Bezuinigende ouders..

Mijn ouders hebben de laatste jaren ontzéttend bezuinigd in hun inkopen. Zo kopen ze eigenlijk nooit meer fruit. Brood en beschuites kopen ze dan wel, maar dat brood is vaak van slechte kwaliteit dus niet te kanen, daarbij kopen ze ook nog eens alleen groente uit blik en aardappels en goedkoop vlees wat gewoon víes is. Echt vies en al helemaal omdat mijn moeder niet kan koken, dus infeite eet ik het gewoon niet meer: Mijn oplossing hiervoor: kant en klaarmaaltijden zoals Nasi, of makkelijk te maken lekkere gerechten als gebakken aardappeltjes met gehakt etc… dit is iets waar ik door de jaren heen heb besloten. Infeite eet ik 's ochtends niets omdat ik hun brood niet lekker vind, 's middags niets om dezelfde reden en ‘s avonds wordt het dan Nasi of gebakken aardappeltjes met gehakt. Élke avond. Of er word patat met smerige hapjes gebakken. Ik vind het ook echt heerlijk en ik kan de dag er prima mee doorkomen op deze manier, maar het is natuurlijk verschrikkelijk ongezond en slecht voor je lichaam. Nu heb ik sinds een paar weken geleden besloten dat ik hier graag wat aan wil doen, een gezondere levensstijl. Maar ik weet haast wel zeker dat als ik dit tegen mijn ouders zeg ze meteen vermoeden dat ik Anorexia heb en erover beginnen dat ik een prachtig figuur heb. Daarnaast weet ik eigenlijk ookal wel zeker dat ik het niet voor elkaar krijg. Want als ze fruit kopen ‘ligt het toch weg te rotten in de kast’. Weet iemand hoe om te gaan met dit soort ouders? :’)

Ik denk dat je het maar te accepteren hebt. Ik vind je ook nogal ondankbaar overkomen. Je ouders bezuinigen vast met een reden. Je hebt tenminste te eten, kan niet iedereen zeggen.

koop zelf gezonde dingen

Ik heb het allang geaccepteerd, maar ik word er gewoon sad van. Trouwens besteedt mijn vader wel 200,- aan zijn hobby’s in twee weken. Dus zo moeilijk hebben wij het niet thuis

Zijn geld = zijn keuze

Ondankbaar vind ik nou ook wel weer een beetje overdreven. Er is vast een reden dat je ouders bezuinigen op eten maar is het niet een optie om iets minder te bezuinigen op voeding en iets meer te bezuinigen op andere dingen? Ook hoeft gezond eten echt niet duur te zijn. Zo zijn noten, fruit, groente, yoghurt en havermout erg voedzaam en daarnaast kun je ze prima voor een goed prijsje krijgen. Havermout en yoghurt zijn een van de goedkoopste dingen en voor fruit, groente en noten kun je naar de Aldi of de Lidl gaan, naast een goede smaak heb je ook nog eens heel wat zakjesvol voor een klein prijsje. Of ga eens rond 4 à 5 uur naar de zaterdagse markt, grote kans dat je met een tas vol groente en fruit thuiskomt voor veel minder geld!

+ dat je daar niet over kunt oordelen gezien je hoogstwaarschijnlijk geen kijkje hebt in de financiën van je ouders.

Hmmpf. Aan dit soort reacties heb ik dus echt niks. Het mag dan wel zijn keuze zijn, maar hij hoeft zijn gezin/gezondheid er niet onder te laten lijden.
Probeer je eens in te leven in mijn situatie.

Nog een kleine tip, probeer eens diepvriesgroente en -fruit. Het is een stuk goedkoper, net zo lekker en daarnaast kunnen je ouders niks zeggen over wegrotten want het is extreem lang houdbaar! :bowing_man:

Als je zo graag fruit wil, dan kan je dat zelf ook gewoon kopen.

no money. Ik krijg dus geen zakgeld etc, mijn moeder wil mij liever ook nog geen bijbaantje laten doen…

Nou ik lees alleen maar dat je niks lust wat je ouders kopen. Dat ligt bij jou, niet bij hen, want zij lusten het schijnbaar wel.

Je kunt altijd zelf fruit kopen.

Rooster je brood, dat wil vaak nog helpen als het niet te vreten is.

Zij eten álles. Mijn vader eet Mayonaise op brood wanneer de jam op is :’)

Mijn ouders kopen ook geen fruit uit zichzelf. Ik heb gevraagd of ze wat vaker fruit ipv chips en koekjes kunnen kopen omdat ik denk dat het fruit tekort mijn gezondheidsproblemen veroorzaakt. Ga anders opzoek naar goedkoop lekker brood. Ook kun je zelf gezondere dingen kopen. Wij bezuinigingen ookwel op eten en gaan hiervoor ook naar de goedkoopste supermarkt hier (nettorama/edeka) maar meestal is dit in 2 dagen al op.

Op vlees zou ik dan weer niet bezuinigen. Ook ku je ipv ongezonde kant en klaar maaltijden zelf rijst maken, dit is nog veel goedkoper ook.

Hier heb ik wat aan…

Maar kant- en klaarmaaltijden zijn toch ook super duur? Ik weet dat ze bij de Jumbo hier vaak ook al 3 of 4 euro kosten.
Kun je niet gewoon aan je ouders vragen of ze misschien 1x per week iets van fruit mee willen nemen? Er zijn vaak zat aanbiedingen van fruit in de supermarkten: dan weer bananen, dan weer appels, dan weer aardbeien.

Nou ik begrijp de TS echt wel. Zoals zij het beschrijft klinkt het wel alsof haar ouders veel ongezond eten inkopen, waarvan ik best begrijp dat ze liever iets anders eet. Ik begrijp dat een kind niks over de uitgaven van haar ouders te zeggen heeft als het gaat over luxedingen ofzo, maar eten is toch wel een basisbehoefte.

Ik vind het echt de taak van de ouders om hun kind te voorzien van gevarieerd gezond eten, vooral als je geen eigen inkomen hebt, mede door je ouders.

Het enige wat je kan doen in deze situatie is proberen met ze te redeneren dat je behoefte hebt aan ander eten… Breng het op een manier dat wat ze voor je klaarmaken graag eet, maar dat je ook behoefte hebt aan iets anders dan patat (fruit enzo). Kan me echt niet voorstellen dat ze je dan nog anorexia gaan vinden.

Dankjewel, hier heb ik ook wat aan