Bijna een jaar niet naar school..

Lang verhaal maar het moet even,

In de tweede klas ben ik blijven zitten in klas 2 Havo/Vwo, niet omdat de stof te moeilijk voor me was maar omdat ik door stress van een geweldadige thuissituatie en een eetstoornis het gewoon niet op kon brengen om m’n best te doen. Ik had ook volkomen geaccepteerd dat ik nu de tweede klas nog een keer moest doen op Havo niveau, dit ging helemaal goed en ik haalde zonder al te veel moeite meestal de beste cijfers van de klas.

Vorig schooljaar zat ik in de derde klas en in het begin leek alles goed te gaan maar door de depressie van mijn moeder en m’n broer die borderline heeft en met z’n vriendin en hun dochtertje bij ons thuis woont werd het toch weer snel onrustig thuis en in m’n hoofd. Ik haalde steeds slechtere cijfers en sliep meestal maar tussen de 4 en 6 uur per nacht. M’n broer had continue woede aanvallen waarin hij vaak urenlang ruzie maakte en soms zelfs vocht met z’n vriendin. Ook schold hij vaak mijn moeder en mij uit voor de meest vreselijke dingen. Op school had ik om de zoveel tijd gesprekken over mijn cijfers en thuis.

Hoe hard ik ook probeerde mijn best te doen door vermmoeidheid en stress leek niks me nog te lukken. In de laatste periode probeerde ik zoveel mogelijk buitenshuis te leren, en wanneer ik dat deed waren m’n cijfers altijd rond de 7 of hoger. Vooral tijdens de laatste proefwerkweek waren m’n cijfers aanzienlijk beter als ik in bijvoorbeeld de bibliotheek had geleerd, voor Wiskunde A had ik een 9,3 behaald terwijl Wiskunde een van m’n slechtere vakken was, voor andere vakken waar ik beter in was haalde ik slechtere cijfers omdat ik die thuis leerde waar ik met m’n koptelefoon op zat om het schreeuwen zoveel mogelijk buiten te sluiten.

Uiteindelijk lukte het me niet en heeft m’n school me op anderhalf punt te weinig van school gestuurd, ondanks dat he grootste gedeelte van mijn docenten zeiden dat ik de Havo met gemak had kunnen afmaken als m’n thuis situatie anders was geweest.

Ik wilde niet naar een Vmbo-t school, omdat ik koppig was maar ook omdat ik wist dat ik zoveel meer kon. Uiteindelijk kon zelfs dat niet meer omdat alle scholen vol zaten. De enige school waar ik nog terecht kon was een voor kinderen met een gedragsstoornis, dit wees ik ook af in de hoop dat er toch nog ergens plek was.

Dagen gingen over in weken die weer overgingen in maanden waarin ik elke dag thuis zat, in December had ik er genoeg van. Mijn moeder en ik lieten de leerplicht ambtenaar weten dat ik maar naar die school wilde gaan en dit werd verder besproken met de afdelingsleider op mijn vorige school. In januari hadden we nog niks gehoord, we mailden m’n voormalige afdelingsleider die ons vertelde dat het een tijdje had geduurd maar dat ik nu zeker weer snel naar school kon. Hij mailde me ook de contact gegevens van de contact persoon die ik moest spreken over mijn aanmelding op de betreffende school. Die contact persoon heb ik ondertussen gebeld en gemaild maar nu, 3 weken later heb ik nogsteeds niets terug gehoord.

Ik zit nu al bijna een jaar thuis en ben ondertussen radeloos, ik wil gewoon zo snel mogelijk m’n Havo diploma behalen. Heeft een van jullie in een vergelijkbare situatie gezeten of advies?

Een vriendin van mij heeft ook ongeveer zoiets… Ik heb alleen echt geen idee wat je kan doenn.

Weet niet of het overal zo is in Nederland, (lijkt me wel), maar hier kun je ook deelcertificaten halen. Dus als je bijv. zakt op frans en geschiedenis of weet ik het dat je die twee vakken binnen een jaar alsnog haalt op een mbo school. Misschien is dat iets…dan heb je meer tijd voor minder vakken dus wordt de druk iets minder. Verder kan ik je niet helpen, maar begrijp dat het een super kut situatie is. Veel sterkte:)

Bedankt <3 Ik kon ook naar het volwassenen onderwijs maar omdat ik pas 16 ben moest m’n afdelingsleider een overgangsbewijs voor me maken. Ik snap dat zoiets niet zomaar kan maar het voelt toch naar als diezelfde docent je verteld dat je makkelijk je Havo diploma kan halen maar niet wil meewerken als je een voor jou geschikte manier hebt gevonden.

Ik heb geen idee wat z’n hele probleem is maar ik ga deze week contact opnemen met het plaatselijke Vavo en kijken wat daar m’n mogelijkheden zijn.