Bijna 18 en nog steeds geen vrijheid

Hallo :relieved:

Oke, dit gaat best wel een lang verhaal worden denk ik, dus, sorry alvast.
Ik heb altijd ruzie met mijn ouders, om maar gewoon gelijk met de deur in huis te vallen. Omdat ik de oudste thuis ben (en ook nog eens een meisje) mag ik heel erg weinig, en dat terwijl ik bijna 18 ben. Daarover laaien altijd de meest verhitte discussies op wat er dan weer op uit draait dat ik huilend op mijn kamer zit en er dus nog steeds geen verandering is in de situatie. Als voorbeeld, een vriendin van mij is jarig geweest en die geeft vanavond een feestje. Dus ik zeg, mam, ik heb vanavond een feestje, daar ga ik op de fiets heen, en dat is rond half 1 afgelopen en dan ben ik om 1 uur thuis, dus ga maar alvast slapen als je wil. Dit praatje heb ik sinds een week geleden bedacht, en ben altijd stiknerveus als ik zoiets moet vragen. Mn vader komt er bij staan, en begint geirriteerd tegen me uit te vallen over dat ik niet zo moet zeuren etc. Waarop mijn moeder reageerd met, wie is dat dan? en waar woont ze ? en hoe oud is ze? dus ik leg uit dat ze daar en daar woont, dat ze haar niet kent en dat ze 17 geworden is. Meteen: Ja, die is veel te jong voor jou!
Toen ben ik naar boven gelopen en dus niet tegen ze uitgevallen.
En dan heb ik nog niet eens gevraagd of mijn vriend mag blijven slapen (we hebben 7 maanden:))…
Dat in tegenstelling tot mijn zusje, die alles voor elkaar krijgt met drammen. Mevrouw is 14 en gaat al uit. In de tussentijd ben ik nog nooit uitgeweest ( behalve schoolfeesten). Dus ik denk dat je wel begrijpt dat dit behoorlijk frustrerend is.

Weet iemand misschien hoe ik meer vrijheid kan krijgen? Ik heb al bewezen dat ik verantwoordelijk genoeg ben, maak geen misbruik van alcohol en dergelijke en ga toch altijd netjes naar mijn colleges…

Ehm, tja, soryy voor het lange verhaal zoals ik al zei :flushed:

je ouders zullen wel een reden daarvoor hebben? maar redelijk is het nie tnee en anders ga je op kamers? je bent oud genoeg

Ja, ik zou op kamers kunnen gaan, daar heb ik al over nagedacht. Maar naast het feit dat ik dan met een enorme studieschuld kom te zitten denk ik dat dan het contact helemaal verwaterd…

als je 18 bent krijg je studiefinanciering, en als je daarnaast werkt kan je wel rondkomen, ook met studiegeld ect.
tja dat is wel zo, maar dat heb je altijd zelf nog in de hand.

je zou ook nog kunnen proberen te praten met je ouders, maar meestal leverd dat niet zoveel op. nahja suc6 iig

Ja, ik werk er wel naast, maar niet zo heel veel omdat ik er simpelweg geen tijd voor heb, en geld wil ik niet lenen van mijn ouders. Zou wss ook niet eens op kamers mogen…

Dan moet je praten, maar denk niet dat het veel opleverd dan.

haha nee inderdaad, praten gaat nooit zo goed, maar iig bedankt:)

heel herkenbaar ik mag ook niks betreft uitgaan enzo alleen ben ik 15 :wink: ze zeiden toenik 13 was we zullen als je 15 bent echt nietmeer zeuren over op te fiets ergens heen maar nu mg ik nog steeds nergens heen en mag ik het da moet ik o 12 uur / half 1 thuis zijn en halen ze me het liefst met de auto op :S

Niemand die hetzelfde heeft?

ja ikdus alleen ben ik jonger , ze vindenme overal te jong voor eenmeisje van 15 is te jong voor een vriendje en om laat thuis te komen en om uittgegaan waar alchohol is en zedenkenook echt dat ik nognooit iets gedronken heb , ik zg maar niet dat het wel zo is …

Ja inderdaad, en dan kan je nagaan, ik heb een vriend die alles voor me doet en me dus ook regelmatig thuisbrengt met de auto. gisteravond filmavondje, wou ik weggaan om half 8/8 uur ofzo, op de fiets. mn moeder zo, waar ga jij heen? Naar vrienden. Op de fiets? ja. DACHT HET DUS NIET. Ik breng je wel weg.
Zo gaat het bij mij meestal:P

ja ik XD
ik ben 18 en ook nog nooit uitgeweest.
maar ik vindt het niet zo erg,
ikweet toch niet wat ik mis, ik vind het wel goed zo

maar ik snap dat je het vervelend vind, je moet eerst m e je zusje praten hoe zij alles voor elkaar krijgt,
en dan ga je een keer uit samen met je susje,
en halve wege ga jij de ander kant op en zij ook en dan gaan jullie aan het eind ook weer samen na huis

ja bij mij ook bij mij op school gaan ze elk weekend uit zijn om 5 uur s"ochtends thuis …:S ik mag dat echt nit ze vinden 1uur al erg laat :S en dan hebben we weer ruzie enzo ik mag eigelijk alleen naar schoolfeest zonder problemen maar dan word ikookop gehaald omdat het een 20 minuten vnaf mij huis is maar iedereen fiets alleen de mensen die een uur of langer wonen gaan met de auto :S film avondje hebben ze ht liefst dat ik voor 12e thuis ben

Dat hebben we een tijdje gedaan ja:) werkte in het begin wel, maar we verschillen nogal qua wat we leuk vinden, en dus ook van hoelaat we thuis komen, als ik om 1 uur weg wil, begint ze al om 11 uur te zeuren, dus dat is helaas ook geen optie. Maar ik vind het ook niet erg dat ik niet uitga hoor, maar met vrienden is het wel lastig

Ja idd, mn vriend komt wel eens om half 5 thuis, en zijn moeder vind he tniet erg. Maar ik kan niet naar een discotheek, want zoals jij ook al zegt, ik word om 12 uur opgehaald, punt uit:P

maar je bent 18
waarom ga je niet beginnen met rijles, en dan kun je met de auto gaan?

Of je gaat gewoon. Je zusje doet dat vast ook. Als jij laat zien dat jij niet van je vast beradenheid weg te krijgen bent zullen ze zich ook “geen zorgen” om je maken. Dan weten ze in ieder geval dat je ook zo bent tegen andere (vreemde) mensen en je vastberaden bent in wat je wilt.

Mijn zus is tegenover mij een lieverdje. Mijn ouders maken zich heel veel zorgen om haar omdat ze waarschijnlijk ook buiten ons huis ook zo lief en onschuldig is. Terwijl ik juist heel vel ben tegenover ze (meestal kan ook lief zijn hoor) dan weten ze ook dat ik buitenshuis goed voor mezelf op kom als het moet.

Ga gewoon.
Je bent bijna 18.

Weetje, die vind ik wel heel goed inderdaad!
Ik ben gewoon gegaan, geen toestemming gevraagd, en heb er ook uiteindelijk geen heel grote problemen mee gehad ^^.