BHV - Val van de Belgische federale regering

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of mensen hier dit volgen :3

De situatie:
Het dossier BHV dat al decennia lang op de tafel ligt, zou vandaag opgelost moeten zijn. Aangezien dit niet het geval is en Open VLD weigert de deadline te blijven verschuiven, stappen zij uit de federale regering. Premier Leterme is ondertussen naar de koning gestapt om het ontslag van Leterme II in te dienen, maar de koning houdt het ontslag voorlopig in beraad. Dit omdat nieuwe verkiezingen ongrondwettelijk zijn zolang het BHV-dossier niet opgelost is én omdat nieuwe verkiezingen zeer ongelegen zouden komen met het Belgische voorzitterschap van de EU in zicht.
Open VLD wil nu het dossier laten stemmen in de Kamer. Aangezien de Vlamingen daar in de meerderheid zijn, zou dit dus een oplossing kunnen zijn, ware het niet dat de Walen dreigen de alarmbelprocedure in te roepen. Dit is een procedure die moet beletten dat een taalgroep eenzijdig een wetsvoorstel zou kunnen doordrukken.

Any opinions?
Ik ben vooral blij dat Alexander De Croo (de voorzitter van Open VLD) zijn woord heeft gehouden in verband met de deadline. Een akkoord zat er sowieso niet aan te komen, dus een uitstel van een paar dagen was compleet nutteloos geweest. Verder hoop ik dat de Vlaamse partijen voet bij stuk houden.

Dat ging toch over het tweetaligheid van regio Brussel Hole en nog wat? [iets met villard ofzo]
Ik snap alleen wat het probleem is? S:
maar dat wil je vast wel even uitleggen :slightly_smiling_face: , politiek is altijd wel interresant & debaten nog meer xD.

Bij bhv denk ik aan bedrijfshulpverlening.
Maargoed ik snap er eigenlijk niks van, ik woon ook niet in Vlaanderen dus dat volg ik niet echt :stuck_out_tongue:

Het BHV-dossier gaat over het probleem met de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. In België kunnen Vlamingen enkel stemmen op Vlamingen en Walen kunnen enkel stemmen op Walen.

Dit is in elke kieskring het geval, behalve in de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. In die kieskring kunnen Franstalige partijen stemmen ronselen in Vlaams-Brabant, maar Nederlandstalige partijen kunnen bijvoorbeeld geen stemmen halen in Waals-Brabant.

Zo ontstaat er dus een ongelijkheid die ook door het Grondwettelijk Hof veroordeeld is als ‘in strijd met het gelijkheidsbeginsel’. Door het feit dat BHV in strijd is met de grondwet, zijn de verkiezingen die worden gehouden ongrondwettelijk. Wat dus wel een behoorlijk probleem is :’)

De Vlaamse partijen willen dus dat BHV gesplitst wordt, zodat net zoals bij de andere kieskringen Walen enkel op Walen kunnen stemmen. De Franstaligen zijn bereid om tot een splitsing te komen, mits een aantal toegevingen van Vlaamse kant. De toegevingen die de Waalse partijen voorstellen zijn dan weer compleet onaanvaardbaar voor de Vlaamse partijen. En nu zitten ze vast.

Ik vind het ontzetten kinderlijk, van beide partijen. Dat ze maar blijven uitstellen, en één kant van het land meer stemmen kan halen
leg je er toch bij neer : |

Ik vind het moedig van open VLD. En als er problemen zijn, moeten die opgelost worden, en ze doen er dus echt al lang over. En ik vind het belachelijk dat de meerderheid niet hun meerderheidspositie mag gebruiken. We zijn nu eenmaal met meer. Maar het blijft moeilijk. Ook met de burgemeesters enz van de rand die maar niet benoemd worden omdat ze van Franstalige partijen zijn.

(Ik ben geen flamingant btw, ik voel me Belg en heel dat taalprobleem… Laat ik zeggen dat ik Frans ook verrijkend vind en dat we al onze problemen op de Walen steken.)

Anyway, ik zou niet graag in de schoenen van de politici staan.
en ik realiseer mij net dat ik voor de eerste keer moet gaan stemmen als er nieuwe verkiezingen komen… :S

Ben ik dan de enige die zegt dat ik het erg raar vind dat Walen alleen op Walen kunnen stemmen en Vlamingen alleen op Vlamingen? Of is het een soort van major uit de hand gelopen burenruzie en willen ze sowieso toch niet op elkaar stemmen?

Of begrijp ik het verkeerd?

Ik weet er niet veel vanaf (behalve die dingen die op het nieuws zijn besproken), maar ik vind het een rare situatie.
Volgens mij wordt er veel te veel onderscheid in zuiderlingen of noordelijke belgen gemaakt. Elke belg moet gewoon op een andere belg (i/d politiek) kunnen stemmen, ipv elke vlaming op een andere vlaming etc.
Best wel belachelijk hoe het zit.

Vlaanderen en Wallonië zijn gewoon twee gemeenschappen die vrij sterk van elkaar verschillen, zowel op sociaal-economisch als op sociaal-cultureel vlak. Hierdoor hebben Vlaanderen en Wallonië ook andere belangen. Ik vind het dan ook ergens logisch dat Vlamingen vertegenwoordigd worden door iemand uit hun eigen gemeenschap en omgekeerd.

Maar ik begrijp je punt (: Er is ook zoiets als de Paviagroep. Dat is een groep academici die pleitten voor een federale kieskring, waarbij iedereen op zowel Vlamingen en Walen kan stemmen. Dit zou ook moeten het samenhorigheidsgevoel tussen Nederlands- en Franstaligen versterken. Maar goed, of dat systeem zou werken is nog maar de vraag.

Amen.

Het probleem is dat BHV een beetje vreemd ineen zit (daarmee dat ze ook willen hervormen). Brussel is tweetalig gebied dus kunnen de inwoners zowel op Franstalige als Vlaamse lijsten stemmen. Dit geldt ook in de faciliteitsgemeenten (Vilvoorde, Halle, de rand rond Brussel in het algemeen). Alleen is het niet erkent om daadwerkelijk Franstalige burgemeesters te benoemen.

Ik vind het misschien wel een goed idee om voor federale verkiezingen daadwerkelijk ook in het hele land dezelfde lijsten op te stellen. We zijn nog altijd 1 land en we hebben 1 federale regering.

Hebben Vlamingen en Walen dan een apart kabinet of kiezen Vlamingen op Vlaminge en Walen op Walen en vervolgens wordt er van die mensen die gekozen zijn door het volk een kabinet samengesteld?

rare situatie dan! maar verder weet ik er niet veel vanaf. denk dat ik er eens wat meer over ga lezen, klinkt allemaal vrij interessant.

Brussel Halle Vilvoorde is gewoon niet de moeite waard die eraan wordt gegeven. Al die flaminganten die zitten te stressen over die splitsing, serieus. Ik denk niet dat er concreet iets aan hun leven zou veranderen als het gesplitst wordt. Het is alleen maar een excuus om onverdraagzaam te zijn tegenover elkaar.

Sowieso zal dit waarschijnlijk opnieuw voor een paar jaar in de koelkast gestoken worden.

We hebben verschillende regeringen (ook een Vlaamse en een Waalse regering) maar ook 1 federale regering. En ik geloof dat zelfs daar de Vlamingen enkel op Vlamingen kunnen stemmen. Vrij absurd allemaal.

Ik denk dat het zo gevoelig ligt door de taal. En dat veel Vlamingen vrezen dat er een invasie van de Walen komt enz. Mijn lief komt van de streek rond Halle, en hij heeft hierover een heel andere opvatting dan mij. Omdat hij er elke dag mee geconfronteerd wordt denk ik? Maar in wezen zou er niet veel veranderen met de splitsing van BVH, inderdaad.

Absurd vind ik het niet, zo gaat dat nu eenmaal met gefederaliseerde landen. Maar overgecompliceerd is het wel.
Het ligt idd enorm gevoelig. Te gevoelig, ik vraag me soms echt waar sommige mensen van wakker liggen…

Het komt erop neer dat de Walen hun faciliteiten en stemmen niet willen verliezen en dat de Vlamingen niet meer ongrondwettelijk willen stemmen. (Correct me if I’m wrong)
Boeiend…

Vlamingen en walen verschillen gewoon teveel dat een compromis amper mogelijk is denk ik. Overigens zijn er volgens mij ook amper mensen die op een anderstalige politicus zouden willen stemmen, Walen realiseren dingen voor Wallonië en andersom je zou er niets bij winnen.

't zijn ook eigenlijk gewoon een stel kleine kinderen.

Ik zou eigenlijk heel graag voor Ecolo kunnen stemmen. Groen trekt hier op niets…

België is sowieso een raar land. Iedereen die ik hier hoor in mijn omgeving, hadden het er zo over. Zeggen ze 'Ja zijn die belgen weer hoor, kunnen echt niet regeren! ’

Ghahahaha jij gaat ruzie krijgen x’D