Betoog asielzoekers

heej,
voor maw moet ik een betoog van 10 min. houden over asielzoekers. Nu heb ik wel een paar argumenten voor de stelling dat je asielzoekers moet helpen en dat we moeten proberen zoveel mogelijk mensen op te nemen, maar ik loop vast. :S
Ik heb als voorargumenten:

• je moet aan je medemens moet denken
  • de mensen zelf kunnen wat voor onze samenleving betekenen als we ze goede kansen bieden
  • we hebben altijd open gestaan voor vluchtelingen
  • als mensen hier al een lange tijd zijn en al wat ingeburgerd zijn en een leven hebben opgebouwd kan je niet zeggen: doei en zoek het maar uit

• En als tegenargumenten: (die ik moet weerleggen maar dat weet ik nog niet)
  • ze kosten ons geld
  • ze verergeren de criminaliteit

• Weten jullie nog wat? Want ik loop echt helemaal vast. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jullie mijn huiswerk doen, maar misschien komt er iemand met een briljant idee :wink:
    xxx laura

voor:

• mensen kunnen vaak niet terug naar eigen land (moord, oorlog etc.)
  • Of je gelooft of niet: ze zullen uiteindelijk de economie stimuleren

tegen:

• Nederland is al vol genoeg?
  • Moeten bezuinigen
  • Alle azielzoekers zullen net zolang in NL blijven tot de regering WEER een generaal pardon zal geven, dan mogen ze allemaal blijven.

Dank je!
Nobody else? :wink:

Ik weet nog wel een tegenargument:

Nederland moet eerst zorgen dat het eigen land helemaal op orde is, voordat ze mensen uit het buitenland er nog eens bij kunnen laten. Het is waar dat men moet zorgen voor de medemens, maar in Nederland zelf zijn er nog heel veel mensen die arm zijn en naar de voedselbank moeten voor extra voedsel en elk dubbeltje 10x om moeten draaien. Pas als dit probleem is opgelost kan je mensen binnenlaten om daar ook voor te ‘zorgen’.

Dat argument hierboven klopt denk ik niet helemaal: Ze zullen de economie stimuleren. Ze zullen de economie stimuleren als ze een verblijfsvergunning hebben en participeren aan de economie. In de meeste vluchtelingenhuizen zitten echter mensen die simpelweg niets tot weinig bijdragen. Tot die tijd voegen ze dus eigenlijk niets toe aan de economie?

Verbeter het als ik het fout heb, hoor, maar dit is wat bij mij opkwam haha.