Bezorgde ouders....

Ik heb een hele lange tijd gehad dat ik slecht at en vooral zo weinig mogelijk, dus ben ik best wel veel afgevallen en nu nog steeds wel dun volgend mn ouders enzo. Ik eet nu volgens mijzelf gewoon normaal, maar mn ouders zijn nog steeds bezorgd, want ze zeiden dat ik weer dunner was geworden, terwijl ik dat zelf helemaal niet vind, en nu heb ik daar dus best wel vaak ruzie over met hun… Wat moet ik doen?

Hoe lang, hoe oud en hoe zwaar ben je en wat eet je? Misschien eet je wel echt te weinig. Maar als je minstens 2000 calorieën eet is die bezorgdheid van je ouders nergens voor nodig.

precies en wat vind je er zelf van?

Ja, hoe kijk je er zelf tegen aan? Vind je dat het voor jou normaal is, maar is het in vergelijking met je vriendinnen veel meer of minder?

Wat de andere meiden zeggen, maar misschien ook afspreken (het klinkt heel kinderachtig…) dat je ouders bij het avond eten jouw bord opscheppen en dat je dat opeet. Ik denk als je dat een paar keer doet, ze weer vertrouwen terug krijgen. :slightly_smiling_face:

Ik zou zeggen: doe een keer per week een weegschaalmomentje met een van je ouders om objectief vast te stellen of je afvalt of niet :stuck_out_tongue: En als dan blijkt dat je toch steeds afvalt, moet je anders gaan eten, of je nou bewust slecht eet of niet.

Misschien kun je samen met je ouders of een deskundige een lijstje maken van wat je minimaal gaat eten om op een goed gewicht te blijven? Dan kan je daarnaast altijd andere dingen nemen maar weten zij dat je niet te weinig neemt.

Ik ben 15 jaar, 1.68 en ik weeg 51 kilo. Ik vind zelf dat ik gewoon normaal eet en mn vrienden merken het niet maar dat zijn dan ook vooral jongens :wink:

ik ben al samen met mn ouders naar een dietist geweest, de eerste keer hielp het niet, na de tweede keer ging het gelukkig beter :slightly_smiling_face: alleen ze zijn nog steds bezorgd…

Dit dus

Kun je misschien een lijstje posten van wat je gemiddeld eet op een dag? Dan kunnen we het goed beoordelen.

ik ben langer dan jou en ik weeg nog minder! jouw gewicht is gewoon goed hoor.
denise (14jaar)

het gaat ook niet alleen om gewicht, natuurlijk is een gezond gewicht belangrijk. Maar ik denk dat vooral de manier waarop iemand met eten/gewicht omgaat ook heel belangrijk is. Als iemand bewust weinig eet, en afvalt en dit zelf niet ziet maar de omgeving wel denk ik dat er iets niet helemaal goed is. Dat je dan gelijk een eetstoornis heb wil ik niet zeggen, maar uit eigen ervaring weet ik wel dat het zo geleidelijk kan gaan, en dat het dan echt alleen maar moeilijker wordt.

• oeps. dubbel

ga eens stevig met ze in gesprek en vertel ze waarom jij dit niet langer tolereert. :rage:

O- Cruesli met yoghurt
T-muslireep
M-2 broodjes met jam of zuivelspread light
A- meestal wat aardappelen met groente en iets vegatarisch( want ik eet geen vlees) of pasta

Dat is wat ik gemmideld eet per dag

En niks tussendoor? Behalve die muslireep?
Daar zou ik dus echt niet op kunnen leven. Nou ja, ik zou zeggen. Ga met je ouders praten, en zoek een middenweg. Ze kunnen niet van je verwachten dat je ineens het dubbele gaat eten van wat je al deed.
Of je moet ze zo goed kunnen overtuigen, dat ze het wel geloven. Al denk ik eigenlijk ook dat je nogal weinig eet.

Ik vind het ook wel weinig. Je zou sowieso nog 2x fruit toe ‘moeten’ voegen en er mag ook nog wel een broodje (of twee) bij. Als je wit brood eet zou je beter bruin brood kunnen eten.

Verder weet ik natuurlijk niet hoe veel je van alles eet, maar zorg dat je als je yoghurt met cruesli eet dat dit een flinke hoeveelheid is zodat je een goede start hebt. (Als je niet goed ontbijt start je verbranding niet goed op en krijg je ook niet echt honger.)

Hoe veel eet je van je avondeten? Je zou sowieso 200 gram groenten moeten eten, maar dit kan ook door bijv. bij je lunch een stuk komkommer te pakken als je 200 gram niet op krijgt 's avonds.

Ik vind ook dat je erg weinig eet. Probeer van je middag eten iets meer te maken, volkorenbrood vult beter. Laat een paar keer zien aan je ouders dat je niet bewust nog zo dun bent. Ik ben namelijk ook erg tenger gebouwt, waardoor mijn ouders zich ook soms zorgen maken, maar deze gedachten veranderen wel als ze me uitgebreid zien lunchen en lekker eten! :slightly_smiling_face: