Beter worden in gym/sport?

Ik zou echt heel graag beter willen worden in sport - of ja, eigenlijk meer gym. Ik ren altijd super hard weg als een bal op me afkomt (nouja… rennen, ik duik meer weg, want rennen is ook niet echt mijn ding.), val na 3x zwaaien al uit de ringen en kan voor geen meter opdrukken. Verder faal ik ontzettend met slagbal, honkbal en alles… Zelfs de regels krijg ik niet in mijn hoofd, gewoon omdat mijn gedachtes afdwalen als de docent begint met ‘honk 1’ of zoiets…

Heel vervelend om elke week 2x zo’n kutgevoel te hebben omdat je gym hebt, altijd als laatste gekozen te worden (dat valt dan nog mee, omdat mijn vriendinnen en zo mij altijd gewoon kiezen, ook al vang ik geen enkele bal.) Want iedereeeen uit mijn klas houdt van gym!
Vroeg me af of er meer mensen hier last van hebben en ook niet meer voor lul willen staan tijdens de gym lessen? Ik bedoel, ik houd echt ontzettend van dansen en gewoon joggen zonder dat je vast zit aan een gedwongen tijd (zoals bij gym), vind ik echt leuk en erna voel ik me ook heel goed. Wat zou het fijn zijn om van sport te genieten haha!
Zou leuk zijn als dit net zo’n topic achtig iets wordt als ‘gezond afvallen’ en ‘lenig worden’, maar dan op een andere manier. Ik weet eigenlijk niet eens zeker of je er wel beter in KAN worden, want het kan ook zijn dat het pure aanleg is. Dus tips zijn welkom en meld je als je net zo’n motorische achterstand heb als ik! :slightly_smiling_face:

Haha hier het zelfde verhaaltje. Maar ik kán er letterlijk niet beter in worden omdat ik het gewoon niet zie (ik zie geen diepte).
En natuurlijk gaan we aaaaaltijd honkballen,volleyballen,pingpongen,basketballen en al die andere kutsporten waarbij je goede zicht nodig hebt haha.

However, je kan natuurlijk alsnog gewoon je conditie trainen. Een paar keer per week hardlopen, regelmatig opdrukken etc

a

Tuurlijk kan je er beter in worden :slightly_smiling_face: niet in alles, maar een hoop kun je zelf al verbeteren als ik je verhaal lees:

1. Let op als de leraar uitlegt. Beetje saai, maar anders ga je misschien domme fouten maken tijdens het spel of regels overtreden, gaan je klasgenoten weer zeuren enzo.
  2. Je angst voor de bal begrijp ik wel, maar je moet je beseffen dat die bal je niet gaat doden ofzo haha. Afhankelijk van het spel zijn er prima manieren om een bal af te weren. Probeer hem als dat mag te vangen, en anders aan te nemen met je voet ofzo. Als een bal écht hard op je afkomt, bijv. bij voetbal; je rug ernaar toe draaien.
  3. Opdrukken is puur een kwestie van kracht…oefenen dus! als je wil, want de meeste meiden doen dat denk ik niet echt.

@augurkenlul,
Ik heb mijn bril nooit op haha! Dus ik zie ook echt niks, maar anders ben ik bang dat d’r een basketbal tegen mijn bril op knalt - dat gebeurd gegarandeerd - en ik weer 200 euro armer ben. Dus doe dan maar niet.

@MoosLove
Het gekke is, in de klas kan ik me heel goed concentreren… Goed, dat dan weer niet, maar ik onthoud snel dingen en haal voor vakken als Frans, Engels, Natuurkunde en zo gemakkelijk 9ns en zo. Maar als het woord ‘buitenspel’ valt, dwaal ik echt af ;o.

Gelukkig heb ik nu geen gym meer, maar ik vond het altijd verschrikkelijk. Ik werd altijd als laatste gekozen, zowel op de basisschool als op de middelbare. Toestellen vond ik echt vreselijk, ik was heel erg bang om in het bijzijn van de hele klas te falen. Daardoor vond ik het ook heel erg eng. Ik was echt dagen zenuwachtig voor gym, kon er gewoon niet van slapen. Echt niet normaal dus. In spel was ik gelukkig wel iets beter, bij het ene spel meer dan het andere. Ik vond spel ook wel leuk, ook al was ik niet de beste. Meestal kon ik het dan gewoon leuk maken om er zelf om mijn eigen stommiteiten te lachen.

Ik heb nooit geprobeerd om goed te worden in gym, volgens mij word je dat ook niet van de een op andere dag. Het is goed dat je wel aan sport doet, want een goede conditie is de basis. Verder denk ik dat je je gewoon moet proberen om bij dingen waar je niet zo goed in bent, de lol ervan in te zien. Je bent vast niet de enige die er niet zo goed in is. Bovendien heb je vriendinnen in je klas, dus je bent in ieder geval niet alleen. En denk heus niet dat je de enige bent die niet van gym houdt, want ik ben ook zo’n iemand!

Mijn tips:

• Werk aan je conditie (ik loop nu al 2 jaar hard en toen ik nog gymde voelde ik me daar tijdens spelletjes zoals voetbal wel zekerder door, omdat ik tenminste niet buiten adem was)
  • Maak je niet te druk, het is maar gym en er zijn heus meer mensen die er helemaal niet van houden of het niet zo leuk vinden.
  • Lach om jezelf, het is beter om over je eigen stommiteiten te lachen dan een potje te gaan huilen.
  1. Als de bal op je af komt, laat hem eerst één keer stuiteren en vang hem dan op. Dan is de vaart er al deels van af, dus kan je hem gewoon pakken.
  2. Vraag een vriendin of ze het even wilt uitleggen. Of je gymleraar. En kijk naar wat je niet snapt aan het spel, wanneer je bijvoorbeeld hem mag vangen of wat de regels zijn.
  3. Ga vaker sporten buiten. Ga dan bijvoorbeeld voetballen of met je zusje/broertje of iemands anders broertje of zusje of je neefje/nichtje spellen doen zoals slagbal. Dan heb je een smoes om jezelf te trainen in die spellen.
  4. Vraag je broer of neef hoe je het best kan opdrukken, wie weet heb je gewoon de spieren er niet voor. Train die spieren dan.
  5. Vraag iemand ballen te gooien, steeds harder, en dat jij die dan moet vangen en als je dan wegduikt, je 5x moet opdrukken. Dan oefen je dat ook gelijk.

Hier ook exact hetzelfde. Ik kijk elke week weer op tegen gym en probeer elke week wat te verzinnen om er onderuit te komen. Ik ben er ook echt slecht in, maak ontzettende blunders, kan sommige dingen gewoon echt niet en het lijkt altijd of ik nooit wat doe en nooit oplet. Ik sla alle ballen mis en vang nooit iets. Honkballen en volleyballen etc. kan ik ook niet en het allerergste is nog turnen. Ik heb een eikel van een leraar die je dwingt te blijven proberen tot je het eindelijk kan, maar naar mijn idee kan je iets of kan je het niet, bijvoorbeeld met de salto dan. Als je dat niet kan, kan je het toch ook niet in één lesje leren? Het is ook serieus zo dat het anderen op valt bij mij. Gelukkig hebben mensen in mijn klas geen hekel aan me en is het allemaal grappig bedoelt, maar telkens die opmerkingen van: ‘Richelle is écht een goede sporter joh!’ die dan sarcastisch zijn of gewoon duidelijk: ‘Jij maakt echt altijd blunders bij gym’ of ‘Jij kan echt niks bij gym’ worden wel vervelend. Ik schaam me er ook een beetje voor, zeker omdat ik in een klas zit met eigenlijk niemand van mijn vriendinnen, maar allemaal gewoon klasgenoten waar ik niks mee heb. Toen ik nog met mijn vriendinnen in de klas zat lachten we er om, nu helaas niet meer. Overigens houd ik wel van joggen, baantjes zwemmen en tennissen, maar dat is gewoon met een vriendin die niet oordeelt, geen vervelende leraar en daar hoef ik me niet te bewijzen en maakt het niet uit als ik blunders maak. Dus een dikke UP voor dit topic.

Jup, ik heb het ook.
Heel probleem altijd al dagen voor een gymles, ben bang dat ik faal.
Ik stress altijd heel erg voor gymlessen, heb er nare ervaringen mee, ben vaak uitgescholden voor dikke enzo en ik ben nu wel aan het afvallen en nu is dat ook niet meer zo, maar ik heb er echt een trauma aan overgehouden en ben bang dat ik er niet meer vanaf kom. :frowning_face:

Ik was ook nooit kapot van Gym ik was altijd als laatste gekozen dat zegt veel over de personen die je nooit kiezen Dat slecht bent in Gym zeg maar.
door veel te oefenen met anderen /

Haha ik heb precies hetzelfde verhaal. Ik duik eerder weg voor de bal dan dat ik erop afstorm. Daarbij ben ik niet echt fanatiek, ik doe wel een beetje alsof het me kan schelen of ons team wint of niet, maar eigenlijk boeit het me helemaal niet ;p. Je zou het dan ook niet zeggen dat ik instructor ben op de sportschool. Maar dat is dansen (zumba enzo) dus dat is wel weer wat anders.

UPUP! dankjulliewel voor de tips. Ooh, ik ben zo jaloers op zo’n jongen uit mijn klas he, hij ‘plukt’ de bal gewoon elke x uit de lucht of zo. Als je dat ziet dan denk je echt zoiets van DAMN, IT MUST BE MAGIC. En iedereen denkt altijd dat ik mn best nie doe, terwijl ik… nouja, wel een beeetje mn best doe!

UP dus.

Ik heb ook echt een hekel aan gym en ben er verdomd slecht in. Iedereen in mijn klas kan goed gymmen, dat is nog wel het ergste. Ik doe altijd super mijn best om er ook iets van te maken, maar het mislukt altijd. Echt altijd. Ik heb de moed eigenlijk al een soort van opgegeven. Ik neem ballen die ik krijg toegespeeld niet eens meer aan.

ik ben een RAMP in gym en dat weet iedereen nu ook wel dus ze zeggen niet zo snel van ga jij ff die bal halen. Maar ik doe keihard mn best maar ze denken ik doe niks maar k ben gwn slecht in gym… iemand ideeen hoe k beter word
ps enige wat ik goed kan is bokspringen maar rondjes rennen of spelletjes of andere toestellen zijn bij mij een grote NOT

Up!!! Ik ben ook super slecht in gym en ik vind het ook echt niet leuk, het enigste wat ik dan nog leuk vind is rennen of zo iets, maar niet iets in een groepje want dan gaan ze toch altijd zeuren -,- En turnen vind ik ook verschrikkelijk!

Ik heb nooit echt een hekel gehad aan gym, maar ik vind het zo stom dat het met gym altijd standaard is dat je trefbalt of honkbalt. Ik ben daar ook helemaal niet goed in. Denk dat dat gewoon in je zit of niet haha!

Ik was ook altijd een ramp met alles, maar ik kreeg toch altijd een 7 omdat ik wel altijd alles probeerde (behalve rennen dan, maar dat kan ik gewoon echt niet).

Ik draag trouwens ook een bril en het is mij echt nog nooit gebeurd dat een bal op m’n bril knalde. Wel regelmatig in m’n rug (die is al verrot en na zo’n effectbal kon ik dan ook echt even niets meer…) en op alle andere plekken, maar nooit in m’n gezicht.

Niet wegduiken, believe me die bal komt vaak niet zo hard aan als je denkt dat ie komt. Oh en een actieve houding helpt vaak ook al. Ik kan met mijn handen in mijn zakken op het veld staan (en dus overal te laat voor zijn of verkeerd doen) of een wat actievere houding aannemen en op tijd er bij zijn. Zelf actie ondernemen etc.

En qua ringen, dat kan ik ook niet. Hoe hard ik ook train met fitness :’)

Same here! Ik krijg ook altijd lage inzetcijfers omdat ik laat reageer als ik er weer in mag (bijvoorbeeld bij trefbal), ik vang de bal zelden en dingen als salto’s dúrf ik gewoon echt niet. Ik rem mezelf af, ben doodsbang dat ik mijn nek breek of afga voor de hele klas. En opletten tijdens de uitleg vind ik ook zo lastig (terwijl dat bij vakken als Nederland, geschiedenis etc. wel lukt) waardoor er weer altijd wordt gezucht als ik de bal niet vang of niet door heb dat die buitenspel is, superirritant. Mijn oog-handcoördinatie is ook niet echt noemenswaardig. Terwijl ik wel al sinds een jaar heel actief meedoe. Ik sta rechtop, ren naar de bal om hem te pakken (ook als iemand anders veel dichterbij staat) en doe wel erg mijn best. Alleen bij gym is het natuurlijk pas te zien dat je je best doet als je het ook daadwerkelijk goed doet. Nou ja, ik blijf dit topic dus volgen voor extra tips. Alleen buiten school gaan trainen om beter te worden in voetbal… Ja, weet je, daar liggen mijn prioriteiten nou niet. (Ik ben meer van de tuttige meisjessporten als Pilates, yoga, al loop ik ook hard. Het is dus niet dat ik totaal geen conditie heb, het is gewoon de interesse die totaal ontbreekt)