Beste vriendin is slecht bezig.

Hey meiden,

Vorig jaar ben ik van school getrapt en ik merk dat sinds het begin van dit schooljaar 1 van m’n 2 beste vriendinnen (zij bleven beide zitten) op die school totaal de verkeerde kant op aan het gaan is. Ze begon met blowen en drinken (dat deed ze sowieso al maar nu begon ze het ook voor/tijdens/na school te doen) en op de 18e verjaardag van m’n beste vriend was ze zo lam dat de ze ongeveer een half uur met een jongen en een ander meisje (die ook dronken waren) op de wc heeft staan zoenen en nog meer dingen die ik maar niet noem. Vervolgens was ze zo erg bad aan het gaan dat d’r jongere broertje een taxi moest bellen zodat ze naar huis konden.

De maadag na het feest ben ik langs m’n oude school gegaan om d’r telefoon en iPod te brengen (die was ze op het feest vergeten) en heb toen even een goed gesprek met d’r gehad en d’r uitgelegd dat ze nu echt heel fout bezig was en dat ik hoopte dat ze dat zelf ook inzag. Ze beloofde me dat ze alleen nog maar in het weekend zou blowen en drinken en sowieso minder. Op dat moment voelde ik me heel erg trots op d’r omdat ik dacht dat het een beetje tot d’r door drong wat ze met d’rzelf aan het doen was.

Toen kon ik echter een paar weken niet langskomen omdat ik net een nieuw baantje had maar we hadden via het internet wel gewoon goed contact en het leek allemaal goed te gaan. Toen ik weer langs begon te komen bij school vertelde m’n andere beste vriendin (die ook een van haar beste vriedinnen is) dat vriendin 1 nu elke pauze blowde en zo’n beetje de hele dag stoned was. Hier was ik natuurlijk pissig om maar het toppunt kwam nog wel toen ik op vriendin1 d’r verzoek was langsgekomen om vervolgens te horen dat ze maar 5 minuten kan blijven omdat ze uit eten ging met d’r moeder en diens vriend. Natuurlijk vond ik dat niet erg maar ongeveer een half uur nadat ze weg was gelopen liepen vriendin 2 en ik met nog 2 vrienden een rondje en zagen dat ze gewoon op het pleintje naast de school aan het blowen was.

Sinds die dag heb ik d’r compleet genegeerd iedere keer dat ik d’r zag (ik weet het, heel kinderachtig maar die methode werkt nou eenmaal bij d’r) en uiteindelijk is naar vriendin 2 gegaan om te zeggen dat ze inzag hoe verkeerd ze bezig was etc. Dit was bullshit want ze blowt nogsteeds net zoveel en ik heb net te horen gekregen dat ze 7 weken zwanger is van d’r one night stand (ben vergeten te vermelden dat ze ook nog eens van alles met ik weet niet wie allemaal doet).

Ik maak me gewoon heel erg zorgen om d’r vooral omdat ze ook medicatie voor d’r epileptie gebruikt en dat me nou niet iets goeds lijkt in combinatie met zoveel alcohol etc. Wat kan ik het beste in deze situatie doen?

(btw ik heb ook een ander profiel op GS maar aangezien mijn naam daar bij staat doe ik het liever even zo.)

Ik heb echt geen idee, sorry! Wel goed dat je haar probeert te helpen! Upje!

Heel erg voor je vriendin zeg! En natuurlijk erg dat jij dit ziet gebeuren. Ik weet niet of jij een goede band met je ouders hebt? Anders gewoon even praten met je ouders en desnoods jeugdzorg inschakelen, want haar ouders hebben het waarschijnlijk niet onder bedwang.

Sterkte, ik weet verder ook niet echt wat je kan doen. Ik denk alleen dat ze nu al zo ver is dat negeren niet meer werkt (ze voelt zich wrs al in de steek gelaten, door misschien iets wat in het verleden is gebeurd?). Gewoon juist heel veel met haar praten, ga desnoods iedere dag iets met haar doen (leuke dingen), zodat je kan laten zien dat er heel veel meer leukere dingen te doen zijn dan blowen, dronken zijn etc. Dit doet ze wrs alleen maar om het echte te leven te ontvluchten en is eigenlijk alleeen maar heel zielig.

Blijf veel met haar praten, en ik hoop voor je dat er boven op komt.
Heeft ze trouwens al over abortus nagedacht (ik weet niet of dat nog kan?), want ze is nu ook nog niet in staat om voor een baby te zorgen en komt hierdoor alleen maar meer in de problemen…

Ze heeft mij zelf niet verteld dat ze zwanger is (dat heeft ze aan vriendin 2 verteld en die weer aan mij) maar het schijnt dus dat ze de baby wil houden. Ze heeft heel erg problemen met d’r vader maar ik nog meer en ik doe ook niet zulke dingen, een heel groot deel van dit probleem komt gewoon omdat ze totaal geen verantwoordelijkheids gevoel heeft.

Ik zat erover na te denken om naar de afdelingsleider op haar school te stappen, aangezien hij vorig jaar dus ook mijn afdelingsleider was kent hij mij ook en is het misschien makkelijker. Maar aan de andere kant denk ik dat ze dan echt heel boos op me wordt, maar dat liever dan dat ze zichzelf verder kapot maakt.

ik heb je even een note gestuurd :slightly_smiling_face:

Heel boos op dr worden, misschien helpt dat?

Ik zou een die afdelingsleider op school aanspreken, die kan haar ouders en hulp inschakelen.

Inderdaad. Als ze echt zwanger is, doe het dan voor het kind.

Nou ja, nu ze zwanger is stopt ze wss wel met blowen en drinken! (hoop ik voor dr)

Oké das ook niet echt hulp haha, maar ik zou idd met ouders/school het erover hebben (eerst ouders, als het echt nodig is school)

Waar zijn haar ouders in dit spel? Weten zij dit wel? Vertel het ze!! Ook al krijgt ze hier problemen mee, en ook al gaat ze je hierna negeren, dit is voor haar best wil

Naar haar ouders idd. Of school, vertrouwenspersoon, GGD desnoods.