Betoog anticonceptie is de verantwoordelijkheid van de vrouw

Hallo Allemaal.

Ik moet een betoog houden met als stelling: anticonceptie is de verantwoordelijkheid van de vrouw.
Op internet is hier vrij weinig informatie over te vinden (tenminste, informatie met goede onderbouwing).

Ik ben het NIET eens met deze stelling.

Argumenten voor mijn mening zijn tot nu toe:

1.In een relatie dragen zowel de man als vrouw de verantwoordelijkheid voor het zwanger worden of het voorkomen van een zwangerschap.

1. Er zijn al verschillende anticonceptiemiddelen voor mannen, momenteel wordt er onderzoek gedaan naar nieuwe methodes

2. Double dutch geeft 99,9% betrouwbaarheid op anticonceptie. Dit percentage bereik je nooit met eenzijdige anticonceptie.

Argumenten tegen mijn mening zijn tot nu toe:

1. De pil voor vrouwen is het meest betrouwbare anticonceptiemiddel.
    Ontkrachting: Gebruik van antibiotica, anti-epileptica en Sint janskruid kunnen de werking onbetrouwbaar maken.

Heeft een van jullie nog andere argumenten met onderbouwing? Dan zijn die van harte welkom!

Alvast super bedankt voor jullie hulp.

Argumenten voor:

• Het slikken van hormonen kan veel negatieve bijwerkingen geven voor vrouwen.
  • Vrouwelijke anticonceptie is vaak niet betrouwbaar wat betreft SOA’s.

Nog een argument tegen:

• Veel vrouwen slikken de pil al zonder hem in de eerste plaats te gebruiken als anticonceptie. Kleine moeite dan om hem ook als anticonceptie te gebruiken zodat er ook geen condooms o.i.d. nodig zijn.

Nou, het is toeval dat de betrouwbaarste anticonceptiemiddel die er nu is voor de vrouw gemaakt is. Dat betekent niet dat zij maar meteen de verantwoordelijkheid moet dragen.

Je stemt samen in dat je seks gaat hebben (uitzonderingen daar gelaten) en je weet beide van de mogelijke consequenties, dus ben je beide verantwoordelijk voor de anticonceptie.

Als de vrouw toch zwanger raakt is het kind ook de verantwoordelijkheid van de man, dus waarom zou hij dan niet verantwoordelijk zijn bij de preventie?

Weerlegging: Meestal gebeurt anticonceptie via de pil. Een vrouw is elke dag bij het slikken van de pil, de man is hier vaak niet bij en heeft er geen controle over.

Heb even gauw getypt, dus ik hoop dat het evengoed een beetje zinvol is. Alhoewel meeste argumenten lijken wel op wat al gezegd is.

Bedankt allebei! Nog meer tips en argumenten zijn welkom :slightly_smiling_face: