Bijbaantje,Faalangst..

Hallo allemaal,

Vandaag was mijn eerste werkdag. Opzich vond ik het wel meevallen.
Maar als ik bij de kassa sta,dan gaat het helemaal mis!
Ik krijg een black-out en raak helemaal in paniek… :frowning:
Ik weet dat het pas mijn eerste dag is,maar ik ben echt heel erg bang dat ik het niet zal kunnen. Ik heb faalangst, dit is mijn eerste baantje en ik besef nu pas hoe erg faalangst mijn leven beïnvloed.

Hebben jullie wat tips voor mij? Of kunnen jullie je ervaring delen…

:cry:

Zoals je zegt, het was de eerste keer. Je moet gewoon nog wennen. En houd gewoon in je achterhoofd dat als het niet goed gaat je medewerkers vast wel willen helpen, zo niet kun je beter een ander baantje zoeken. Is ook geen ramp toch? (:

Ik heb niet écht tips ofzo, maar ik werk zelf sinds kort als serveerster en ik merk ook wel dat ik altijd denk dat ik het helemaal fout doe. Soms heb ik éven een dagje dat ik alles aan andere vraag om te doen omdat ik denk dat ik het zelf niet kan maar sinds kort gaat het steeds beter. Ik werk er nu al iets langer en merk wel dat ik ook zelf het echt wel goed doe. Ik heb zelfs biertjes getapt terwijl het eerst steeds overstroomde…
Dus eigenlijk moet je het gewoon wat langer blijven doen en op gegeven moment merk je dat het gewoon goed gaat allemaal en dat je voor niks loopt druk te maken.

Ik werk in een winkel, en sta dus ook achter de kassa. De eerste paar dagen was de rij zó lang, dat ze bijna buiten stonden te wachten. En nu gaat alles meestal lekker snel, en gaat het bijna automatisch!

Het is normaal hoor, dat je een beetje onzeker bent na je eerste werkdag. Ik mag sinds kort alleen openen, en daar heb ik ook wel over in gezeten! Maar ook dat gaat altijd goed

Waarom ga je dan achter de kassa?
Dan kon je beter vakken vullen, das veel minder stressen.

Ik heb ook achter de kassa gezeten, en het is idd behoorlijk eng de eerste keren, als er een hele rij ongeduldig staat te wachten of je weet ff helemaal niet meer hoeveel geld je moet teruggeven, maar het komt goed, en gaat straks gewoon automatisch!

Het is inderdaad allemaal wennen omdat alles nieuw is.
Maar ik vind het heel erg vervelend,ik klap als het ware helemaal dicht.
Vooral bij het teruggeven van het geld,raak ik helemaaal in de war :frowning:

En misschien als het echt echt niet gaat,tsja dan is het wel beter om ergens anders werk te zoeken.

Bedankt voor jullie snelle reactie!!

Ik heb wel een tip voor het geld teruggeven.
Want waarschijnlijk wordt je geleerd om terug te tellen… Maar ik vind het juist handiger om het geld andersom te pakken (dus als je bijv. 37,40 terug moet geven: eerst briefje van 20 pakken, dan 10, 5, 2, 20 cent). Raak je minder snel in de war!

Eventjes met je baas overleggen :slightly_smiling_face:

Waar werk je dan als ik vragen mag?
Als je in een supermarkt werkt, kun je ook vragen of je misschien bij de vulploeg mag…
Of je kunt misschien afspreken dat je alleen doet vullen ofzo en dat je als er langer werkt je misschien nog eens kunt proberen achter de kassa.

Hahah zo doe ik dat ook. Is veeeel makkelijker :astonished:

Dat heb ik nou ook! Maar daar is een “handigheidje” voor:

Iets kost bijvoorbeeld 18,40 ofzo. En ze geven 30 euro.

Dan pak je eerst 60 cent. Dan heb je dus 19 euro. (je zorgt eerst dat je een rond getal hebt)
Dan pak je 1 euro erbij. Zodat je 20 euro hebt.
En dan pak je 10 euro, zodat het op 30 euro uitkomt…

Iniedergeval heel veel succes! Ik werk sinds 2 dagen in een winkel… en de hele tijd als er een klant komt, zit ik te stressen in mn hoofd: alsjeblieft koop niets! Maarja ^^ Op een gegeven moment, dan wordt het ietsjes makkelijker. Alleen hebben wij geen automatische kassa, en heb ik afentoe van die niet heldere momenten dat ik gewoon teveel/ te weinig terug geef. Maar als je dat handigheidje aanhoudt wordt het al iets gemakkelijker en dan kom je er wel!!

Hee meid!
Ik ben zelf ook cassiere ondertussen al meer dan 8 maanden aan het werk bij twee verschillende zaken. Eerst bij de Kruidvat & nu werk ik bij de Plus
Ik zal even vertellen hoe het werk is gegaan en gaat bij mij dan kun je daaruit halen dat je faalangst helemaal niet ernstig is! Alles krijg je aangeleerd. Niemand wordt geboren met talent.

Bij de Kruidvat:
Bij de Kruidvat deed ik vulplug en kassa werk. Over het algemeen sta je bij de Kruidvat achter de kassa. Zolang kassa 1 en 2 bij ons leeg waren hoefde je niet te zitten op kassa 3 of 4. Daar had ik als persoon een goede houding nodig. Recht staan, goed de mensen in de ogen kijken die meestal stukken groter als mij waren -1,60 m-. Je kunt beter een houding van zelfverzekerd zijn laten zien dan eentje waar je half omvalt. Klanten letten heel goed op cassiere zij zijn ten slotte het visite kaartje en om nog een keer ze in de winkel te laten komen moet je je werk goed, duidelijk, snel & gezellig doen.
Kijk altijd als je achter de kassa zit op je beeld bij de eerste product. Scant het wel? Vaak scant je eerste product niet. Zeg gedag tegen een klant -lijkt me duidelijk-. Oudere mensen horen graag “goedemorgen” inplaats van “hallo”. Als je de producten scant praat met de klant. Maakt niet uit waarover. Over stel een mascara van Max factor heeft de klant gekocht zeggen dat het een goed product is. Geef tips aan een klant. Weet wat de acties zijn zodat als een klant bijvoorbeeld een producht van Guhl koopt hij ook de tweede meeneemt die gratis is. Vraag of ze het bonnetje willen en blijf natuurlijk lachen. Stel je mag een gratis product of tester meegeven. Laat dat duidelijk overkomen aan de klant. Een klant is gek op gratis spullen. Ze vergeten soms doei te zeggen omdat ze zitten te neuzen in de gratis spullen. Laat jezelf zeker overkomen en je baan leuk te vinden! Dat is heel belangrijk. En gedag zeggen hoort er natuurlijk bij.

Nu over hoe het is om in een supermarkt te werken; de Plus.
Ik werk nu alweer 2 maanden bij de supermarkt. Hier let je vooral op of de producten niet over datum zijn. Ik let meestal op zuivel en de producten die een sticker hebben met dat het afgeprijsd. Bij een supermarkt zit je. Dat is wat comfortabeler. Ja kan de klant meer in de ogen aankijken. Je kan zien of het een gezinsvrouw is. & heeft ze kinderen bij zich geef het kind een koekje. Vraag de klant tijdens het scannen van de producten of hij/zij lege flessen heeft ingeleverd, vraag of hij/zij zegels spaart. Houd contact met de klant en kijk af en toe op je scherm. Doordat je de vragen gelijk stelt blijgt dat niet voor het eind over. Blijf lachen en hou het gezellig. Als de klant betaald heeft vraag of hij/zij de bon wil. In een supermarkt willen de meeste klanten geen bon en als je het meegeeft dan gooien ze het op de grond. Weet ook hier de acties en tips voor de klant. & gedag zeggen hoort hier er natuurlijk ook bij.

Even een paar tips voor jou.
WISSEL NOOIT GELD! Haal hoofdcassiere erbij! Ik heb tijdje terug een wisseltruc gehad en zo was 100 euro van me werkgever weg. Let daar goed mee op!

Let op met klanten die een -grote- tas hebben. Vraag altijd of je erin mag kijken. Klinkt heel onbeleefd ik keek eerst de klant niet aan als ik vroeg of ik in de tas mocht kijken. Met de tijd ga je je er niet meer voor schamen. Het hoort bij je werk! Vraag desnoods als je bijvoorbeeld in een drogisterij werkt als de klant binnenkomt om de tas bij jou te laten. Ze hebben het tenslotte niet nodig in de winkel daar zijn mandjes voor.

Ik raad je aan om netjes voor de dag te komen. Haren in een staartje, los of opgestoken als het goed zit. Beetje make-up. De klant kijkt goed naar je uiterlijk. Je koopt tenslotte toch niet iets van een schorriemorrie -bedoel jou er niet mee-.

Let op klanten die de winkel uitlopen. Zakken zijn soms gevuld. Niet bang zijn gewoon terugroepen en netjes afhandelen en hoofdcassiere bijhalen.
Dat heb ik laatst ook meegemaakt. Een alcoholverslaafde man die om het uur 2 blikjes Hollandia bier koopt dacht dit keer niet ervoor te hoeven betalen. Ik heb gewoon geroepen toen hij voorbij de poortjes liep: Meneer kunt u even terugkomen, zijn deze blikjes betaald.

Bellen: het oproepen van een nieuwe cassiere: Hier was ik in het begin doodsbang voor. Dan gebeurde dit: A-at-attentie Ellen kassa 3 alsjeblieft. Of hahaahahah ik durf niet meer. Nja gewoon de klant niet aankijken desnoods kruip je onder je kassa en roep je een cassiere bij. Ik heb dat ook gedaan. Nu doe ik het recht voor de klant zijn neus. Geweldig ding is het.

Terugtellen van geld: Dat was hatelijk vond ik. Maar nu doe ik het super snel en goed. -klinkt als eigendunk-. Stel de klant koopt voor 13,75 spullen. Hij betaald met 50 euro. Kijk eerst of het geld echt is. Beetje in licht houden zie je midden een streek van ong. 2 mm dik verticaal lopen. Je moet als wisselgeld 36,25 terug geven. Begin bij het grootste briefgeld wat je terug kan geven. Dat is dus 20 euro. Dan kijk je wat voor bedrag je nog moet geven. 16,25 daar kan je nog een briefje van 10 voor pakken en een van 5. 1,25 blijft over. een munt van 1 euro, een van 20 cent en een van 5.
Nu heb je het geld wat je moet teruggeven, maar heb je tussendoor geen telfout gemaakt? daarvoor is het terug tellen. Zo controleer je voor jezelf het geld. Je geeft 25 cent, zegt tegen de klant 14 euro (13,75 + 0,25 = 14) Vervolgens pak je de 1 euro. Je zegt tegen de klant 15 euro. 5 euro erbij is 20, 10 erbij is 30 en 20 erbij is 50 euro. Leert vanzelf.

heel erg veel succes. & sorry voor me lange verhaal.

Ik ken het, toen ik de eerste keer kassa deed zat ik te trillen en te stotteren als een malloot. Maar ik doe het nu al 3 weken en het gaat prima, lachen en een gesprek aanknopen lukt opeens en ik durf ‘’ zelfs ‘’ te vragen of ik in een tas mag kijken of een andere klant van iemand anders aan te spreken of hun kratje bier wel is betaalt. Het is in het begin heel eng en misschien wordt je voor je gevoel in ‘’ het diepe gegooit’’ maar zo leer je het het best. En als iets fout gaat kun je altijd de hoofdcassiëre/ informatie balie bellen, vraag desnoods aan een collega of die achter je kassa kan draaien voor eventuele vragen :]

succes!

Helemaal mee eens. Zie mijn elle lange verhaal boven je!

Eigelijk moet gewoon je verstand om 0 zetten en het gewoon doen, als je het eenmaal hebt gedaan is het niet meer eng… Maarja tis makkelijk gezegd…
Ik zit nu al een jaar achter de kassa bij de AH vante voren heb ik een half jaar bij Hema gewerkt… Maar je merkt wel egt het verschil tussen een supermarkt & een andere winkel.

Hee mede ah cassiére :grinning_face_with_smiling_eyes:

Concurrenten :stuck_out_tongue:

hahaha super, tis egt fijn werken daar he? :astonished:
tenminste wij hebben eigelijk alleenmaar jongeren bij ons in dienst haha…

Haha valt bij ons wel mee.
bij ons werken er ook van die 40+ vrouwen waarvan de ah hun leven is.
Ik heb 1x tegen iemand in een chagerijnige bui gezegd dat kassa echt geestdodend werk is en de dag daarna sprak mijn baas me aan omdat ik negatief was over het werk en beter weg kon gaan als ik er zo over dacht xD njaaaa…
Maar het is meestal wel gezellig, de klanten maken het leuk ;]
en die schattige kleine kindjes, awww