Bijles geven aan een jongen met autisme

Ik heb eergisteren op mijn hogeschool gereageerd op een briefje op een prikbord waar 1 a 2 uur bijles werd gezocht voor een jongen die praktijkroute cluster 2 doet.
Ik heb de vrouw alleen niet precies gevraagd wat dit in houdt, maar ik ga er vanuit dat de jongen autistisch is aangezien hij veel geduld nodig heeft en er verder niks op het briefje vermeldt stond.

Nu heb ik pas 2 keer in mijn leven bijles gegeven (ik doe overigens de lerarenopleiding Engels, jaar 1) en dat was aan een meisje dat het ROC deed. Heeft iemand tips voor mij? Eventueel ook in iets uitleggen aan iemand met autisme, ik ga ervan uit dat zijn beperking niet extreem erg is aangezien er gewoon een student wordt gezocht voor de bijles.
Leuke dingetjes die ik met hem kan doen, of die ik hem kan geven als ’ huiswerk?"

Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Nou, ik neem aan dat als er op het briefje alleen maar staat dat hij veel geduld nodig heeft, je daar in ieder geval rekening mee moet houden. Verder moet je er natuurlijk niet direct van uitgaan dat hij autisme heeft, maar als dat wel zo is, over het algemeen kunnen autisten grapjes en echte dingen niet goed uitelkaar halen. Ze nemen meestal alles letterlijk. Mijn zusje heeft het ook een pietsie beetje en zij ziet niet het verschil tussen als je haar toelacht of uitlacht.

Maar ik denk, omdat er niet echt expliciet op het briefje staat dat er echt iets is waar je rekening mee moet houden naast het feit dat je veel geduld nodig hebt, denk ik dat je niet echt ergens rekening mee moet houden.

Wel superleuk trouwens!

@Pikkujuttu Ja cluster 2 is een auditieve of communicatieve beperking dus ik ging er maar vanuit dat het niks ernstigs was aangezien het anders wel vermeldt was.
En oke dan zal ik daar zeker rekening mee houden! Ik lach van mezelf heel vaak, maar dan is dat wel een handige tip haha.
En heb je nog tips over dingen die ik met hem kan doen qua bijles?

Iedere keer duidelijk aangeven wat jullie behandelen?

een studiewijzer of zoiets maken?

@blackholesun; Dat is wel een goed punt, denk ik.
Structuur aangeven en elke keer op dezelfde wijze werken. Van te voren het ‘programma’ doornemen en elke keer dezelfde volgorde hanteren, bv. herhaling vorige les, nieuwe theorie, oefenen, huiswerk.

Maar ik denk dat dit wel een beetje vanzelf zal werken en ik zou de eerste ontmoeting/bijles even afwachten (:

Ja die is over anderhalf uur hihi (: dus ben benieuwd!

Succes! :slightly_smiling_face:

Ik denk dat het wel goed komt! Maar probeer in ieder geval heel duidelijk te zijn want autistische mensen hebben heel vaak problemen met nuanceverschillen. Gebruikt ook vooral geen sarcasme, want dat kan ook misleidend zijn en wees verder gewoon jezelf. Ga die jongen niet heel anders behandelen dan dat je bij een ‘normaal’ iemand zou doen, dat vinden ze vaak niet fijn. Veel succes!

Wat ik ook meestal doe als ik even plat gezegd met beperkte kinderen/jongeren moet werken die ik niet zo goed ken, dan doe ik eerst gewoon normaal en zie ik waar ik op moet letten. En dan zie je snel wat werkt en wat niet werkt. Want als je bij voorbaat al anders gaat doen, kan het beledigend overkomen.

Succes!

hem niet onnodig aanraken.
in de zin van “goed zo! *schouderklopje*”
en niet te dichtbij zitten, geef hem zijn persoonlijke ruimte.
=)

@Ladiedaa Dat zou ik sowieso niet doen eigenlijk xD dat zou ik bij peuters misschien doen :stuck_out_tongue: maar toch bedankt

Bedankt voor de tips '; D

En hoe ging het ?

We hebben alleen nog maar overlegd hoe en wat, maar de moeder verwachtte blijkbaar ook dat ik rekenen ging geven…en nederlands!
Heb haar uitgelegd dat nederlands nog wel moet lukken, maar rekenen echt niet (ik heb ernstige dyscalculie)…
Dit was gelukkig prima en ga dus nu nederlands en engels geven. Hij zit op het niveau van een kind uit groep 5 en heeft PDD-NOS.
Ik hoop alleen wel dat het me allemaal lukt om uit te leggen haha :slightly_smiling_face:

-