Beste vriendin in ongezonde relatie

Hey meiden, ik zit met een probleem.

Mijn beste vriendin (14) heeft al langer dan een jaar een relatie met haar 2 jaar oudere vriend. In het begin van hun relatie leek hij lief, leuk en aardig. Maar nu hoor ik dingen van haar waarvan ik vind die niet kunnen.

Bijvoorbeeld: ze heeft een nieuwe foto geplaatst, hij zegt dat ze te dik is, en dat ze het eraf moet halen. Vervolgens appt ze me kwaad en overstuur dat ze hem niet snapt. Om daarna zijn gedrag weer goed te praten omdat hij ‘chagrijnig’ was.

Hij is al eens vreemdgegaan, en ze heeft hem vergeven. Ze vind het dus niet zo leuk dat hij nog steeds met het meisje omgaat, maar zodra ze maar ook maar een keer opmerkt dat ze het niet echt prettig vind, is het haar schuld dat ze hem niet vertrouwt, en dat ze niet zo moet zeuren. Maar als ze dan ook maar 1 keer met een jongen praat, is de hel losgebroken. Dat mag ze niet. En ze blijft het gedrag van hem maar goed praten.

Ik heb haar tientallen keren zien huilen om hem. Dit verdient ze niet. Maar zodra ik het woord “dumpen” of “uitmaken” ook maar zeg wordt ze boos.

Hoe kan ik haar nu vertellen dat dit niet zo hoort? En dat ze beter af is zonder hem, zonder dat ze boos op me worst of me afstempelt als jaloers?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen…

xx, een bezorgde vriendin

Heb ook wel eens zo’n vriendin gehad. Je kan haar advies geven wat je wilt, maar als ze het niet wilt horen zal ze er zelf achter moeten komen. Is heel moeilijk als vriendin, maar uiteindelijk ben jij niet verantwoordelijk voor haar keuzes.

Dat kun je helaas niet.
Je hebt al eens geprobeerd met haar te praten over dat hij niet goed is, maar ze wilt niet luisteren. Ze zal zelf moeten ontdekken dat deze relatie niet fijn is.
Het enige wat jij kunt doen is haar steunen op de momenten dat ze je nodig heeft.

Dit inderdaad

dit is helaas het geval. Je kan moeilijk haar blijven dwingen om zijn slechte gedrag in te zien en dat ze zijn gedrag niet mag goed praten.

Je kan haar blijven herinneren maar dan bestaat de kans ook dat zij (of erger HIJ) jullie relatie kapotmaakt en dan heb je geen voet om op te staan en kan je er niet meer voor haar zijn.

Is er misschien een optie om haar het goede voorbeeld te geven? Laten zien (door misschien om te gaan met vrienden die een gezonde relatie hebben) en dat ze inziet wat ze eigenlijk mist en ook nood aan heeft.

Ik heb er niet veel verstand van maar zo ben je positief voor haar (wat ze nodig heeft) en tegelijk ziet ze ook hoe relaties WEL moeten zijn.
Kan dat een optie zijn of nIet?

Ze komt er vanzelf wel achter. Ik heb namelijk precies dezelfde situatie als jou vriendin gehad. Achteraf gezien echt heel dom van mezelf. Ze moet het zelf gewoon in zien want dat moment maakt liefde je echt blind. Wat trouwens wel hielp wat misschien een beetje bot lijkt is dat je je vriendin dus echt niet moet gaan troosten of gaat zeggen ‘het komt wel goed’. Want ook daardoor ga je realiseren dat het dus totaal niet goed is. Plus wat ik altijd zeg: Alles kan kapot