorexia, maar wel een eetstoornis.
Alleen ik deed het omdat ik op dat moment super ongelukkig was.
Maar ik zou het niet afvallen ofzo. Gewoon blijven zoals je nu bent, want je krijgt er alleen maar meer problemen mee als je het wel doet! Ik werd ook een heel jaar niet meer ongesteld

Ik heb precies het zelfde als jou, meid. Ik ben 20 en zit ook goed onder mijn bmi. Het kan inderdaad klinken als anorexia, en dat verwijt heb ik ook een paar keer naar mijn hoofd gehad. Je moet je hier niks van aantrekken, omdat jij weet hoe het zit! Voel je fijn in je lichaam, wie weet veranderd het nog in de loop van je leven en anders: voel je fijn!

ik heb ook ondergewicht volgens mijn bmi
ik ben 15 en weeg ong 45 kilo
ik eet voldoende ik hou van lekker eten
toch kom weinig of niks aan
meestal heeft het ook met je bouw te maken
je bmi zegt ook niet alles, het zijn maar getallen

Ik zit er ook ver onder ik ben 21 en weeg 43 kilo. Ik ben wel dun maar niet eng dun ofzo. De dokter weet er ook van en ik eet verder ook gewoon. Maarja ik ben verder ook klein dus dat scheelt. En ja toen ik jonger was zat ik ook altijd onder het gemiddelde met gewicht, dat is gewoon mijn bouw. Ik heb verder een hoog metablosime dus kan vanalles eten zonder dat ik aankom. Misschien heb jij dat ook wel.
Meestal zeg ik mijn gewicht ook niet. Want dan is het van wooow dat is echt niet goed hoor. Terwijl ik geen reacties krijg van anderen over mn postuur dat ik echt veel te dun ben. Mensen denken bij een getal altijd heel snel aan anorexia want soms lees je van die verhalen van ja ik woog nog maar 40 kilo en ik werd opgenomen blabla. En dan denk ik wel eens jeetje zoveel weeg ik bijna ook maar ik zie er stukken beter uit!

Dus blijf gewoon normaal eten.

Ik zit zelf ook op 't randje wel/geen ondergewicht en ik vind mn buik bijvoorbeeld ook te bol, maar dat is geen vet dat is gewoon omdat ik mn spieren totaal niet train oid, wss is dat bij jou ook zo… sowieso niet gaan dieten (als in minder eten) en alleen maar sporten als je aan je figuur wil werken als je al zo’n laag gewicht hebt

Ik had het ook toen ik zo jong was. Kwam niet aan wat ik ook at, was veel te licht en net een plank (mijn lengte werkte ook niet echt mee: lang en dun), mensen zeiden dat ik anorexia had enzo. Maar het is allemaal goed gekomen, ik heb nu een gezond gewicht. Sterker nog, ik moet nu letten op mijn eten want ik kan niet meer alles eten zonder aan te komen.
Ga niet op dieet etc. je bent nog in de groei, het is geen goed idee.

Ik heb precies hetzelfde als jij, ik ben ook 14 en weeg ongeveer tussen de 40 en 43 kilo. Ik ben zelf heel erg blij met m’n gewicht dus ik zie eigenlijk geen reden waarom je nog dunner wil zijn. Ik begrijp het wel een beetje, als ik jou was zou ik vaak naar dikke mensen kijken dan voel je jezelf denk ik wel heel erg dun. (tenminste dat heb ik dan)

Ik heb dit wel gehad, maar ik vind dit belangrijker:

Als je 14 bent, telt BMI nog niet. Je bent nog vol in de groei en dit alles kan gewoon nog gaan veranderen. Als ij je goed voelt, zou ik me er niet druk om maken. En een beetje vet mag wel.

Ik wil niet betuttelend zijn, maar wacht even tot je wat ouder bent. Gewoon normaal blijven eten en dan komt het wel goed. Maak je niet te veel zorgen en trek je niks aan van wat anderen zeggen.