bijgeloof?

Ik moet dit echt even (eindelijk) aan iemand kwijt en aan jullie lijkt me wel een goed idee.
Het word denk ik een lang verhaal en ik hoop dat een paar van jullie de tijd willen nemen om het te lezen en te proberen te begrijpen… :blush:

Het gaat over (ik denk dat ik het zo moet noemen? ) bijgeloof of geloof. Ik heb al eens op een oud account een topic gemaakt over het feit dat ik al sinds dat ik ongeveer in groep 5 van de basisschool zit een soort onzichtbaar dier bedacht dat van gedaante veranderd en altijd bij me is. het heet een naam en kan ook een soort van praten maar dan in mijn gedachte. Ik zit nu onderhand in het eerste jaar van mijn opleiding en je kunt het al verwachten. ik doe dit nog steeds. Maar het is zo erg (??) geworden dat ik het echt bijna echt kan zien. en hem bijna echt kan voelen, en ik mijn gedachte is het eigenlijk helemaal geen verzinsel meer. soms denk ik echt dat hij gewoon echt is.

Zo heb ik nog meer ‘rare’ dingen. Ik denk echt elke dag na over een theorie die ik heb opgemaakt en het beheerst eigenlijk mijn leven wel ook al vind ik dat niet erg. Ik zal hier ook maar vertellen waar dat over gaat. Het zit zo: Ik geloof dat bijna iedereen eigenlijk een soort ziel is die al langer bestaat, maar van ergens ver weg vandaan komen en dat die hierheen zijn gekomen om in de mensen te gaan leven. En elke ziel kan dus ook langer en in meerdere vormen op aarde blijven zoals mensen of dieren ofzo. En dan denk ik dus dat als mensen zich teveel in het leven laten zuigen dat ze vergeten dat ze eigenlijk een ziel zijn ipv dit lichaam en dat ze een soort lege omhulsel zijn… en ik weet wel dat ik een ziel ben en als er dan iets heel ergs gebeurt bijvoorbeeld er gaat iemand in mijn omgeving dood dan kan ik gewoon denken: jah maar ik ben eigenlijk een ziel, dit is maar een van mijn levens. en dan voel ik me echt alsof ik hier maar tijdelijk ben en alsof ik weet hoe het voelde waar ik eerst was en waar ik straks na dit leven weer heen kan. (oh hoe dom klinkt dit)

Ik heb nog veel meer van zulke verzonnen dingen en theorieen en ik heb heel soms het voorzichtig aan mensen durven vertellen maar ik heb helemaal nog NIEMAND ontmoet op aarde die het begrijpt of dat ook echt ook heeft.

en soms voel ik me dan zelfs alleen, net alsof iedereen vergeet dat hij/zei een ziel is en ik de enige ben. Omdat ik er echt altijd aan denk en overal. als mensen mijn gedachte lazen dan snapte ze het niet denk ik. en ik voel me alsof ik ook echt zo iemand moet vinden.

mijn vragen zijn nu dus:

• ten eerste, is dit normaal of is er iets mis have I gone mad?
  • zijn er meer mensen (miss een van jullie) die dit ook kent of iets wat er op lijkt.
  • idk help! :frowning_face:

aub geen opmerkingen over dat ik een autist ben want dat ben ik dus niet. (nee echt niet) …

Het tweede gedeelte van je verhaal over je ziel enz. Je bent niet raar dat je zo denkt, dat heen reïncarnatie. In het boedisme geloven ze daarin dus je bent echt niet raar. Ja sommige mensen denken dat ze een lichaam zijn en dus geen ziel/geest hebben maar andere denken dat ze een lichaam hebben dus nog wel een ziel/geest hebben.

Over dat je dat dier verzint, geen idee nog nooit van gehoord maar wat doet het dier met je dagelijkse leven?

Het tweede gedeelte lijkt me niet zo raar, inderdaad gewoon een variant op geloof in reïncarnatie.

Dat eerste heb ik niet eerder gehoord en dat lijkt me ook aardig apart (maar eigenlijk ook wel leuk). Maarja, zolang je er geen last van hebt en je realiseert dat het niet echt is lijkt het me geen probleem.

In dat tweede gedeelte geloven inderdaad meer mensen dus dat vind ik niet raar.
Dat eerste gedeelte had ik vroeger zelf ook. Ik had altijd denkbeeldige personen om me heen waar ik dan mee kon praten, alleen ik geloofde niet dat ze echt waren. Misschien voel je je alleen? Want voor mij was dat wel een reden om denkbeeldige ‘‘vrienden’’ om me heen te hebben.

In het tweede gedeelte geloof ik ook. Je hoeft je er niet raar door te voelen :slightly_smiling_face:

Misschien kun je een gesprek aangaan met iemand die veel verstand heeft van het paranormale. Want zo beschouw ik het even. Uiteraard kun je ook een gesprek aangaan met een therapeut of dergelijke maar dan verklaren ze je nogal snel gek, ben ik bang. Ik ken een vrouw en zij is een boeddhist. Devatma (google maar eens. Ze is een schat) is haar naam en ze woont in het noorden. Als je haar eens wil spreken of e-mailen zodat je toch even bij iemand terecht kunt die jou waarschijnlijk beter zal begrijpen dan wij dan wil ik je haar e-mail adres wel noten. Als je daar baat bij hebt.

Sorry als ik het te ver zocht

Je bent niet gek geworden hoor :slightly_smiling_face: Misschien heb je gewoon een rijke fantasie wat betreft het eerste en daar is niets mis mee. Ik heb ook soms een soort van, iemand bij me zegmaar, in mijn hoofd, toevallig zag ik daar laatst nog een beeld bij.
Let wel op dat het dier je dagelijkse doen en laten niet gaat beïnvloeden, dus jou dingen inspreekt die je moet doen, of als het je afleidt terwijl je bezig bent met je dagelijkse bezigheden. Wordt hij ook duidelijker naarmate je meer stress ervaart, of maakt dat verder niet uit?
Maar denk je ook dat mensen je gedachten lezen, of begrijp ik het verkeerd?

Wat betreft het tweede ga ik met de rest mee.

Nee, dit lijkt me wel handig want ik durf niet zomaar elke therapeut iets te veryellen. Heel erg bedankt ik zal erover nadenken.

Nee het is gelukkig niet zo dat het dingen gaat zeggen die ik moet doen. Het is gewoon een soort vriend/steun. Iemand die altijd aan mijn kant staat. Zoiets.

Dan denk ik dat het alleen maar goed is. Zolang het je niet belemmerd in je dagelijks leven, lijkt het me juist wel leuk om altijd een vriend bij me te hebben…

Als je anders denkt dan anderen is er echt niet gelijk iets mis met je :slightly_smiling_face: Zolang het niet op een negatieve manier je leven beheerst kan het geen kwaad. Mocht dat wel gebeuren, of als je er gewoon sowieso behoefte aan hebt, moet je misschien eens een psycholoog opzoeken (en daarmee bedoel ik niet dat je gek bent of iets dergelijks, maar soms even je gedachten kwijt kunnen bij iemand die het snapt kan wel fijn zijn!)

Dat tweede geloven idd meer mensen,
en ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar dat eerste lijkt een vorm van hallucinatie. Dat betekend niet dat je gek bent geworden, het is juist heel natuurlijk, wanneer je je voorstelt dat iets bestaat en er vaak aan denkt gaat het steeds echter lijken en kan het gebeuren dat je het zelfs echt gaat “zien”.
(niet dat ik nou de therapeut probeer uit te hangen, maar ik heb toevallig net “hallucinaties” van Oliver Sacks gelezen dus jou probleem kwam me heel bekend voor omdat ik er net over heb gelezen, heb zelfs een account aangemaakt om hierop te reageren, las eerst alleen in stilte mee op dit forum)

jah dit is het zegmaar. want ik doe het nu dus al 9 tot 10 jaar en t word steeds echter.

dat tweede denken meerdere mensen en op het eerste zal ik vooral heel trots zijn niet iedereen is gezegend met zo’n levendige fantasie.

niet lullig bedoeld ofzo, maar er is een south park aflevering over zoiets :’)
volgens mij met de scientology kerk ofzo.
hier (er komt nog een hoop tekst achteraan enzo, maar dit komt overeen met jouw theorie.):

“Het centrale geloof van Scientology is dat een persoon een onsterfelijk wezen (thetan) is”