Bijbels

Vanochtend werden er bij ons op school kleine bijbels uitgedeeld door een paar mannen. Ik persoonlijk vind dit erg raar aangezien we een openbare school zijn en ik vind het raar dat ze ons dan “betere mensen” willen maken Ik wilde hem eerst ook niet aannemen, dus ik zei “Nee bedankt ik ben niet gelovig”, toen zei die man tegen me “Nee je moet hem aannemen dan kan god je nog redden, en je beter maken”. Net hoorde ik van een vriend op een andere school ook dat ze ze bij hem ook uit deelden.

Maar ik wou dus vragen of ze bij jullie ook zijn geweest en wat jullie er van vinden.

Als dit een overbodig topic is I’m sorry! haha

Ik vind dit raar. Ik heb ook eens aan de stok gehad met zulke mensen die maar door bleven gaan over ‘we zullen voor je bidden dat je god mag vinden etc etc’

Ik vind het gewoon als je niet gelovig bent een mate van geloofsoverlast :’’)

Je bedoelt zo’n klein blauw boekje?

Heb ik ook gehad, maar doe er niks mee. Vind het opzich niet erg dat ze uitgedeelt worden, maar het moet niet zo opdringerig zoals ze bij jou gedaan hebben.
Moet zeggen dat ik dit ‘redden’ wel vaker heb gehoord. Sommige gelovigen gaan daar (wat mij betreft) te ver in. Een vriendin van mij die haar vader heeft verloren kreeg een week na het overlijden te horen van een streng gelovige dat ze ‘hoopte dat hij om vergiffenis had gevraagd want anders ging haar vader naar de hel.’ Sorry, maar dat gaat mij te ver.

I

:crazy_face: ziek

Nee, kwamen ze verder nog iets doen of kwamen ze alleen Bijbels uitdelen en gingen ze weer weg ? O-o

Vind ik op zich wel een beetje raar ja, vooral als ze zo opdringerig gaan doen en een beetje tegen je gaan zitten preken.

Ja, dat dacht ik ook. WTF.

Op onze school kregen we ook bijbels maarja, ik zit op een Christelijke hogeschool dus dan vind ik dat niet zo heel gek…

Ja, dat is inderdaad anders. Ik vind persoonlijk dat religie niks te maken heeft met openbare scholen.

Ben ik het wel mee eens. Ieder kiest bewust wel/niet zijn of haar eigen geloof en bepaald zelf hoever diegene er in gaat en in hoeverre dat invloed heeft op diegene zijn/haar leven. Je kan iemand geen geloof ‘opdringen’. Je kan een bijbel uitdelen en een toelichting geven, desnoods een praatje met wat het inhoudt (in de niet persoonlijke zin zegmaar) en dat diegene altijd welkom is etc. maar je kan niemand neerhalen (ja ik vind het neerhalen) omdat diegene niet gelooft en dat hij/zij niet meer te redden is of andere gekkigheid. Je kan iemand attent maken op jouw geloof en wat het voor jou betekend en wat het voor een ander kán betekenen maar je kan iemand niet dwingen te geloven en als diegene dat niet doet/wil is dat niet per definitie een slecht persoon…

Ja ze stonden voor de school bijbels uit te delen en te preken en toen gingen ze gewoon weer weg

Ik ken, helaas, ook dat soort mensen. Niet dat ze letterlijk zeggen “je gaat naar de hel als je niet heel snel je tot God bekeerd”, maar ze gedragen zich wel zo van “wij zijn beter omdat wij in een man geloven waar we nog maar van moeten zien of hij wel werkelijk bestaat” en iedere vorm van moderne opvattingen (evolutie, big bang…) als heidens beschouwen en vervolgens beweren dat IK de gek ben. Dan heb ik echt zo iets van “hoe kun jij nou zoveel vrienden hebben?” :cold_sweat:

Door mensen die het geloof zo erg opdringen aan anderen ben ik van het geloof gevallen en ben ik voor mezelf begonnen. Ik geloof in mezelf, mijn vrienden, wetenschap, geluk en de liefde, dat is in deze tijd wel genoeg.