Bijbaan en angst

Hallo meiden,

Ik wil dolgraag een baan en volgend jaar moet ik verplicht een bijbaan omdat ik dan 18 word. Er is alleen een groot probleem: ik ben bang om een bijbaantje te nemen. Bang om alles fout te doen en omdat ik autistisch ben, ben ik bang dat de andere werknemers mij raar gaan vinden…
Weten jullie tips om hier overheen te komen? Hebben jullie misschien hetzelfde meegemaakt?

Ik hoop dat jullie raad weten!

Bijna iedereen is bang, of in ieder geval nerveus, voor zijn eerste bijbaantje. Gewoon solliciteren want het moet toch gebeuren en het zal allemaal wel meevallen. Probeer anders iets waar een vriendin werkt als je dat minder eng vind.

Inderdaad denk ik dat heel veel mensen angstig zijn. Ik denk dat het een drempel is waar je overheen moet en dat wanneer je er een tijdje werkt, die angst minder zal worden of zal verdwijnen. Dan heb je het ook een kans gegeven. Als je het niet probeert, weet je ook niet hoe het zal gaan :slightly_smiling_face: Succes!

Ik vind autisme geen excuus meer om dan weg te lopen voor een baan/collega’s. Als jij hier open kaart over speelt met je leidinggevende, dan is er niets aan de hand. Bedenk eerst eens wat je leuk lijkt om te gaan doen en ga gewoon eerst een solliciteren. Hup, nu al beginnen want de bijbanen liggen voor het oprapen.

Dankjulliewel voor de schop onder m’n kont, ik ga zo snel mogelijk kijken naar banen.

ik ging vandaag soliciteren voor een bijbaantje bij een bakker en ik was ook harstikke nerveus! Ik had me wel een soort van voorbereid door al vast te bedenken of ik nog wat wilde vragen en wat ik kon gaan antwoorden op de vragen die ik verwachtte dat ze ging stellen. Dat is dus misschien een tip en om je een beetje geruststellen : ik denk dat iedereen er wel een beetje bang voor is.

Bekijk het zo; ooit moet je voor je echte baan solliciteren, dan kun je maar beter al wat ervaring met solliciteren en nieuw zijn op een werkplek hebben met iets minder serieus zoald een bijbaantje niet?

Heyhey!

Iedereen is zenuwachtig voor zijn eerste bijbaantje. Mijn zusje is ook autistisch en is heel snel bang dat mensen haar raar vinden, heb wel eens brieven van haar gevonden die ze dan verstopte waarin stond dat ze dacht dat iedereen haar raar vond. Daardoor durfde ze eerst ook niet te solliciteren, maar ze heeft alle moed bij elkaar geraapt en heeft het toch gedaan. Uiteindelijk viel het allemaal reuze mee, en nu heeft ze het nog steeds goed naar haar zin bij haar baan.

Ik werk al 5 jaar in hetzelfde bedrijf en ben in principe elke dag nog wel nerveus. Maar je hebt geen keuze dus dan moet je wel, en als ik eenmaal aan het werk ben gaat het prima.

Nogmaals bedankt voor de tips! Ik heb vandaag gesolliciteerd als vulploegmedewerkster :grinning:

^ Wat goed! :slightly_smiling_face:

Ik kan je alleen meegeven dat ik zelf ook altijd bang was voor bijbaantjes, ook al was het al mijn vierde bijbaantje. En alles is altijd gewoon goed gegaan.
Verder ken ik een autistisch meisje dat ook al sinds haar 16de werkt bij de Hema en dat gaat volgens mij prima (ze is nu 21).
Geen reden om je zorgen te maken dus!