Beugel. Wel of niet doen?

Hoi meiden,

De laatste tijd merk ik steeds meer dat ik mij begin te storen aan mijn tanden die niet helemaal recht zijn. Voornamelijk aan mijn twee ‘grotere’ voortanden stoor ik mij. Op zich staan mijn tanden redelijk recht, alhoewel de twee tandjes naast mijn voortanden er een klein beetje achter vallen en ik een klein spleetje tussen mijn voortanden heb. Daarnaast vind ik mijn tanden te groot. Zouden jullie op 21e jarige leeftijd nog een beugel nemen (rekening houdende met dat het niet vergoed wordt) met het gebit wat ik heb? Foto’s hieronder. Sorry voor de grootte maar anders was het niet duidelijk te zien. Niet citeren ajb. Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

-

Mijn tanden onder staan overigens gewoon helemaal recht en heb ook geen overbeet o.i.d. :slightly_smiling_face:

Ik zou het niet doen, ik vind je gebit er gewoon prima uitzien! Als je heel kritisch kijkt zie je dat je tanden iets scheef staan ja maar ik vind het totaal niet storend en ik zag het alleen toen ik erop ging letten. Toen ik naar je foto keek was m’n eerste gedachte ‘wat een knappe meid!’ en niet ‘wat een scheve tanden!’. :slightly_smiling_face:

Als jij je stoort aan je gebit en je hebt het geld liggen, zou ik het doen.
Ik schaam me voor mijn eigen gebit en heb het geld niet, dus ik voel je pijn wel.

Dit, plus ik heb zelf ook een beugel gehad en het was even kut, maar het was het zeker waard en ik ben blij dat ik er een heb gehad!

Ik zou het ook doen ja.

Bedankt voor jullie lieve reacties! :slightly_smiling_face: Ik denk dat ik het maar eens met mijn ouders ga bespreken en ik hoop dat zij het er ook mee eens zijn om een beugel te nemen. Niet heel leuk als je al wat ouder bent maar het resultaat is er inderdaad wel voor een langere tijd. Helaas wordt het niet vergoed dus ik hoop dat mijn ouders mij daarin ook een beetje kunnen helpen. Ik wist niet dat een beugel zo duur is…

Hoelang hebben jullie je beugel ongeveer moeten dragen?

Ik zou het wel doen. Het is even een investering maar je gaat er waarschijnlijk de rest van je leven blij van zijn. Ook als de rest van je tanden rechtstaan ben je waarschijnlijk binnen een jaar wel klaar. Ga eens een keer langs bij een ortho of je tandarts en die kan je er wat meer over vertellen.

Ik heb hem in januari twee jaar en als het goed is mag hij er over een half jaar uit.

Niet omdat ik je gebit lelijk vind, maar ik zou het doen als je het geld ervoor hebt. Ik ben zelf al ruim 12 jaar onder de pannen met mijn gebit en ik snap je heel goed! Alleen is het bij mij medisch en word het dus wel allemaal vergoed (anders had ik een schuld van hier tot Tokio)
En over je leeftijd, who cares. Ik was ook 21 toen ik voor de 2e keer een beugel kreeg. En ja, ik heb aan de bovenkant toen gekozen voor ‘doorzichtige’ slotjes, maar echt er is niemand die er op let!

Het is niet per se nodig, maar als je er zelf mee zit zou ik het zeker doen :slightly_smiling_face:

Dit. Maar ik heb wel een beugel gehad, van mijn 14e tot mijn 16e maar, nu (3 jaar later) staan mijn tanden alweer scheef. Het is wel een stuk beter geworden, maar mijn ondertanden staan echt lelijk.

Dus als ik jou was zou ik het eigenlijk niet doen…

Ik 2.5 jaar… maar nogmaals, het was het zeker waard!

Ik had zelf ook geen scheve tanden trouwens, alleen een beetje een overbeet.

Je weet dat dit per persoon verschilt he. :stuck_out_tongue:

De mijne zijn nog gewoon recht, al zeg ik het zelf. Maar die van mij ging er rond eh… juni 2013 uit dacht ik?

Zeker doen! Ik heb vorig jaar (ook op mijn 21ste) ook nog een beugel genomen, nadat ik mijn tienerjaren ook een beugel gehad heb. Je kan het altijd beter nu doen dan over 10/20 jaar, dan vind je het waarschijnlijk nog erger om er mee rond te lopen.
Toen ik naar de ortho ging heb ik trouwens ook over de kosten gehad, en dat dat een beetje een twijfelpuntje voor me was… Geen vergoeding, basisverzekering etc… Toen kreeg ik zomaar een fikse korting :grinning: Dus gewoon even zeggen dat je daar mee zit en wie weet :wink:

Mijn tanden waren trouwens weer scheef gaan staan omdat mijn spalkje afgebroken was en ik had gezworen nooit meer terug te gaan naar de ortho (had er vroeger echt een hekel aan), dus houdt het ook goed bij wanneer je er weer vanaf bent. Ga naar controles etc.

Ik heb de beugel trouwens een half jaar moeten dragen toen ik 21 was, aantal jaren daarvoor heb ik 'm 3/4 jaar gehad (als het niet langer was?).

Ik zou het zelf ook doen.

Zeg bij je eerste gesprek met de ortho duidelijk dat dit niet vergoed wordt (die weet dat tuurlijk wel maar goed om het even te benadrukken) en dat je de meest goedkope/effectieve/snelle oplossing wilt en niet ellenlang bezig wilt zijn zodat je straks 30.000 euro kwijt bent of weet ik t.