beste vriendin rookt

Hoi allemaal, ergens moet ik het gewoon even kwijt maar ik weet ook niet goed wat ik moet doen…

Mijn beste vriendin is al bijna 8 maanden samen met haar vriend en ik kan het ook goed met hem vinden. Tegenwoordig zijn ze echt heel veel samen maar dat is ergens ook gewoon logisch. Nu waren we met z’n allen vrijdag op een feestje en haar vriend begon te roken. Ze vond dit echt alles behalve leuk en kwam wat bij me klagen. Na een tijdje ging ik even naar andere vrienden en toen ik terug kwam was ze zelf aan het roken. Ze zei dat ik haar maar gewoon moest laten doen die avond en dat heb ik dus gedaan omdat ze het gewoon eens 1 avond wilde proberen. Ze zei dat het gewoon enorm gezellig was om te doen op feestjes en met vrienden. Maar gisteren waren we ook uitgegaan en begon ze weer te roken, dit keer alleen maar met haar vriendje. En ze heeft me die avond ook echt gewoon in de steek gelaten want ze verdween heel de tijd samen met haar vriend zonder iets te zeggen.

Ergens zijn het mijn zaken niet wat ze ermee doet maar ik ben gewoon bang dat haar vriendje een slechte invloed heeft op haar omdat ze vroeger altijd zei dat ze nooit maar dan ook nooit zou beginnen met roken.

Ik maak er af en toe wel eens een lachende opmerking over maar toch … Ik weet niet goed of ik er nog iets van moet zeggen of niet?

Eh dat zijn niet jouw zaken. Als ze wil roken rookt ze. Als het door een slechte invloed van dr vriend komt… Tja jammer maar dan zal ze toch niet naar je luisteren. Je kan je er het beste gewoon niet mee bemoeien want dan vreet je jezelf alleen maar op.

Niet mee bemoeien.

Je kan er niet veel aan veranderen ben ik bang. Ik zei ook nooit te gaan roken, ik denk dat iedereen dat wel zegt voordat ze beginnen.

Story of my life. :’)

Zo’n vriendin had ik ook.
Mensen veranderen, get over it.

Mensen die roken hebben altijd gezegd dat ze er nooit mee zouden beginnen. Je kan er niks over zeggen. Als je het vervelend vindt, kun je wel vragen of ze het niet wilt doen als ze naast je staat, maar dat is het.

Ik laat het wel altijd weten dat ik het niet fijn vinden dat ze het doen, maar het blijft hun eigen keuze.

Nou als 1 van mijn beste vriendinnen spontaan zou gaan roken doordat haar vriendje rookt zou ik haar echt wel ff vragen of ze wel helemaal spoort. Ik zou me persoonlijk ook kapot ergeren, want ik vind beginnen met roken gewoon dom. Het is je beste vriendin, je kan er echt wel wat van zeggen en zeggen wat je er van vindt. Het is gewoon een feit dat roken zwaar onnodig is en zij laat zich gewoon lekker beïnvloeden door haar vriendje. Dat ‘voor de gezelligheid’ excuus vind ik ook wel zo dom. Je bent met je vrienden, dus het is al gezellig. Daar heb je geen brandend rolletje papier vol met meuk voor nodig.
Ik vind ook dat het wel enigszins je zaken zijn. Als vriendin moet je de waarheid gewoon zeggen, helemaal als beste vriendin. Als ik iets doms ga doen wat ik zelf op het moment niet doorheb en mijn vriendinnen wel, dan zeggen zij ook echt wel van ehm beter doe je dat niet?

Maargoed, geen idee hoe oud jullie zijn. Ik gok rond de 14 ofzo omdat het om uitproberen gaat? (Oh of al rond de 16, want uitgaan?) Ik en m’n vriendinnen zijn nu rond de 20 en hebben allemaal een uitgesproken mening over roken, dus zou heel raar zijn als 1 van ons ineens zou beginnen. Als je rond de 14 bent is het een beetje andere situatie dan bij mij nu. Die uitprobeer fase krijgt bijna iedereen wel, ik heb het ook heel ff gedaan door oudere vrienden, maar kon toen iig voor mezelf bedenken dat het kansloos was en ben er snel weer mee gekapt. Ik heb es gelezen dat je tot sowieso je 20e zo’n deel in je hersenen aan het ontwikkelen bent waarmee je consequenties kan overzien. Dus dat kan je vriendin nu niet goed en zij denkt schijnbaar niet na dat het op de langere termijn gewoon kut kan worden, dus mag jij haar daar best op attent maken. Het maakt heus wel iets indruk als je als beste vriendin iets echt duidelijk afkeurt wat je vriendin doet en uiteindelijk wil je haar alleen behoeden voor de bullshit wat roken brengt. Veel gezonder word je er niet op.

Mijn broertje heeft een tijdje terug ook bedacht dat hij maar net zo ‘stoer’ moest zijn als z’n vriendjes en loopt sindsdien ook kansloos te roken terwijl hij eerst zwaar tegen was. Lekker meelopen met de rest en erbij horen. Elk moment dat ik hem zie roken zeg ik er wat van, stik er maar in :’)

Tot zover m’n betoog :’)

We zijn allebei 16. Ik vind het gewoon raar omdat ze vroeger ook echt enorm tegen roken was.

^ Ja zij loopt gewoon achter d’r vriendje aan. Ook heel apart dat ze even daarvoor nog wel klaagt over het feit dat d’r vriend rookt en dan ineens random zelf ook begint. Ik kan er ook echt niet bij dat mensen ineens zo omslaan van mening. Mijn broertje walgde er ook van en nu doet hij het omdat z’n vriendjes het langzaamaan allemaal begonnen te doen. Het is zo onnodig -.-

Het is haar leven.

Ha herkenbaar. Het enige dat je kan doen is haar even goed vertellen wat jij ervan vind, maar voor de rest is het inderdaad gewoon haar eigen keus. Al is het mij toen wel gelukt haar even in te laten zien hoe slecht roken voor je is en is ze iets van een maand later gestopt, maar dat is achteraf ook gewoon haar eigen keus geweest.

Hmm ik snap wel wat je bedoelt.
Je kan er weinig aan doen, als zij en d’r vriend willen roken dan is het hun keus. Je zou alleen wel kunnen praten over het feit dat ze je ‘in de steek laat’ voor d’r vriend (ik zou alleen niet de worden ‘in de steek laten’ gebruiken :'P).
Daarnaast zou je wel kunnen zeggen wat je ervan vindt dat ze rookt. Misschien iets als: ‘Ik dacht dat je zei dat je niet wilde roken en het voor een keertje deed?’. Een beetje vragend stellen en natuurlijk niet bot overkomen :stuck_out_tongue: