Beste vriendin heeft't moeilijk thuis

Heey Girlsceners! :wink:

Één van mijn beste vriendinnen heeft het thuis heel moeilijk… Ik weet niet echt goed wat ik ermee aan moet, en vraag daarom aan jullie lieverds advies,

Ze blijft dit jaar zitten op VWO 4, omdat ze gewoon niet genoeg gedaan had, niet slim dat weet ik. Haar ouders nemen haar dit heel erg kwalijk, maar ze moedigen haar nooit aan, Ook als ze bijvoorbeeld eens afwast of haar broertje helpt boeit het hun niks. Ze mag daarom ook geen tv kijken en heeft maar beperkt internet, als ze naar de woonkamer gaat, waar de hele familie zit, drukt haar vader de televisie uit en wacht net zolang tot ze weer weg is, dan gaat de tv weer aan. Haar vader schreeuwt altijd tegen haar, dat hoor ik als ik met haar telefoneer. Haar etenstijd varieert ook, dit komt omdat haar moeder tot 12 uur 's nachts werkt en haar vader moet koken… soms kookt haar vader niet eens en moet ze zelf maar zien wat ze krijgt (ze eet meestal tussen 20-23 uur).

Laatst vertelde ze mij dat haar moeder haar met een stok geslagen had (vorige week), en er blauwe plekken van had op haar dijbeen, bij schoolgym had ik dit gezien en schrok er toch best wel van, ook heeft haar vader haar een keer met een hockeystick achterna gezeten. Ik heb zo met haar te doen, arm kind… Ze is altijd zo bang voor haar ouders, en haar broertje van 10 zorgt er altijd voor dat ze straf krijgt. Ik had haar net aan de telefoon en ze zei dat haar vader gister had gezegd: ALS JE NOG ÉÉN DING ZEGT, DAN GA IK OP JE ZITTEN, EN SLA IK HET LEVEN UIT JE. Ze werd hier heel overstuur van, en ik weet dat haar vader heel erg kan schreeuwen (gehoord door de telefoon heen, werd er zelf bang van). Ik ben al met mijn moeder naar de teamleider geweest vorige week en hij zou stappen gaan ondernemen.

Zometeen komt ze hier heen en gaan we samen naar de kermis (als het van haar vader mag), ik vind het zo ontzettend sneu voor haar, maar ik weet zelf ook niet zo goed wat ik kan doen? haar aanmoedigen? ik heb geen idee, wil haar super graag helpen, en ik zie dat ze ook graag hulp wil. Ze is trouwens 16,5 jaar oud.

je kunt het beste naar de politie gaan ofzo denk ik… en gwn laten weten dat je er altijd voor haar bent en veel knuffels geven (daar ga ik me ook altijd beter van voelen)

dat klinkt niet goed, misschien naar de mentor of een vertrouwenspersoon?

Ah, arm kind inderdaad! :frowning_face:
Ik vind haar vader gewoon kinderachtig. Ff de tv uitzetten omdat ze in de woonkamer is? -.-’

Maar echt goed dat jij en je moeder naar de teamleider zijn geweest. Ik hoop echt dat hij/zij er wat aan doet.
Moet echt verschrikkelijk zijn voor haar.

Ik denk dat als je er al mee naar iemand bent toegegaan dat je dat al goed hebt gedaan :slightly_smiling_face:
Voorderest is het denk ik vooral belangrijk om d’r met haarover te praten (maar ook niet dwingen om erover te praten natuurlijk) en d’r te steunen. Ik denk namelijk wel dat ze dat dan nodig heeft. en natuurlijk voor haar klaarstaan maar dat spreekt voorzich denk ik :wink:

En op het moment zelf dat je merkt dat het echt uit de hand loopt toch iemand op de hoogte brengen die snel iets kan doen…

Ik hoop dat het goed komt!

oh wat erg!
Ik zou iets serieuzere stappen ondernemen als ik dit zo lees!
En je moet haar sowieso steunen, misschien zelfs wat vaker leuke dingen doen samen om dr uit het huis te krijgen en om haar af te leiden.
Succes, ze heeft je nodig.

Haar vader bij de politie aangeven, slaan is een vorm van mishandelen, haar moeder doet het trouwens ook, en haar vader dreigt dat hij haar vermoord als 't ware. Ik zou naar de Politie gaan, desnoods sleur je haar mee ookal mag het niet van die ouders

Sterkte!

Wow wat erg!
Ik denk dat het beste wat jij kunt doen is om er gewoon 24/7 voor haar te zijn, omdat ze je nodig heeft. echt goed dat je naar de teamleider bent geweest!
succes!
xoxo

dankjewel! Ik heb haar zonet gevraagd of ze met mij naar de kermis wou, om even uit dat huis weg te komen, (ookal mag ik nergens in door mijn operatie van vorige week). dan gaan we wel een suikerspin delen ofzoiets, doordat wij echt alles delen, is het makkelijk om met haar te praten en ze verteld dingen altijd direct aan mij, :frowning_face:

Fijn dat ze zo’n goede vriendin heeft als jij. Dat zal ze wel nodig hebben nu denk ik.
Ik hoop dat ze met je mee mag, dan is ze even weg.