Hier heb ik vorig jaar een debat over moeten houden, ik ben nu te lui om alles op een rijtje te zetten, dus ik zet het maar even zo neer, kijk zelf maar of je er iets aan hebt:
opening
Welkom allemaal bij dit debat op dit mijns inziens iets te vroege tijdstip. Als eerste: welkom jury, maar ook welkom publiek. Ook hartelijk welkom aan onze tegenstanders en ook bedankt voor jullie komst. Wij gaan vandaag debatteren over de stelling: Zwakbegaafde ouders moeten geen kinderen kunnen krijgen. Wij als voorstanders gaan jullie ervan overtuigen dat deze wet ingevoerd moet worden.
structuur
Als eerste ga ik uitleggen hoe wij de stelling interpreteren om verwarring te voorkomen. Hierna zal ik de bestaande problemen uiteenzetten en uitleggen waarom deze veroorzaakt worden door het huidige beleid in Nederland. Hierna zal ik onze oplossing, de stelling van dit debat, aandragen en ook nog uitleggen waarom dit goed uitvoerbaar is. Als laatste zal alles nog een keer samenvatten en concluderen dat zwakbegaafden inderdaad geen kinderen moeten kunnen krijgen.
interpretatie
Zoals al gezegd luidt de stelling: Zwakbegaafde ouders moeten geen kinderen kunnen krijgen. Wij interpreteren geen kinderen krijgen als gedwongen sterilisatie. Onder zwakbegaafd verstaan wij mensen met een IQ minder dan 70. Wij interpreteren de stelling dus als: Mensen met een IQ minder dan 70 moeten gedwongen worden tot sterilisatie.
problemen
Uit recent onderzoek van het Nederlands Jeugd Instituut blijkt dat in 2010 ruim 118.000 kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar in Nederland blootgesteld waren aan een vorm van kindermishandeling, ter vergelijking: in 2005 ging het nog om ruim 107.000 kinderen en jongeren. In maar liefst 23% van de gevallen werd een kind mishandeld omdat de ouder zwakbegaafd was en dus niet wist hoe hij met zijn kind om moest gaan.
beleid
Op dit moment is het zo dat iedereen in Nederland kinderen mag krijgen. Voor het simpelste baantje heb je een diploma nodig, maar ouder worden kan iedereen. Door dit beleid kunnen ook zwakbegaafden kinderen krijgen. En zoals uit het zojuist genoemde onderzoek blijkt is in bijna een kwart van de gevallen van kindermishandeling het gevolg van zwakbegaafde ouders.
Uit onderzoek van staatssecretaris Clemens Ross uit 2005 blijkt dat zwakbegaafden niet in staat zijn kinderen op te voeden. Zwakbegaafden kunnen situaties moeilijk inschatten en hebben een matige controle over hun eigen impulsen. Ook stellen zwakbegaafden zichzelf vaak boven anderen, zwakbegaafde ouders stellen zichzelf dus ook boven hun kinderen.
Je zou kunnen stellen dat iedereen recht heeft op kinderen, dus ook zwakbegaafden. Echter, de kans dat zwakbegaafde ouders zwakbegaafde kinderen krijgen is vele malen groter dan normaalbegaafde ouders. Juist zwakbegaafde kinderen hebben behoefte aan extra aandacht en opvoeding. Dit is al moeilijk voor normaalbegaafde ouders, zwakbegaafde ouders kunnen dit dus al helemaal niet. Het kan ook zo zijn dat een kind helemaal niet zwakbegaafd wordt geboren, maar normaal of zelfs hoogbegaafd is. Dit kind zal er na een paar jaar achterkomen dat zijn ouders anders zijn dan die van anderen en na een jaar of 10 zal het kind slimmer zijn dan zijn ouders. De rollen worden dan eigenlijk omgedraaid: het kind moet voor de ouders zorgen in plaats van andersom. Dit gaat in tegen de rechten van een kind. Een kind heeft recht op liefde en goede verzorging.
oplossing
Doordat er jaarlijks zoveel kinderen slachtoffer worden van mishandeling door hun zwakbegaafde ouders zijn wij van mening dat zwakbegaafden geen kinderen mogen krijgen. Dit willen wij bereiken door gedwongen sterilisatie. Als zwakbegaafden geen kinderen krijgen zullen er jaarlijks een kwart minder kinderen mishandeld worden.
uitvoerbaarheid
Deze gedwongen sterilisatie is heel goed haalbaar. Ieder kind in Nederland moet namelijk naar school. Kinderen met een IQ van lager dan 70 zullen niet mee kunnen komen op school en gezien onze verzorgingsstaat zullen zij later onder begeleiding worden gesteld. Deze begeleiding kan er dan op toezien dat het kind, zodra het toe is aan seksualiteit, gesteriliseerd wordt.
conclusie
Al met al zijn wij van mening dat zwakbegaafde ouders geen kinderen moeten kunnen krijgen. Om onnodig leed te besparen moeten zwakbegaafden worden gedwongen tot sterilisatie. Wij vinden de rechten van het kind belangrijker dan die van de ouders. Anders gezegd: ouders hebben geen recht op een kind, maar een kind heeft recht op ouders.