Betaalde opdrachten mediavormgeving

Heey meisjes,

Mijn vriend doet de opleiding mediavormgeving, hij vind het erg leuk en hij is best wel goed.
Hij heeft het er een paar keer over gehad dat hij eigenlijk wel voor andere mensen dingen wil ontwerpen tegen een kleine vergoeding (Gewoon voor de moeite eigelijk, dit zal 5-15 euro zijn in de meeste gevallen).

Nu is mijn vraag aan jullie, weten jullie iets voor hem? of je zelf nou een opdracht hebt of een bedrijf etc. weet waar ik contact mee op kan nemen… ik hoor het heel graag!

De reden waarom ik dit hier post is omdat ik hem wil helpen, het is dus niet dat hij zelf niet op zoek gaat, maar ik dacht dat dit forum misschien wel een goede plek was om aan contacten te komen.

Wat maakt hij eigenlijk? Gewoon logo’s? of echt websites?

Als hij websites ontwerpt dan vraag hij er namelijk te weinig voor moet ik eerlijk zijn.

Misschien kan je facebook proberen of ontwerpen-voor-geld. Daarmee kan hij een dik 200 euro mee winnen :slightly_smiling_face:

Heb het ook gedaan en je leert er veel van ! :slightly_smiling_face:

5-15 euro is niet veel…

Je moet echt wel vragen wat je waard bent. Gratis is nooit goed, maar zo’n kleine prijs is eigenlijk net hetzelfde als gratis :’),

Logo’s, websites maken kosten allemaal héél veel geld.

Ik vind dat je vriend het echt kapot maakt als hij zulke lage prijzen vraagt :’)
Ik vind dat je voor een uurtje werk toch wel 25,- mag vragen op z’n minst.

sowieso begint de prijs van het maken van een website normaal bij zo’n 2500 euro en dan ben je nog goedkoop uit…

Voor echte, onbekende opdrachtgevers zou hij meer moeten vragen, niet alleen omdat hij het verdient voor het de tijd en het werk dat hij erin stopt maar ook omdat hij anders de markt kapot maakt :wink:

Maar kleine opdrachtjes voor bekenden krijg je vooral via je netwerk, heb het er over met mensen die kleinschalige activiteiten/feestjes organiseren, voor hun kan het leuk zijn. En ja, het is prima om dan te beginnen met een klein bedrag of een kratje bier, maar uiteindelijk mag hij er gewoon goed geld mee verdienen.

Iets van een portfolio zou handig zijn :wink: Dan kunnen we beter inschatten wat voor soort stijl hij heeft en hoe goed zijn werk is etc.

Idd, wat Carmenneke zegt. Als hij dat soort prijzen gaat vragen voor het ontwerpen van logo’s, huisstijlen, website of wat dan ook, dan maakt hij de markt kapot. Mijn broertje is tijdens zijn studie zijn eigen bedrijf gestart. Hij vroeg volgens mij minimaal 30 euro per uur. Hij ging iets onder marktconform zitten omdat hij nog geen gediplomeerd mediavormgever was en dat vonden de meeste bedrijven ook normaal.

Ik heb geen klus voor hem, maar ik zou het proberen op facebook, in z’n omgeving, waar dan ook. Hij kan zich ook aanmelden bij stichtingen misschien, en het doen voor de ervaring. Dat zou ik normaler vinden dan een tarief als 5-15€ per klus.