Betoog bio-industrie

Hoi allemaal!
Ik moet voor school een betoog schrijven, over het onderwerp waar ik eerder een documentatie map voor in heb moeten leveren. Ik moet nu als een toets een betoog gaan schrijven over het onderwerp : weg met de bio-industrie.
Nou moest ik vorige week al in gaan leveren wat ik ga gebruiken, dus tekstjes en een bouwplan.

Ik had hiervoor 3 argumenten :

• Het welzijn van de dieren
  • De gezondheid van de mens
  • De invloed op het milieu

Nu zijn mijn leraar dat het verstandig was om een tegen-argument te gebruiken en die dan als het ware uit het veld te ruimen (ik weet even geen andere benaming haha). Dus ik had als tegen-argument genomen :

• Het vlees is goedkoper

Maar ik heb nu heel lang zitten nadenken, maar eigenlijk kan ik niks bedenken hoe ik hier nou een goed verhaal van moet maken dat laatste argument… Want wat ik ook verzin volgens mij blijft het feit dat het goedkoper is.

Kan iemand mij misschien helpen zodat ik er toch nog wat moois van kan maken? Ik kan de argumenten nu helaas niet meer veranderen :frowning_face:

Dus je wilt hulp bij het verwerpen van je tegenargument?

Een ander tegenargument misschien is trouwens dat je door het veel dieren houden op een klein stuk grond veel geld kunt verdienen. Maar hierdoor neemt ook de overbemesting toe. Wat het dus weer slecht maakt.

Haha. dat onderwerp voor een oefen betoog voor het examen had ik ook xd

Ja dat ja!

Zou ik niet, wat StoneHeart ook al een beetje zei, dan iets kunnen zeggen van:
Het vlees uit de bio-industrie wordt dus wel degelijk goedkoper aangeboden in de schappen, maar de vraag is of dat belangrijker is dan je gezondheid etc.

of is het dan niet goed verworpen?

Vlees wordt goedkoper aangeboden omdat er een grote hoeveelheid is? Misschien kan je iets vinden over ‘massa productie’, oftewel; dat er veel verspilling is omdat er teveel dieren onnodig geslacht worden?

Waarschijnlijk kun je het beter met een financiël argument verwerpen.

Het is goedkoper in aankoop, maar het wordt via sluipweggetjes duurder. Je betaalt het aan belastingen (opruimen milieuvervuiling etc.). Je betaalt natuurlijk ook voor niets, het vlees uit bio-industrie bevat weinig inhoudstoffen door het feit dat de dieren gewoon rommel binnenkrijgen en het bevat enorm veel schadelijke stoffen.

Goedkoop is duurkoop!

Doordat de dieren zo dicht op elkaar zitten ontstaan er vaak veeziektes. De overheid probeert dit te voorkomen - de maatregelen die hiervoor moeten worden getroffen kosten veel geld. En als er dan toch BSE - varkenspest of vogelgriep etc. uitbreekt kost het veel geld om die ziekten uit te roeien etc.

Het bestrijden van de gevolgen die de bio-industrie op het milieu heeft kost ook handel vol geld.

Ah super dankjewel! Hier kan ik echt wat mee!

^ Graag gedaan! Succes