"Bij ernstig huiselijk geweld moet een huwelijk verplicht ontbonden worden"

Aangezien ik ten eerste erg benieuwd ben naar meningen, en ten tweede omdat ik laatst wat artikelen voorbij heb zien komen over mishandeling, maar niet huiselijk.

Ik ben dus erg benieuwd naar jullie mening(en).

Stelling:
Bij ernstig huiselijk geweld moet een huwelijk verplicht ontbonden worden.

Eens of oneens? En waarom?

Ernstig huiselijk geweld kan voor iedereen een andere betekenis hebben, hierbij gaan we even uit van deze definitie:
Tegen kinderen en/of partner. Denk aan: Seksueel misbruik, slaan (schoppen, stompen etc.), het bewust neerhalen van een ander.

Ligt er een beetje aan welke vorm van huiselijk geweld je bedoelt. Mijn meningen zijn een beetje verschillend als het gaat om huiselijk geweld tussen partners zonder kind + partners met kind.

-

Nee, ik vind dat het nog steeds je eigen keuze is en ik vind niet dat iemand voor je kan bepalen met wie je trouwt of wanneer je scheidt.

Wat los je ermee op? Het is niet dat wanneer het huwelijk is ontbonden de twee uit elkaar gaan. Ze kunnen blijven samenwonen en het geweld kan gewoon doorgaan.

Bij ernstig huiselijk geweld doe je aangifte en wordt de persoon in kwestie toch gewoon opgepakt?

Eeeh nee? Bepaal zelf wel of ik mijn huwelijk wil eindigen of niet. Ik zie niet in waarom je bij huiselijk geweld een huwelijk MOET beëindigen. Dat zorgt voor meer onnodige problemen en lost de essentie van het probleem niet op. Niet alleen getrouwde mensen zijn slachtoffer van huiselijk geweld en een scheiding is niet (per se) de oplossing.

Overigens als er een geval is van huiselijk geweld in een gezin met kinderen dat zit de kinderbescherming daar bij ontdekking direct bovenop. Het is vooral de verantwoordelijkheid van het slachtoffer (de man/vrouw) om iets aan huiselijk geweld te doen. Misschien scheiden, maar ik geloof ook dat sommige gevallen van geweld en mishandeling verholpen kunnen worden zonder een scheiding. Als je getrouwd bent probeer je je huwelijk te redden en als je gewelddadige partner daar ook aan wilt werken dan is het misschien nodig om tijdelijk niet bij elkaar in een huis te wonen, maar niet per se een scheiding.

Ik vind het wel een goeie! Vaak zijn de slachtoffers ontzettend bang voor hun eigen partner en durven ze zulke stappen niet te zeggen, of überhaupt hulp te zoeken. Als het dan eindelijk ontdekt is door iemand, durven ze vaak nog geen actie te ondernemen, terwijl ze zelf ook wel weten dat het nog eens hun dood wordt. Ik vind hem wel goed, ook al zien zij het misschien eerst niet zo, ik denk dat je zowel de slachtoffers als hun omgeving er heel erg mee helpt.

Mee eens, maar in sommige gevallen willen slachtoffers niet bij hun partner weg. Danwel omdat ze geloven dat hij/zij er niks aan kan doen, het met therapie verholpen kan worden, of omdat ze zichzelf niet als slachtoffer zien. En als mensen er iets aan willen doen of bij elkaar samen willen blijven, vind ik eigenlijk ook niet dat je dan zomaar iemands huwelijk mag ontbinden. Ook al worden slachtoffers dan wel mogelijk beter beschermd.

Nadat het huwelijk is ontbonden, kan het geweld nog steeds doorgaan. Ik vind dit idee op zichzelf dan ook helemaal niet effectief en vind dat er andere maatregelen moeten worden getroffen. Allereerst moeten de kinderen uit huis worden geplaatst, naar een veiligere omgeving. Daarnaast moet er worden gekeken naar de verhouding tussen de ouders en wat er in hun situatie moet gebeuren is in elke relatie anders.