Hee meid!
Ik ben zelf ook cassiere ondertussen al meer dan 8 maanden aan het werk bij twee verschillende zaken. Eerst bij de Kruidvat & nu werk ik bij de Plus
Ik zal even vertellen hoe het werk is gegaan en gaat bij mij dan kun je daaruit halen dat je faalangst helemaal niet ernstig is! Alles krijg je aangeleerd. Niemand wordt geboren met talent.
Bij de Kruidvat:
Bij de Kruidvat deed ik vulplug en kassa werk. Over het algemeen sta je bij de Kruidvat achter de kassa. Zolang kassa 1 en 2 bij ons leeg waren hoefde je niet te zitten op kassa 3 of 4. Daar had ik als persoon een goede houding nodig. Recht staan, goed de mensen in de ogen kijken die meestal stukken groter als mij waren -1,60 m-. Je kunt beter een houding van zelfverzekerd zijn laten zien dan eentje waar je half omvalt. Klanten letten heel goed op cassiere zij zijn ten slotte het visite kaartje en om nog een keer ze in de winkel te laten komen moet je je werk goed, duidelijk, snel & gezellig doen.
Kijk altijd als je achter de kassa zit op je beeld bij de eerste product. Scant het wel? Vaak scant je eerste product niet. Zeg gedag tegen een klant -lijkt me duidelijk-. Oudere mensen horen graag “goedemorgen” inplaats van “hallo”. Als je de producten scant praat met de klant. Maakt niet uit waarover. Over stel een mascara van Max factor heeft de klant gekocht zeggen dat het een goed product is. Geef tips aan een klant. Weet wat de acties zijn zodat als een klant bijvoorbeeld een producht van Guhl koopt hij ook de tweede meeneemt die gratis is. Vraag of ze het bonnetje willen en blijf natuurlijk lachen. Stel je mag een gratis product of tester meegeven. Laat dat duidelijk overkomen aan de klant. Een klant is gek op gratis spullen. Ze vergeten soms doei te zeggen omdat ze zitten te neuzen in de gratis spullen. Laat jezelf zeker overkomen en je baan leuk te vinden! Dat is heel belangrijk. En gedag zeggen hoort er natuurlijk bij.
Nu over hoe het is om in een supermarkt te werken; de Plus.
Ik werk nu alweer 2 maanden bij de supermarkt. Hier let je vooral op of de producten niet over datum zijn. Ik let meestal op zuivel en de producten die een sticker hebben met dat het afgeprijsd. Bij een supermarkt zit je. Dat is wat comfortabeler. Ja kan de klant meer in de ogen aankijken. Je kan zien of het een gezinsvrouw is. & heeft ze kinderen bij zich geef het kind een koekje. Vraag de klant tijdens het scannen van de producten of hij/zij lege flessen heeft ingeleverd, vraag of hij/zij zegels spaart. Houd contact met de klant en kijk af en toe op je scherm. Doordat je de vragen gelijk stelt blijgt dat niet voor het eind over. Blijf lachen en hou het gezellig. Als de klant betaald heeft vraag of hij/zij de bon wil. In een supermarkt willen de meeste klanten geen bon en als je het meegeeft dan gooien ze het op de grond. Weet ook hier de acties en tips voor de klant. & gedag zeggen hoort hier er natuurlijk ook bij.
Even een paar tips voor jou.
WISSEL NOOIT GELD! Haal hoofdcassiere erbij! Ik heb tijdje terug een wisseltruc gehad en zo was 100 euro van me werkgever weg. Let daar goed mee op!
Let op met klanten die een -grote- tas hebben. Vraag altijd of je erin mag kijken. Klinkt heel onbeleefd ik keek eerst de klant niet aan als ik vroeg of ik in de tas mocht kijken. Met de tijd ga je je er niet meer voor schamen. Het hoort bij je werk! Vraag desnoods als je bijvoorbeeld in een drogisterij werkt als de klant binnenkomt om de tas bij jou te laten. Ze hebben het tenslotte niet nodig in de winkel daar zijn mandjes voor.
Ik raad je aan om netjes voor de dag te komen. Haren in een staartje, los of opgestoken als het goed zit. Beetje make-up. De klant kijkt goed naar je uiterlijk. Je koopt tenslotte toch niet iets van een schorriemorrie -bedoel jou er niet mee-.
Let op klanten die de winkel uitlopen. Zakken zijn soms gevuld. Niet bang zijn gewoon terugroepen en netjes afhandelen en hoofdcassiere bijhalen.
Dat heb ik laatst ook meegemaakt. Een alcoholverslaafde man die om het uur 2 blikjes Hollandia bier koopt dacht dit keer niet ervoor te hoeven betalen. Ik heb gewoon geroepen toen hij voorbij de poortjes liep: Meneer kunt u even terugkomen, zijn deze blikjes betaald.
Bellen: het oproepen van een nieuwe cassiere: Hier was ik in het begin doodsbang voor. Dan gebeurde dit: A-at-attentie Ellen kassa 3 alsjeblieft. Of hahaahahah ik durf niet meer. Nja gewoon de klant niet aankijken desnoods kruip je onder je kassa en roep je een cassiere bij. Ik heb dat ook gedaan. Nu doe ik het recht voor de klant zijn neus. Geweldig ding is het.
Terugtellen van geld: Dat was hatelijk vond ik. Maar nu doe ik het super snel en goed. -klinkt als eigendunk-. Stel de klant koopt voor 13,75 spullen. Hij betaald met 50 euro. Kijk eerst of het geld echt is. Beetje in licht houden zie je midden een streek van ong. 2 mm dik verticaal lopen. Je moet als wisselgeld 36,25 terug geven. Begin bij het grootste briefgeld wat je terug kan geven. Dat is dus 20 euro. Dan kijk je wat voor bedrag je nog moet geven. 16,25 daar kan je nog een briefje van 10 voor pakken en een van 5. 1,25 blijft over. een munt van 1 euro, een van 20 cent en een van 5.
Nu heb je het geld wat je moet teruggeven, maar heb je tussendoor geen telfout gemaakt? daarvoor is het terug tellen. Zo controleer je voor jezelf het geld. Je geeft 25 cent, zegt tegen de klant 14 euro (13,75 + 0,25 = 14) Vervolgens pak je de 1 euro. Je zegt tegen de klant 15 euro. 5 euro erbij is 20, 10 erbij is 30 en 20 erbij is 50 euro. Leert vanzelf.
heel erg veel succes. & sorry voor me lange verhaal.