Bijklussen

Lieve meiden,

Ik ben bijna klaar met mijn studie en dat betekent dat ik het liefst fulltime wil gaan werken.
Nu is het zo dat in “mijn” brache niet ontzettend veel werk is en ik voor de beste kansen naar de randstad moet en dit is nogal uit mijn buurt.
Dus wil ik eerst bij mijn bijbaantje blijven maar dan als vaste kracht en ondertussen solliciteren.
Daarnaast wil ik ook wel bezig blijven met mijn vak en wil ik gewoon wat extra’s gaan verdienen.
Ik kom thuis niets te kort maar van 600,- p.m. kan ik natuurlijk niet mijn rekeningen betalen en ook nog goed sparen.
Mijn vraag aan jullie is: heeft er iemand een soort kleinschalig eigen bedrijfje en zoja hoe doen jullie dat. Want ik zie mezelf niet echt uren administratief werk doen en ook nog eens heel veel belasting betalen terwijl ik misschien maar 4 klussen per maand heb.

Ter info, ik wordt grafisch vormgever en wil dus bijv. folders, visitekaartjes en cadeaubonnen voor bedrijven ontwerpen en daarnaast wil ik kadopakketjes samenstellen voor mensen die hier niet zo goed in zijn. Hier ben ik zelf wel goed in en heb dit jaren op de middelbare school voor klasgenootjes en vrienden gedaan tegen een vergoeding van ongeveer een euro :cold_sweat: :cold_sweat: :cold_sweat:

Ik zou naast dit topic ook nog graag met mensen persoonlijk willen noten als zij hier ondertussen een redelijk goed lopend iets in hebben zodat ik altijd vragen kan blijven stellen ook al bloedt dit topic dood.

Als je niet mega veel bijverdiend met je “bedrijf” dan hoef je vaak niet eens btw te betalen of maar heel weinig. Ligt er dus een beetje aan hoeveel je gaat bijverdienen! Op de site van de belasting kun je daar meer info over vinden. Hou er wel rekening mee dat wanneer je een bedrijf opstart de opdrachten niet zomaar binnen stromen, daar moet je zelf wel erg actief mee bezig zijn! Probeer ergens in uit te blinken zodat je je kunt onderscheiden van de rest!

Je kunt je ontwerpen ook te koop aanbieden op sites zoals redbubble en etsy!
Volgens mij is Redbubble gratis :slightly_smiling_face:

Ik sta ingeschreven bij de kamer van koophandel en doe ‘freelance’ werk. Ik doe ook niet veel klussen, maar heb wel elke week ‘vast’ een aantal dingen, dus voor mij was het wel logisch om me in te schrijven.
Wat al gezegd is, voor kleine klussen hoef je niet eens ingeschreven te staan en kun je je werkzaamheden uiteindelijk bij de belastingaangifte onder ‘overige’ invullen.

Je zou anders altijd even Kamer van Koophandel kunnen bellen of een afspraak kunnen maken. Zij kunnen je uiteindelijk het beste vertellen of het nodig en nuttig is om je in te schrijven ja of nee.

Ook zijn er genoeg Facebookgroepen met ondernemers (ik zit in zo’n groep ‘ZZP’ers durf te vragen’) waar mensen vast in dit soort situaties hebben gezeten en je met liefde willen helpen!

Ik wil ook niet echt een bedrijf zegmaar. Maar gewoon iets kleins. Ik doe al een paar jaar vrijwillig het grafisch werk van een kleine boekhandel.
Ik wil ook meer in mijn groep kennissen wat doen dan daarbuiten.

• Bedankt meiden voor de adviezen daar kan ik zeker wat mee!