Bezwaarschrift loting (hardheidsclausule)

Hallo,

Hier en daar lees ik wat, over dat je bezwaar kan maken, als je uitgeloot bent voor een studie. Maar wat zijn geldige redenen om dan toch ingeloot te worden, kan iemand mij vertellen wanneer DUO dan toch iemand toe zal laten?

Ik lees de laatste dagen wat op internet hierover, en heb hier nooit eerder over gehoord, dus ik ben erg benieuwd!

Als je het over Lilly hebt die bezwaar wilde maken, let daar maar niet op :’)
Misschien als je toevallig in coma lag op het moment dat je een toets voor je opleiding moest maken, of de nicht bent van de koning, maar anders is het toch meestal gewoon dikke pech voor je als je niet wordt ingeloot.

Ja dat verhaal ken ik, maar dan moet je bewijzen hoe “kut” je jaar was, en dan krijg je waarschijnlijk toch te horen dat je gewoon deel kan nemen aan de loting en dat je maar net geluk moet hebben gehad.

Nou ik las dat 5% van de plekken van lotingen gevuld kan worden met mensen die binnenkomen via de hardheidsclausule! En dat is dan vooral als het op de een of andere, aantoonbare reden onrechtvaardig zou zijn dat je uitgeloot bent en het ook nadelig uit zou kunnen pakken. Maar ik kan echt nergens op internet voorbeelden vinden?

Ah ik heb wat gevonden

Voorbeelden van omstandigheden zijn:[color=rgb(51, 51, 51)][color=rgb(51, 51, 51)][font=Trebuchet MS][font=Trebuchet MS]■medische of psychische problemen van de uitgelote student die niet direct het gevolg zijn van de uitloting, maar waarbij aannemelijk is gemaakt dat het toewijzen van een plaats een positieve bijdrage zal leveren aan het genezingsproces
■vluchtelingen die gedwongen zijn een soortgelijke opleiding te staken in het land van herkomst [color=rgb(51, 51, 51)][font=Trebuchet MS]■werknemers die de opleiding nodig hebben voor wetenschappelijk onderzoek en die een relatie hebben met de instelling die de opleiding geeft.[color=rgb(51, 51, 51)]
[font=Trebuchet MS]

Ik vind het wel goed dat er om zoveel bewijs wordt gevraagd, anders kan elke gek bij elke opleiding binnenkomen!