Betoog > Jullie mening. Minimum leeftijd seks 16.

Ik moet een betoog schrijver voor school over een actuele discussie/onderwerp.
Ik heb voor de discusie gekozen of de minimum leeftijd voor seks omlaag moet of niet.
De minimum leeftijd voor seks is nu 16 jaar en zou volgens sommige mensen verlaagt moeten worden.

Dit houdt dus in dat als jij 16 of ouder bent en seks hebt met iemand die jonger dan 16 is je wettelijk strafbaar bent. Dit wordt natuurlijk niet zo heel streng gecontroleerd, maar het helpt wel voor de extreme leeftijdsverschillen en tegen misbruik.

Zou de minimum leeftijd verlaagd moeten worden?
Wat is jullie mening?

Alvast bedankt!

up.

ik dacht dat als je 18 of ouder was en je had seks met een minderjarige dat dat wettelijk strafbaar was.

nee, dat klopt niet. de minimun leeftijd is 16.

Wat heeft dat nou voor zin, een minimale leeftijd voor seks? Hoe willen ze dat controleren?

Okee, een man van 40 die seks heeft met een jongen van 10, dat is makkelijk te controleren. Maargoed, dat is dan ook pedofelie. Maar een kind van 16 dat seks heeft met een kind van 15, dat valt moeilijk te bewijzen, denk ik.

upje.

up.

Waar slaat t op… Ik ben 16 en heb een vriend van 21, wie controleert dat nou?
Je moet zelf weten wanneer je seks hebt…

Ik word gek van al die minimumleeftijden. Ik ken mensen die op hun 12e al volledig volwassen waren en mensen die op hun 18e nog zijn alsof ze 8 zijn. Het is echt iets dat aan jouzelf ligt en niet aan je ‘leeftijd’, het is niet alsof je opeeeens op de dag dat je 16 word verantwoordelijkheidsgevoel krijgt.

Als jij er klaar voor bent moet je het doen, klaar.

ik snap de minimumleeftijd eigenlijk ook niet. ik vind seks iets heel intiems en dat ze dat wettelijk regelen gaat voor mij te ver. om misbruiken enzo te voorkomen bestaat genoeg andere wetgeving.

Idd.

Ik vind dat je de de grens niet persé moet verlagen. Iemand van 14 of 15 die seks wil, zal heus niet naar de wet kijken om te weten of het al ‘mag’. Volgens mij trekken heel weinig jongeren zich daarvan aan.
Geen enkele jongere zal zeggen :" oh ik mag het nog niet doen van de wet, dus nee!" Of dat denk ik toch.

Mee eens.

Ik vind dat hele ‘minimum leeftijd’ gedoe al sowieso belachelijk. Laat ze de wet maar mooi schrappen :slightly_smiling_face:

ik vind dat ze het op 16 jaar moeten houden. Oké, niemand gaat zeggen “ik wil nog geen seks want het is niet legaal”, maar toch vind ik het goed ze er een leeftijd op hebben geplakt. Uit onderzoek is gebleken dat bij de 17-jarigen ongeveer 50% seks heeft gehad en 2 jaar later, bij 19-jarige leeftijd is dat 90%.
Dus ja, 16 is zowat het ‘begin’

ik vind het wel goed 16. dan ben je wel “volwassen genoeg”. zeker niet lager want dan doen 99% van de jongeren het om erbij te horen en weten ze meestal nog niet zo veel van alles af enzo. want kom op toen jij 12 was, wat wist jij nou over sex? ik niet zoveel hoor maar ik was er toen ook totaal niet mee bezig. als ik dan een ouder vriendje zal hebben (van 18 of zo) of verkracht zal worden zal ik op dat moment echt niet weten wat ik dan allemaal zal moeten doen zoals een condoom omdoen of eventueel een zwangerschapstest/aftermorning enz.

Mensen hebben seks als ze er zelf aan toe zijn. En zijn ze dat niet dan zijn ze vrij dom geweest. Sowieso hebben de meeste twaalfjarigen ook geen flauw benul van dit soort minimum leeftijdgedoe. Oke ik ben 13, ik wist het ook niet maar ik ben ook absoluut niet van plan seks te hebben voor ik daar aan toe ben. En ja ik weet wel over de morning after pil en dat soort dingen, ik denk dat vrij veel mensen van mijn leeftijd daar in ieder geval iets over weten.

Nah kijk, ik vind gewoon… je moet seks hebben als je er aan toe bent, écht aan toe! dus niet als je net 2 weken een vriendje hebt en die zegt; ‘’ Ik wil seks met jou ‘’ dat je dan dus meteen ja zegt, ongeacht je leeftijd.
Maar, je moet het pas doen als je er geestelijk voor klaar bent, en sommige zijn dat op hun 15e, en sommige pas op hun 20e ofzo… In ieder geval vind ik dat ieder dat voor zichzelf moet weten.