Bewijs me wat voor een wiskundegenie je bent

Door deze som uit te leggen, maybe :$?

Oke, hier komt ie: Gegeven is de functie f(x) = -3x2+12x+p
(Die schijne 2 is die van een kwadraat, ik kan die niet doen op mijn toetsenbord of zoiets)
Voor welke p ligt het snijpunt van de grafiek van f met de y-as boven de x-as?

Heel erg bedankt! Morgen toets, blablabla, een heleboel onduidelijkheid nog. Kus.

Snijpunt met de y-as geeft x=0
Dus vul x=0 in in de formule, je krijgt waarschijnlijk twee antwoorden en de positieve is juist.
Met p bedoelen ze in dit geval natuurlijk de y-coördinaat.

Ik wil je graag helpen, maar ik ben op het einde van mijn examens en mijn hersenen zijn dood. :crazy_face:

Dus die twee is in het kwadraat, dus gewoon vier?

Als je de som uitrekent dan, kom je -12 + 12x + p uit. Als f met de y-as snijdt, is x nul, dus dan kom je - 12 + p uit. Dus als je wilt dat het boven de x-as ligt, lijkt het me dat p groter dan 12 moet zijn?

Oh faal, dat kan dus niet bij deze formule :’)

Nee, f(x) is de y-coördinaat. P is de parameter, hulpvariable. En als ik voor x=0 invul in de formule, dan heb ik toch geen f(x)? Ik heb dan twee onbekende dingen en ik moet p berekenen. Maar toch bedankt (:

Nee, 2 als in de tweede macht! Enne, zoiets dacht ik ook. Maar p = 0 volgens mijn antwoordenboekje, dat overigens geen uitwerkingen heeft. Argh, problemeeeen. :frowning_face:

Bedoel je dan dat die drie tot de tweede wordt gedaan?

Welk boek heb je? Van getal & ruimte staan uitwerkingen op internet.

Maar dan alsnog snap ik niet hoe je aan die nul als antwoord komt, sorry :’)

kun je dan niet miss dit doen, als je x=0 neemt.

-3x(x-4)= -p
-3x=o v x=4
x=o v x=4
Dat dan -p= o v -p=4

@Polyethylene, Ja Getal & Ruimte, maar ik heb al gezocht. Niks te vinden :frowning_face:
En @Kaboosh, Nee de x wordt tot de tweede gedaan (en dan vermenigvuldigd dus met -3, volgens de formule)

Nee, ik snap deze niet :$, kun je dit uitleggen?

http://home.hccnet.nl/t.a…kingen%20Hoofdstukken.htm
Hier niet?

boven de x-as dus x>1
f(1)=-3+12+p
P=-9
dus P>-9 denk ik
maar ik sta onvoldoende voor wiskunde dus dit is misschien niet helemaal te vertrouwen

JAAA, nu snap ik het, ik dacht dat die x een maal was, sorry :’)

Maar goed, nul tot de tweede blijft nul, dus dan wordt die eerste term ook nul.

Dus dan heb je nul+nul+p. Dus als je wilt dat hij dan boven de x-as uitkomt, moet je p groter zijn dan nul,maar waarschijnlijk moet hij bij jou dan gewoon minstens op de x-as liggen en dan kan p wel nul zijn ja.

Eh, je x kan 1 zijn en toch nog onder de x-as liggen, dus dat klopt niet hoor :’)

Nee, ik heb hier gekeken, maar ik heb dus editie 2011 en ik doe 3VWO. Misschien weet iemand een andere site?

ow jaa dat klopt xD ik zei al ben niet goed in wiskunde

Heeeeeeeeeeee… Ik snap hem volgens mij…
x=0 want hij kruist de y-as. Bovendien is y ook niet 0 want HET IS BOVEN DE X-AS. Oftewijl y is sowieso positief, dus y>0. Nou, dan heb je dus f(x)>0
f(x) = 0+0+p
En dan krijg je p>0

IK SNAP HET! DANKJULLIEWEL. BRAVO! <33 :grinning: