Bestuurs en organisatiewetenschappen Utrecht!

Heey,

Ik ben afgelopen zaterdag naar de open dag van de universiteit van Utrecht geweest, en heb na afloop een studiekeuzetest gedaan. Heel erg dom om dit erna te doen, want toen kwam ik uit op deze studie. Helaas heb ik hem dus niet kunnen bezoeken op de open dag, en aangezien ze deze studie alleen in Utrecht en Amsterdam hebben kan ik ook niet naar een andere universiteit voor een voorlichting. Nu vraag ik me dus af of iemand van jullie dit studeert en er meer info over kan geven?
Ik ben echt heel benieuwd wat de studie nu precies inhoudt, wat je er later mee kunt & wat voor soort vakken je ervoor nodig hebt? Alvast heel erg bedankt, op de site van de universiteit van Utrecht kom ik namelijk niet heel veel verder!

Upje!

Ik heb dit een jaar gestudeert in Amsterdam. Wat wil je weten? :slightly_smiling_face:

Yes gelukkig iemand die het gestudeerd heeft haha! Uhm vooral wat voor soort vakken je krijgt & op welke vakken (op de middelbare bedoel ik dan) deze betrekking hebben. Wat voor soort studie het is zegmaar, economisch of meer echt puur theorie?

Up!

Ik kan je er niet heel erg veel over vertellen want ik heb maar enkele vakken gevolgd als keuzevakken. Maar zoals ik het zag was het redelijk veel theorie en wij moesten ook onderzoeken doen in echte bedrijven. Zoals hoe zit het management in elkaar? Interviews afnemen en dergelijke.

Oeps, late reactie. Maatschappijleer en Geschiedenis kwamen er in Amsterdam wel in terug. De manier van leren leek in ieder geval erg op die van Geschiedenis, het is allemaal erg theoretisch. Het is niet echt economisch, meer politiek en sociaal.

Voor deze studie geldt in Utrecht een zeer strenge selectieprocedure! Ik ben er toentertijd doorheengekomen maar ben uiteindelijk Bestuurskunde ergens anders gaan studeren.

In Utrecht ben je de eerste drie jaar vrij intensief bezig met de praktijk van de publieke sector. Dus: hoe werken bepaalde instanties van de overheid, maar ook projecten: Hoe los je jeugdcriminaliteit in wijk X zo effectief mogelijk op? Ik zeg maar wat haha, maar dat ongeveer. Je krijgt natuurlijk ook wat theorie (redelijk) maar gaat hier voornamelijk in je master op verder.

In Leiden, waar ik nu studeer, krijg je een hele goede theoretische basis, maar ook leuke praktijkopdrachten. Zo deed ik ooit voor de gemeente Delft een adviesopdracht over Kennismanagement. (:

De studie heeft het meest te maken met inderdaad Maatschappijleer, een beetje economie (overheidsfinancien vooral, saaaaai vond ik dat. Maargoed, dat was maar een klein beetje), en ook wel het theoriegedeelte van Management&Organisatie. Dus niet balansen maken, maar leiderschapsstijlen en managementvormen.

Ik vind het heel leuk trouwens! Heel breed ook.