Bevelvorm van zijn

Heey

Ik ben een Belgische en mij is altijd aangeleerd dat de imperatief van zijn wees is in het algemeen Nederlands. (vb. wees stil)
Maar het valt me op dat Nederlanders altijd ben zeggen, (vb. ben stil) wat volgens mij helemaal niet klinkt maar goed xD zelfs in de Cosmogirl ben ik het enkele keren tegengekomen dus dan ga ik er maar vanuit dat dat de correcte vorm is in Nederland. Is dat echt zo? Want ik vind het echt raar als het dan anders zou zijn als in België.

Ik ben een Nederlander en ik heb echt geen flauw idee waar je het over hebt.

Niemand zegt ‘ben stil’ :'3

Ik ben een Nederlander en ik zeg gewoon ‘wees stil’.
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen ‘ben stil’,hoor.

nee volgens mij ook niet :'D

wees, is t officieel geloof ik :’)
Ben klinkt idd niet. :")

Ik denk dat het dan vooral om het zuiden van Nederland gaat, als ik dat zo hoor :slightly_smiling_face:
Als ik in het Nederlands praat (op school bijvoorbeeld, thuis en met vrienden/familie praten we in het Limburgs dialect), zeg ik wel ‘‘Ben eens stil!’’ (in het dialect vertaald: ‘‘Bin es stil!’’)
Dus… :slightly_smiling_face:

Volgens mij is het ‘wees’.
Maar ik lees inderdaad ook wel eens van die zinnen waar ‘ben’ wordt gebruikt als imperatief, maar dat vind ik zo lelijk en volgens mij is het ook fout.

Wees of ben hoor ik allebei wel… maar ik woon ook in Brabant misschien dat dat er iets mee te maken heeft

ik weet niet of het in belgië anders is, maar in nederlands heet het ook gebiedende wijs :stuck_out_tongue:
het is idd wees, het kan best dat mensen zeggen ‘ben stil’, maar dat is geen abn. Net zoiets als dat je zou zeggen ‘ons mam’… of zo :stuck_out_tongue:

sommige mensen in het westen doen dat wel als een soort dialect ofzo? mijn vader en mijn ooms enzo hebben dat wel. Maar ze weten wel dat het niet goed is.

gebiedende wijs van zijn is bij mijn weten toch gewoon ‘wees’.

Hier zegt ook iedereen gewoon wees. En ja, ik kom uit Nederland.

ik zeg wel ben :’)
maar ik kom ook uit brabant, en ik lees hierboven dat het daaraan zal liggen ofzo haha xd

ik denk dat ‘ben stil’ gewoon iets is als ‘hun zijn’
het wordt dan wel gezegd, maar is gewoon hartstikke fout :stuck_out_tongue_winking_eye:

Oooh volgens mij heeft ze het over de gebiedende wijs.

Ok dan zal het toch wel dialect zijn geweest wat ik altijd hoorde. Wel een opluchting dat het ook wees is, ik vond ben stil ook zo verschrikkelijk lelijk klinken! Maar ik ben er vrij zeker van dat ik het minstens 2 keer verkeerd heb zien staan in de Cosmogirl. Wel raar dan dat zo’n tijdschrift het zelfs meermaals fout zegt.

En ja ik bedoel dus idd gebiedende wijs, ik kon even niet meer op die naam komen.

Ik ben nederlander (zeeland) en ik zeg ook gewoon wees stil.
Ik heb zelfs nog nooit iemand ben stil horen zeggen…

ja dat komt me wel bekend voor, dat: ben eens stil!
maarja dat zal wel weer brabants dialect zijn ofzo aangezien ik ook in brabant woon