Betoog: Bio-industrie moet stoppen! voorargumenten

Ik moet dit jaar een betoog houden en heb de stelling: bio-industrie moet stoppen! gekozen.

Nu zijn dit mijn voorargumenten:

• Het is slecht voor het Milieu
  • Het is slecht voor de mens
  • het heeft een slechte invloed op de 3de wereldlanden
  • Het is dierenmishandeling

Ik moet alleen 5 voorargumenten hebben alleen ik kan geen 5de bedenken. Wie weet er eentje?
Alvast bedankt!

Door de injecties (antibiotica) die ze de kippen inspuiten worden de bacterie resisief(ofzo). In ieder geval, de huidege antibiotica helpen dan niet meer. Er is nu al een soort bacterie waarbij dit het geval is en er zullen meer volgen.
Maar dat valt zeker onder het is slecht voor de mens?
Maar je kan bijv. zo’n argument ook in tweeen verdelen als je meerdere argumenten daar weer onder hebt zitten.
Veel succes!

Oké. Kan verder dan ook niet echt helpen. Dus upje voor jou!

Bedankt! upjee

up!

Het is slecht voor het milieu?
Biologisch vlees leeft langer. (dus meer voer, meer giftige gassen).

Bio industrie levert vlees af van mindere kwaliteit. Koeien krijgen bijv. koeien te eten en daardoor kunnen ze CJ (creutzfeldt jacob) krijgen. Als mensen dat vlees dan opeten en het is niet goed gaar kunnen ze het ook krijgen.
Ziektes verspreiden zich veeeeeel sneller

Maar voorargumenten zijn eigenlijk best wel moeilijk te verzinnen, haha.
Mensen moeten gewoon minder vlees gaan eten, dan zijn de meeste problemen opgelost.

Bedankt voor je reactie!
pff dit is echt moeilijk … ik moet hem morgen doen haha

Maar met ‘slecht voor de mens’ doel je op wat? (ik dacht derde wereld landen, maar die heb je eronder al gezet). Misschien kun je hierbij dit (Koeien krijgen bijv. koeien te eten en daardoor kunnen ze CJ (creutzfeldt jacob) krijgen. Als mensen dat vlees dan opeten en het is niet goed gaar kunnen ze het ook krijgen.Ziektes verspreiden zich veeeeeel sneller
)
Erbij zetten. Of over een andere ziekte (vogel,mkz,whatever)

En met ‘slecht voor het milieu’ doel je op de ontkapping en gassen?

Dit heb ik :

Slechte gevolgen voor het milieu
Alle dieren in de bio-industrie produceren per jaar 69 miljard kilo ontlasting bij elkaar. Dat is evenveel als 14.500 voetbalvelden bedekt met een laag van 1 meter ontlasting of 1,5 x het veluwe meer.
Doordat er zoveel dieren in de bio-industrie ‘leven’ is er ook een gigantisch mestoverschot. Dierlijke mest is erg nuttig, het wordt namelijk gebruikt om de bodem vruchtbaar te houden. Als mest in grote hoeveelheden om het land gebracht wordt dan spreek je van vergiftiging. De mestoverschot is een oorzaak van de verzuring van ons milieu. De ammoniak die in mest zit verdampt en komt later in vorm van zure regen weer in de bodem terecht.
Deze ontlasting bevat schadelijke stoffen als nitraat, koper en fosfaat. Via de grond en het grondwater komen deze stoffen terecht in ons drinkwater. Hierdoor mag er in sommige delen van Nederland geen drinkwater meer uit de grond gehaald worden.

Bio-industrie heeft slechte invloed op de derde wereldlanden
Alle dieren in de bio-industrie moeten ook gevoerd worden. Met name in de 3de wereldlanden worden landbouwgronden gebruikt om veevoer op te bouwen.
Dat is niet goed want in dat land is veel armoede. De plaatselijke bevolking heeft die grond zelf nodig om hun eigen voedsel op te verbouwen.
Ondanks de honger in de wereld is er genoeg landbouwgrond om iedereen op deze wereld te voeden. Veel vruchtbaar land wordt echter voor de verkeerde doelen gebruikt.

De bio-industrie is schadelijk voor de mens

Door het gebruik van antibiotica, dat door het voer van de dieren wordt gedaan, ontstaan ziektes zoals varkenspest, kippengriep en BSE. Deze ziektes zijn besmettelijk voor mensen en daarom moeten er dan miljoenen dieren worden afgemaakt omdat de ziekte zich kan verspreiden. Daarnaast worden er ook heel vaak stoffen in het dier gespoten zoals vetmakers en groeihormonen. Het is verboden in EU maar uit een onderzoek blijkt dat het op grote schaal wordt overtreden. Vlees eten met zulke stoffen erin is schadelijk en vooral voor zwangere vrouwen en kinderen. Het is zelfs zo erg dat de gezondsheidsdienst wil dat erop industrievlees etiktjes komen met de tekst: dit vlees bevat schadelijke stoffen.

Die van dierenmishandeling spreekt voor zich lijkt me!

Ja. Dat is wel goed.
Ik weet verder ook niet echt een voor argument, misschien een anti-bioindustrie site? (een stichting ofzo?)

Ja ik heb al heel veel informatie gehaald van wakkerdier alleen verder niet echt wat te vinden…

Alleen ik weet denk een nieuw argument maar het lukt me niet om er een korte zin van te maken…

Het gaat er over dat Nederland heel graag een voorbeeldland wil zijn alleen dat de bio-industrie daar niet aan meewerkt zegmaar… Kan iemand please voor mij een goede zin bedenken?

Hier nog wat info daarover :

Je zou het volgende tegenargument kunnen geven: Het exporteren van vlees van dieren die een dieronwaardig leven hebben gehad is niet iets om trots op te zijn. Een welvarend land als Nederland heeft etisch gezien de plicht om goed voor de dieren die gehouden worden te zorgen. Andere mesnen zullen dan misschien zeggen: Als wij het niet doen, dan doen andere landen het wel, dus kunnen wij het net zo goed ook doen. Als je op die manier redeneert zouden we in Nederland ook nog steeds kinderarbeid hebben of het heel normaal vinden om mensen 6 dagen per week 12 uur per dag te laten werken zonder ze goed te betalen. We hebben in Nederland de keuze gemaakt om goede arbeidsomstandigheden voor mensen wettelijk verplicht te stellen. Dat zouden we ook voor dieren moeten doen. Nederland zou daarin een voorbeeldland kunnen zijn, zoals we dat ook voor andere onderwerpen zijn geweest.

Je bedoelt imago?

Das een niet al te best argument (welk land heeft nou geen bio industrie? Bijna ieder), maar het is een argument.

Ja ik weet het, maar ik kan echt geen betere verzinnen :frowning_face: En omdat ik hem morgen al af moet hebben moet ik nu echt snel een hebben… pff dit is echt moeilijk

upje!

moet dit niet bij school?

Oeps, sorry!

upje!

Heey,

Ik heb volgende week mijn betoog over dierenmishandeling en ik heb als stelling ‘Dierenmishandeling moet strenger gestraft worden want het komt nog te veel voor.’ We moeten 2 argumenten voor, 1 argument tegen en een weerlegging op het tegen argument. Mijn tegenargument is: ‘Als je een hond een corrigerende tik geeft als hij de hele tijd aan het blaffen is moet dit niet als dierenmishandeling gezien worden.’ Maar ik kan geen weerlegging verzinnen… Kan iemand me helpen?