Bezuigingen in het onderwijs [discussie]

[i]Dag dames,

Velen van jullie hebben het gehoord; De regering wilt bezuinigen op het onderwijs.

Een zéér slechte keus, al spreek ik wel voor heel veel studenten in Nederland.
Vrijdag 21 januari is er een landelijke protestactie georganiseerd in Den Haag.

Zo zijn er plannen dat het collegegeld wordt verhoogd en nog een aantal zaken dat vooral betrekking heeft op mensen die een bachelor/master opleiding doen.

Dit staat trouwens op NU.nl

Politici bij aftrap studentenprotest met studiemarathon

AMSTERDAM – De Universiteit van Amsterdam (UvA) houdt als aftrap naar het landelijke studentenprotest in Den Haag op woensdag 19 januari een studiemarathon met colleges van onder anderen politici Job Cohen (PvdA), Boris van der Ham (D66) en Jasper van Dijk (SP).

Dat schrijft universiteitsblad Folia donderdag. De, deels nachtelijke, colleges gaan onder meer over de overeenkomsten tussen politiek en toneel en ontwikkelingen in het Haagse onderwijsbeleid. Naast Cohen, Van der Ham en Van dijk spreken ook diverse universiteitsdocenten tijdens de marathon die 24 uur duurt.

Op 17 januari begint er bij de Universiteit Utrecht een 72-urige studiemarathon die, behalve naar Amsterdam, ook nog naar Groningen gaat.

Op vrijdag 21 januari vindt op het Malieveld in Den Haag een demonstratie plaats tegen de door het kabinet voorgenomen verhoging van het studiegeld voor langstudeerders. Studentenvakbond LSVb en ISO lieten eerder deze week al weten een hoge opkomst te verwachten.

Alle Nederlandse universiteiten hebben 21 januari uitgeroepen tot een collegevrije dag. De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) roept donderdag al haar studenten op om naar Den Haag af te reizen en zet daartoe zelfs bussen in.

Rutte, Rutte, Rutte toch en Deetman, minister van Onderwijs; waar zijn jullie in GODSNAAM bezig. Ik snap dat jullie lekker kunnen slapen, maar studerend Nederland niet. Jullie willen jongeren langer naar school laten gaan, maar vervolgens gooien jullie wel het collegegeld enzo omhoog.

Wie van jullie gaat vrijdag ook protesteren?[/i]

Pfff, echt belachelijk. Nederland moet het van de kennis en een goede infrastructuur hebben, en dan gaan ze uitgerekend dáár op bezuinigen? Laat me niet lachen…

Ik heb hier verleden jaar mijn betoog over gehouden, en ik was tegen. Ik kan me nog wel wat argumenten herinneren.

Onderwijs is hartstikke belangrijk, zonder goed onderwijs kan de samenleving niet draaien, zullen er minder hooggeschoolde mensen en dus meer drop-outs zijn, komt er nooit een kenniseconomie die de overheid zo graag wil, en wordt er niets gedaan aan het vergrijzingsprobleem (mensen moeten worden opgeleid worden om de ouderen te kunnen helpen).

Daar denkt onze kersverse nieuwe minister niet aan.
De vrijgezele schaap. Zeker een slecht studentenleven gehad :’]?

Ja, inderdaad! Als ze trouwens ook nog eens de OV-kaart gaan afschaffen, dan word ik echt boos…

Dit slaat echt nergens op, onderwijs is een investering! Met goede banen kunnen we juist de economie draaiende houden, en daar is goed onderwijs voor nodig. Maar blijkbaar willen ze dat niet, waardoor er nog meer bezuinigt moet worden. Waar gaat het heen met dit land…

omg in engeland ofzo was schoolgeld tog 3x duurderr geworden…serieus als ze dat hier gaan doen ,ga ik gelijk van sgool …ze weten dat onderwijs heel belangrijk is maar toch gaan ze het fuking duurder maken.?!

[i]Dan krijg je, naar mijn mening, een Duitsland effect. (Tweede Wereldoorlog)

Meer arbeidsgelegenheid beloven ten koste van de rest.[/i]

Wie dat doet, sla ik :’]. *liefde voor haar OV-kaart*

Euh ja ik vind het zo oneerlijk dat wij nog geen kans hebben gekregen om te kunnen gaan studeren en een diploma te halen, en als het aan hen ligt die kans ook niet verdienen, terwijl ze zelf zo lang hebben gestudeerd. Waarom moeten wij, jongeren met het laagste inkomen (want we hebben nog geen diploma’s) betalen voor de mensen die de economie om zeep hebben geholpen? Nee, laat de rijke mensen studeren, die 1% die het nog kan betalen straks. Want ja, Rutte vind alleen de rijke mensen belangrijk. De jeugd kan hem de rug op.

Ik ga vrijdag niet protesteren, maar ik vind het sowieso belachelijk dat ze een paar miljoen uittrekken om moordzaken op prostituees te heropenen maar wel bezuinigen op onderwijs? :crazy_face:

En dat terwijl die ministers ook zelf 7 jaar hebben gestudeerd… <_<

het kabinet ofzo daar moeten ze op besparen…wat 150 leden tweede kamer,75 eerste kamer…onzin…daar moeten ze op bezuinigen …al die hoge lonen van die kak mense// ik zat ook egt met open mond te kijken toen zon wijf van de tweede kamer met zon privejet naar nl trg kwam omdat mevrouwtje op vaka was en ze de vergadering anders nie kon halen…bullshitt…

Misschien moeten de mensen die de crisis hebben veroorzaakt eens met een oplossing komen in plaats van geld krijgen. De banken veroorzaken een crisis, met als gevolg dat de hele wereld moet kromliggen om de banken weer recht te krijgen. Dat is fokkin oneerlijk en zeker als het mensen zonder inkomen betreft. En dat alleen omdat wat mensen op Wall street met virtueel geld hebben gegokt.

Oke het is kort door de bocht maar daar komt het uiteindelijk wel op neer.

Ze moeten op zichzelf bezuinigen, dan hebben we ook geen problemen meer. Dat je zoveel geld kan verdienen voor een beetje discussiëren.

het is zó slecht. met onderwijs investeer je in de toekomst.

Dit ja.
Het erge is, is dat ze dit ook wel weten…

Ik zou bezuinigen op defensie; en vooral die JSF annuleren. Want wat hebben wij daar nou aan?

ik snap dat er bezuinigd moet worden en iedereen moet daar een steentje aan bijdrage. Ik vind echter wel de maatregel dat IEDEREEN met studievertraging moet dokken erg ver gaan. Mensen die ziek zijn, mensen met verkeerde studiekeuze (tsja dat kan nou eenmaal gebeuren, als je maar niet vaker dan 1x wisselt) en zittende studenten zouden uitgezonderd moeten worden. Studenten die lang studeren vanwege gebrek aan motivatie/te veel feesten enzovoorts mogen van mij wel gewoon lekker dokken. Maar zittende studenten zijn de studie begonnen met het idee dat ze bijgeschoten werden door de overheid, nieuwe studenten kunnen overwegen of ze wel willen studeren met deze maatregel. Ben daarbij van mening dat als je een fatsoenlijke studie met fatsoenlijke baan kiest, je de studieschuld maar als een ‘investering’ in je toekomst moet zien, die je later echt wel terug verdient.

Verder mogen ze van mij wel wat meer op andere dingen bezuinigen zoals hypotheekrenteaftrek, bijstand voor kunstenaars enzo en beter controleren op misbruik stufi! (uitwonend terwijl je thuis woont)

+1

Het word gewoon weer zoals vroeger, de rijke mensen kunnen studeren, de armen worden gerichte arbeiders.