(Bijna) flauwvallen zonder reden

Vandaag gebeurde het voor de tweede keer. Vorige keer was ik alleen op een openbare plek en ben ik knock out gegaan. Kan mij er verder vrij weinig van herinneren. Ik had die dag zeer weinig gegeten omdat ik mij niet goed voelde en bleek achteraf gewoon ziek te zijn.

Vanmiddag was ik aan het werk en had het wel al eerst koud gehad en toen weer warm. Toen ik opstond vroegen collega’s of het wel goed ging, maar ik voelde mij alleen een beetje duizelig. Duizeligheid nam toe, mijn handen gingen tintelen en ik zat helemaal te rillen. Collega’s kwamen erbij en bhv’ers en uiteindelijk heb ik een poos op de grond gezeten om bij te komen en ben ik naar huis gebracht.

Toch is dit zonder aanleiding. Ik heb niet veel gegeten, maar wel voldoende. Ik ben de laatste tijd wel erg moe, maar heb ook wel veel te doen en meegemaakt de afgelopen periode. Ik ben totaal geen stresskip dus kan mij niet voorstellen dat het daardoor komt.

Is dit herkenbaar voor iemand? Vorige keer ben ik naar de HA geweest, maar daar kwam niet veel bijzonders uit (verhoogde waarden maar ook een tekort aan iets, verder niets voor gekregen).

Edit: ik bedoel met ‘niet veel gegeten’ dat ik wel voldoende gegeten heb (7 uur, 10 uur, 11 uur en 14 uur). Maar het komt er op neer dat ik normaal gesproken meer eet of snoep.

zou toch eens terug checken met je HA,

sinds het voor de 2de keer gebeurd, zou ik erg nieuwsgierig/ bang zijn wat er ook aan de hand is.

is je eetpatroon serieus veranderd voor dit gebeurde??

Misschien allereerst eens wat meer eten? Je geeft bij beide keren aan niet veel gegeten te hebben. Daarbij heb je een drukke periode gehad. Die twee dingen in combinatie kunnen een goede aanleiding zijn geweest. Ik zal proberen om in ieder geval gedurende de dag voldoende te eten, dan blijft je bloedsuikerspiegel op peil.

Vandaag heb ik wel gewoon voldoende ontbeten, tussendoortje om 10 uur en tussendoortje om 11 uur gehad en geluncht om 14.00. En dit voorval gebeurde rond een uur of 4. Kan mij niet voorstellen dat het daar aan ligt eigenlijk?

Nou ja, je geeft zelf aan niet veel gegeten te hebben, dus dat kan wel een reden zijn.

Op wat is er allemaal getest bij de huisarts? Waar was er een tekort van? Soms zeggen huisartsen wel dat er niks nodig is maar is er bijv. wel iets nodig… (bijv. bij bepaalde vitamines/mineralen is dit soms het geval, omdat ze vaak weinig kennis hierover hebben) Ik vraag altijd zelf een printje op van mijn waardes en controleer dit dan ook zelf.

Mijn ontstekingswaarden waren verhoogd, maar geen duidelijke oorzaak van gehad. En ik had een tekort aan kalium. Ik heb helaas geen waardes gevraagd of gekregen. Ik heb even opgezocht waar toen op getest is.

Dit staat er op de factuur:
Glucose
Galactose-tolerantietest (i.v. belasting)
Lactose-tolerantietest
Maltose-tolerantietest
Saccharose tolerantietest
Kreatinine
Natrium
Kalium
C-reactive proteinen (CRP).
Hemoglobine (incl. (eventueel) hematocriet en celindices (MCV, MCH en MCHC en erytrocyt)).
Bezinkingssnelheid
Trombocyten tellen.
Differentiele telling (hand).
Gamma-glutamyl-transpeptidase.
Thyrotrofine (TSH).
ALAT, SGPT, Transaminase.
Leucocyten, enkelvoudige bepaling.
Tolbutamide tolerantietest.

Super veel dus, als ik het zo teruglees. :cold_sweat:

Flauw vallen is toch echt wel vaak een gevolg van niet goed gegeten te hebben. Natuurlijk kan het ook andere redenen hebben, maar ik zou dit in eerste instantie even in de gaten houden. Misschien kun je ook altijd iets van dextro in je tas houden, als je je even wat licht in je hoofd voelt kun je er 1 nemen. Dit helpt meestal wel goed omdat er zoveel suiker in zit.

Zal vast wel een aanleiding hebben hoor… kan ook te lage bloeddruk zijn, bloedarmoede. En het kan volgens mijn HA ook gewoon stress zijn, ze zei dat je dat niet altijd voelt maar dat klonk ook onlogisch voor mij. Ik heb al sinds mijn 13e wat jij hebt, warm>koud. Daarna krijg ik een soort piep in mijn oren, weet niet of jij dat ook hebt? en buikpijn en slechte ademhaling, daarna zak ik gewoon in. Bij mij is het niet echt helemaal flauwvallen want ik kan nog denken, praten lukt niet niet. Kan ook mensen rondom me horen. Heb het zover ik me kan herinneren 2x gehad dat ik echt knock out ging. Maar denk niet dat je meer als stress of te lage bloeddruk gaat horen van de HA… ik ben al 3x geweest en het is elke keer: Komt door stress.
Ookal voel ik me gewoon totaal relaxed. Ik volg dezee topic ff!

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik denk inderdaad dat HA niet veel gaat opleveren. Dextro/druivensuiker is inderdaad wel een goed idee voor als ik het voel opkomen. Thanks.

Ik zou vragen of je de uitslag van het onderzoek kan bespreken met de huisarts. Want als je voor de tweede keer knock-out gaat is dat niet goed. Ja, je hebt misschien weinig gegeten, maar wel consistent. Het is niet zo dat je niets hebt gegeten.
Soms kan het zijn dat bepaalde waarden wel binnen de norm vallen, maar voor jouw doen heel erg laag zijn. Dan is het verstandig om hier beter naar te kijken.
Verder kan het wel degelijk komen door een te lage bloeddruk of door stress, ook al denk je dat de stress wel meevalt. Een vriendin van me is flauw gevallen nadat we het hadden over een operatie die ze zou krijgen. Ze was er onbewust toch heel erg mee bezig geweest en dat gesprek heeft haar over het randje geholpen.

Ik ben zelf al 5x flauwgevallen in mijn leven zover ik me nog kan herinneren. Ook ik heb nog steeds wel eens last van duizeligheid, piep in mijn oren, tintelingen in mijn handen en zwart worden voor mijn ogen. Voordat ik wist waar het aan lag heb ik het een tijdje heel erg gehad. (bijna elke week wel een keertje) Ik ben op advies van leraren en familie toch maar eens naar de dokter gestapt en hier kwam uit dat ik last heb van een lage bloeddruk. Ik heb op zo’n momenten dus een tekort aan zout! Ik geef het advies om eens naar de dokter te stappen!

Ik snap wat je bedoelt, heb het zelf ook al best vaak gehad.
Bij mij komt het meestal door te weinig drinken en ook door de stress ( dat kan ook onbewust zijn).
Ik heb ook altijd als ik opsta dan opeens krijg ik het heel warm en koud.
Word ik duizelig, zie ik zwart voor mn ogen en daarna is het weer weg.
Chronisch hyperventileren kan ook een rol spelen, je ademt dan zegmaar niet goed door je buik en te vaak.
Ik heb dat ook en daardoor word je ook heel moe.
Misschien is het ook zoiets?

Misschien ijzer te kort?