Bijles niet kunnen betalen...

Lieve meiden, ik echt even hulp nodig… Ik ben sinds dit schooljaar overgestapt van het vmbo naar de havo. ik volg nu al 2 jaar het vak Frans, alleen nu is het dus zo dat ik door de overstap 3 jaar grammatica mis. in mijn stroming hebben alleen de vwo’ ers voor Frans gekozen, en dus zit ik nu bij hun de klas, met nog een paar andere mensen van de havo. Mijn leraar blijft maar een beetje dwingen dat ik bijles moet gaan nemen, alleen kan ik dat niet doen doordat mijn ouders dit gewoonweg niet kunnen betalen.(bij mij op school zijn er ook niet andere leerlingen die mij het kunnen uitleggen, want dit heb ik allemaal al nagevraagd.) wat nu het probleem begint te worden, is dat die andere mensen wel bijles kunnen betalen, en er nu al meer van snappen, dan dat ik nu doe. ze willen/kunnen het mij ook niet uitleggen, dus dat schiet ook niet op.
Ik heb het die leraar nog niet verteld, omdat ik niet echt wil dat docenten dat weten, dat mijn ouders dit niet kunnen betalen. Vandaag zei hij tijdens de les dat het over komt dat ik er gewoon geen zin in heb, en dat hij er dan niet meer moeite voor kan doen.
ik heb ook niet echt iemand in de buurt die dit wel zou kunnen uitleggen, zonder er voor te hoeven betalen…
Ik weet niet echt hoe dit opgelost zou kunnen worden, omdat het nogal persoonlijk is, en omdat door meerdere dingen die zijn voorgevallen, ik niet echt heel veel vertrouwen meer in die docent heb…
Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen!

Docenten zijn er toch om de stof uit te leggen? Als je het echt niet wilt vertellen zou ik uitleg op het internet opzoeken (filmpjes op youtube, sites met extra oefeningen en extra uitleg). Maar persoonlijk zou ik het toch overwegen om te vertellen, en dan kan de docent je misschien wel wat bijles geven. Succes!

Zijn er niet meerdere docenten die Frans geven, zodat je bijvoorbeeld een uur in de week een andere docent kan vragen voor uitleg? Op mijn oude middelbare school was dit heel normaal.

Je hoeft je er niet voor te schamen dat je ouders dat niet kunnen betalen, dat is niet raar en dat hoort hij als docent te begrijpen. Gewoon vertellen. Anders gaat hij inderdaad andere dingen denken en dat is zonde.
Daarnaast vind ik het ook écht heel raar dat je bij vwo Frans zit - ik bedoel, dat kan gebeuren qua klasindeling - maar dan is het niet jóúw schuld dat je opeens achterloopt. Ik vind het echt raar dat ze jou dan maar vertellen dat je het zelf uit moet zoeken, en ik vind dat je dit best kunt aanklagen bij de schoolleiding.

En nou ja, het is wellicht niet de beste oplossing, maar je hebt hier gelukkig wel een forum tot je beschikking waar je altijd vragen over de grammatica kunt stellen. Ik was niet altijd even goed in Frans, en ik ben bang dat veel grammatica mij alweer ontschoten is, maar ik wil best proberen je te helpen.

Ik vind het echt belachelijk dat die leraar het niet uit wilt leggen. Hij is toch de leraar, hij moet je wat kunnen leren en ik zie niet staan dat hij dat überhaupt al geprobeerd heeft.

Heb je trouwens geen schema’s voor de grammatica? Als je een Frans woordenboek hebt, staan achterin vaak handige schema’s voor bijvoorbeeld de werkwoorden. Misschien maakt dat het makkelijker en overzichtelijker voor jou. Ik leerde Frans grammatica altijd door zulke schema’s in mijn eigen woorden te zetten.

Je kunt kijken naar goedkopere vormen van bijles. Ik werkte bij een online bijles bedrijf, ook met extra betaalbare lessen. Je moet even pmen als je meer wilt weten.

Verder kan het ook zijn dat je ouders van de gemeente wat extra’s kunnen krijgen om jou met je schoolwerk te helpen; er zijn dacht ik wat extra toeslagen voor dit soort gevallen. Ik hoop dat iemand dit nu leest die hier meer vanaf weet en je daar even verder mee kan helpen.

Verder zijn er online ook best wel goede bronnen voor Frans. Dit is wat ik vaak voor mijn bijlesleerlingen gebruikte:

http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/55221-franse-grammatica-enkele-basisregels.html (alle websites van educatie-en-schoo.infonu.nl over Frans zijn behulpzaam. Je moet daar even verder naar googlen)
grammatica Frans leren (veel oefeningen)
Gratis online uitleg Franse grammatica (oefeningen en uitleg)

Verder heel erg eens met Ling. Schaam je niet, stel je docent op de hoogte van de thuissituatie, daar is hij voor.

Dit boek : https://www.vandijk.nl/webshop/p/grandes-lignes-4e-2e-fase-r-f-rence-9789001803162 was echt mijn redding tijdens mijn middelbare school voor Delf examens enzo. Denk dat dat zeker handig is om te hebben, wij kregen dat toentertijd in de vijfde en zesde.

Super bedankt voor jullie reacties, ik dacht echt even dat het ene beetje aan mij lag, dat ik er niet genoeg voor deed. Het klopt inderdaad dat hij me niet kan helpen. hij geeft nu aan nog meer klassen les, omdat de vorige Franse docent opeens geen les kon geven door persoonlijke redenen. Hij zegt ook dat hij dus geen tijd heeft, en dat de school het niet kan betalen om voor een paar leerlingen die docent een uur extra te kunnen betalen. ik heb laatst wel zo’n grammatica boek besteld, dus hopen dat dat een beetje helpt!
Ik had het er vandaag ook over met ene vriendin die dus ook Frans volgt, en die zei dat ze het ook een beetje belachelijk vond. dit komt vooral omdat zij vanaf thuis al half Frans is opgevoed ( = tweetalig dus…) en ze volgt wel bijles.
Ik denk dat ik het hem wel binnenkort het even ga uitleggen, zodat ik er wel iets mee kan. Ook al heeft hij dan geen oplossing, kan hij mij daar dan niet op beoordelen. Ondanks dat ik het wel heel pijnlijk vind om het tegen hem te gaan vertellen, omdat ik hem niet voor de volle 100% vertrouw…
Maar in ieder geval heel erg bedankt voor jullie tips, super fijn!