Bezuinigende ouders..

Staan toch een paar dingen die kunt doen tussen ofnietdan…

Het was niet sarcastisch

Ohhh het spijt me:$
Verkeerd geïnterpreteerd

Als je geen geld hebt kun je de dingen die ze wel voor je halen vervangen door goedkope gezondere opties. Dan zijn hun ook niet meer geld kwijt

Maar als je bereid bent om een ouder te worden, moet je er wel klaar voor staan om voor je kind te zorgen. Ja, je kunt bezuinigen bv op vakanties enzo, maar toch niet op de basisbehoeftes. Het gaar hier wel om gezondheid en niet om kleren, make-up, ect. Dus dat er sommigen hier zeggen dat ze overdrijft of dat ze verwend is, snap ik niet. Als ze ouders op zulke dingen willen bezuiningen, moesten ze maar gaan kind gaan maken. Hoe egoistisch kunnen ze zijn, een kind is toch niet “voor de heb”. Je moet die kunnen onderhouden.
Ik zeg niet dat ze dat tot haar 50ste moeten doen, maar wel totdat ze wettelijk volwassen is.

Sorry TS, wrsl heb je hier niks aan. Maar ik snap je wel en ik vind niet dat je overdrijft.

Ik vind wel dat je als ouders een gezonde basis moet geven voor je kind en daar horen groentes en fruit er zeker bij naar mijn mening.

Ik zou als ik jou was een gesprek met je ouders aangaan. Waarom ze bezuinigen op dit soort eten. Of je er iets mee kan veranderen is een tweede, maar het is nooit verkeerd om er over te praten.

Wat een rare reacties weer zeg…

Lieve topicstarter, als ik jouw reacties zo lees dan vind ik jou overkomen als een heel wijs iemand!! Je geeft aan gezonder te willen eten, want zoals het nu gebeurd is het alles behalve gezond, je ontbijt niet en ook geen lunch en als avondeten krijg je allerlei ongezonden dingen voorgeschoteld. Jouw ouders horen voor jou te zorgen en zij moeten inzien dat zij dat nu niet goed doen, ga met jouw ouders in gesprek, dat is het allerbeste!

ga vortaan mee naar de winkel. sorry dat ik het zeg maar ik vind het een beetje raar. ze kopen geen fruit omdat het te duur is en slecht brood en vlees, maar tegelijkertijd wel bakken nasi en bami. die kant en klaar bakken zijn hartstikke duur in vergelijking als je het zelf maakt. koop een pak rijst, wat groente en gehakt/kip/wat je lekker vind. en maak het zelf. veel gezonder, en veel goedkoper. van het geld dat je daarop bespaart kun je fruit kopen. probleem opgelost.

voor fruit en groente kun je het beste naar de markt gaan. wat later op de middag. soms heb je echt hele goede aanbiedingen. laatst had ik 2 mango’s voor 1 euro. (ter vergelijking, bij de lidl kost 1 mango rond de 1.60)

voor vlees kun je het beste naar een turkse slager gaan. de kwaliteit is veel beter dan supermarkt vlees maar de prijs is vergelijkbaar. iig veel goedkoper dan de normale slager.

En sinds wanneer is brood een ongezond ontbijt? Ze weigert nog steeds zelf brood en beschuit te eten wat gekocht wordt. Ze kiest er zelf voor om niet te ontbijten. Lunch zelfde verhaal.

Avondeten ben ik mee eens, groenten is belangrijk. Fruit als tussendoor zeker ook. Maar het niet lunchen/ontbijten doet de ts zelf in mijn ogen. Ik vond vroeger ook niet alles lekker wat ik thuis kreeg.

Je hebt maar heel weinig geld nodig om lekker en gezond te koken. Haal je groenten op de markt, stop met kant en klaar pakjes maar haal gewoon wat potjes kruiden.

Help je moeder anders eens met koken of kook helemaal zelf. Van de prijs van aardappels, een potje groenten en een stuk prefab vlees kun je echt wel een veel lekkerdere maaltijd op tafel zetten.

Brood kun je ook zelf bakken, niets zo lekker als vers brood.

Zelf een pan groentensoep maken is ook helemaal niet duur en een goede manier om lekker wat groenten te eten.

Om zelf wraps te maken heb je alleen bloem, water en een klein beetje olie nodig.

Een pastasaus vol met groenten. En volkoren pasta is net zo duur als normale pasta.

Mijn favoriet. Een curry met kip en groenten. Helemaal niet duur, wel super lekker en gezond.

Ik haal 1 KILO paprika op de markt voor 75 cent. Zelfde voor een kilo tomaten. 4 courgettes voor 1 euro. De markt is echt super goedkoop voor verse groenten.

Fruit is gewoon super duur.
ik woon in een klein dorpje en we hebben een hele kleine markt dus daar zijn de prijzen ook een beetje naar.
de supermarkt is helemaal duur.
Mijn ouders kopen ook weinig fruit dus koop ik van mn eigen geld wel eens wat maar dat is hardstikke duur in de super!
een bakje druiven kost al gauw 2,50 tot 3 euro, daar kun je ook 3 zakken chips voor kopen dus ik snap heel goed dat studenten en mensen die het niet breed hebben niet gezond eten want dat is gewoon duur.
Ik zou een goed gesprek met je ouders houden en van te voren en lijstje maken met punten die ze misschien mee kunnen nemen tijdens het winkelen.
bijv groente en fruit op de markt kopen, kliekjes kun je een hele lekkere maaltijd van maken bijv soep en veel dingen kun je groot maken en in kleine zakjes/bakjes invriezen voor op een ander moment.
Bijv nasi of bloemkool, dat doen mijn ouders ook heel vaak en zo hebben we altijd wat.
Ook kopen mijn ouders vaak groot in als er een aanbieding is bijv. vlees, ze verdelen het thuis dat in porties en vriezen het in. hetzelfde geld voor brood. dit kun je makkelijk invriezen en als je het daarna ontdooit is het nog vers ook.
Ik heb er voor gekozen om vegetarisch te zijn maar ik wilde mn ouders niet met dit probleem opzadelen dus hebben we besloten dat ze als het kan apart koken voor mij en ik bijv. vegaburgers zelf koop.
ik vind het wel jammer dat ze werkelijk van de soep tot de macaroni overal vlees in stoppen maarja dat is hun eigen keuze.
ik bak bijv dat een eitje of vegaburger en met nasi of macaroni haal ik het eruit als het gekookt is, doe er wat saus over en dan doen hun door hun pas het vlees en heb ik mn bordje al vol.
Ik snap je situatie wel maar ik zou toch eens een gesprek met ze hebben.
misschien weten ze niet eens dat je het er niet mee eens bent?
en over dat ontbijten:ik houd sws niet van brood en ook niet van mussli en cornflakes dus ik ontbijt liever ook niet maar dit is super ongezond.
ik merk echt verschil als ik op mn werk zit en ik heb niet ontbeten.
maak gewoon iets wat je lekker vind.
ik maak meestal een tosti zonder ham of ik rooster mn brood en doe er een lekker eitje op.
je kunt ook een appel of banaan en een lekker sapje eten/drinken.
zo krijg je toch wat binnen denk ik altijd maar.
heb er ook weinig zin in op de ochtend maar ik weet dat het ongezond is en daarom eet ik altijd wat.
succes iig met het gesprek (als je dat gaat doen) en hopelijk heb je wat aan mn tips.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Ik lust zelf gewoon geen brood. Dus ik eet het ook niet. Alleen dat is mijn keuze en niet de schuld van mijn ouders. Als ik iets anders wil eten dan koop ik dat zelf.

Havermout is 0,40 cent, misschien kan je dat proberen? :slightly_smiling_face: hoe oud ben je eigenlijk?

0,40 euro, niet cent haha!

Ik zou in ieder geval proberen het erover te hebben zoals een aantal boven mij al zeggen. Ik denk dat je genoeg tips over voeding hebt gekregen dus daarom wil ik je als tip meegeven dat je niet bang moet zijn dat ze denken dat je anorexia hebt of iets dergelijks. Het is namelijk voor je lichaam zelf, zoals jij al aangeeft, veel gezonder om fruit en dergelijke te eten. Dit hoeft niet eens om het afvallen te zijn…

Als ouder zijnde zou ik trouwens eerder op dit moment denken dat je anorexia hebt :cold_sweat: Daarmee bedoel ik niet dat je dat hebt hoor.

Ik las in een ander topic van haar dat ze 13 jaar is.

Als je 13 bent hoor je niet zélf voor eten te moeten zorgen, zeker als je geen zakgeld o.i.d. krijgt.
Zeker nu je aan het puberen bent heb je de vitamines enzo nodig, je voedingspatroon van nu is echt ongezond.
Ik zou in gesprek met hen gaan, en als ze niets ondernemen dan moet je het met een vertrouwenspersoon bespreken, en het zeker niet zo laten.
Het gaat hier wel over je gezondheid en niet over iets anders, dit is niet zomaar bezuinigen maar een vorm van verwaarlozing.

Dit inderdaad. Ik rooster mijn brood ook heel vaak omdat ik ‘‘normaal’’ brood niet zo lekker vind.
En wat ook al is gezegd, diepvries groente en fruit. Ik zou geen kant en klare maaltijden meer kopen als ik jou was, die zijn vaak heel slecht.

Gekke reacties hier, alsof topicstartster zeurt, dat vind ik echt niet!
Je vraagt niet om een vijfgangendiner, alleen om een beetje afwisseling. Nou zijn groenten uit blik niet per se ongezond (http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/veelgestelde-vragen/10-meest-gestelde-vragen/is-groente-uit-blik-en-diepvries-even-gezond-als-verse-.aspx) Maar je moet wel gevarieerd eten, en fruit hoort daar ook bij. Enige makkelijke oplossing: zelf kopen. Niet om af te vallen, maar om extra vitaminen binnen te krijgen. Een paar appels of bananen zijn niet duur als je alleen voor jezelf koopt.

(En dat brood, dat moet je maar gewoon even overleven.)

Schotel die onzin aan iemand anders voor. Als je kinderen hebt, heb je daar de verantwoording over. En een heel belangrijke verantwoordelijkheid is dat ze fatsoenlijk te eten krijgen. Ze overdrijft helemaal niet.