Beste vriendin heeft anorexia

hey,

Er is anorexia vastgesteld bij mijn beste vriendin.
Ze vriendin heeft verleden jaar een weightwatchers dieet gevolgd, en ze is blijven doordiëten. Nu, één jaar later, is er haast niets meer van haar over. Haar beentjes is net een pincet, haar armpjes zijn superdun en haar schouderbladen steken eruit. Zij is echt mijn allergrootste steun en toeverlaat geweest de laatste vier jaar, ik zou niet weten wat ik zonder haar moest doen. Zij was altijd de mentaal stabiele van ons twee; ik was steeds de vriendin met de probleempjes. Nu is het zo erg. Ik kan het gewoon niet vatten wat zij moet doormaken, zowel thuis als in haar hoofd. Nu moet ze iedere week een halve dag naar het ziekenhuis en thuis begrijpt niemand haar écht. Het is er allemaal een ‘zottenkot’, altijd heel erg druk. Haar levenslust is helemaal verdwenen, ze kruipt om zeven uur in bed om de volgende dag nog veel meer moe te zijn en ze duizelt vaak weg, het is voor mij heel moeilijk om dat allemaal te vatten. Ik wil het niet meer zo verder voor haar en ik moet nu eigenlijk ook huilen nu ik dit typ omdat ik het zo’n triest iets vind. Ik weet niet goed op welke manier ik haar moet steunen, maar ik wil er zo graag voor haar zijn. Zij is er ook altijd voor mij geweest, maar ik vind deze situatie zo immens moeilijk. Ik zie haar niet graag pijn lijden. En ze kan waarschijnlijk ook niet mee op onze schooltrip naar Parijs voor een week. Ook de dans en gym lessen kan ze niet meer volgen. Alleen ergens zitten en slapen, en een beetje babbelen of tv kijken, zo zwak is ze. Ik vind dit alles zoo ongeloofelijk moeilijk, ik word er zelf helemaal droevig van.Heeft iemand iets gelijkaardigs meegemaakt? Of ook zo’n vriendin? Of tips? Ik zou er écht veel aan hebben…

weetje, jou verhaal heeft mij echt geraakt.
waarschijnlijk ook omdat ik een zielig lied op heb staan. maar toch
ik kan me echt voorstellen hoe je je voelt.
het is heel belangrijk dat je haar steunt, vooral omdat ze die steun thuis waarschijnlijk niet krijgt omdat ze haar niet écht begrijpen.
veel met haar praten!
en leuke dingen met haar doen die niet zoveel energie kosten.
zoals dingen elf maken ofzo!
heel erg veel sterkte, voor jou én je vriendin!

Wees er nu voor haar !
Zorg dat ze blijft eten , maar zorg ook dat ze je vriendin blijft !
Ga met haar mee naar het ziekenhuis, bij hele moeilijke tijden, bijvoorbeeld als ze SPIERWIT is , blijf dan bij haar.
Hoop dat het weer goed komt, en veel sterkte !

dankje voor jullie reacties.
ik bessef ook dat ik er idd voor haar moet blijven zijn
het is gewoon heel vaak moeilijk om in haar hoofd ‘te kruipen’
ik kan haar zo zelden verstaan waarom ze dingen doet, wat de oorzaak was en hoe het verder moet met haar, wat zie ziet of waar zij naartoe wilt.
deze vriendschap is te belangrijk voor mij om die zomaar te laten varen.

ik denk dat je iedereen hier op girlscene met je verhaal raakt. zoals je al doet zal ik haar steunen en veel bij haar zijn. maar meisje je hebt zo’n grote “last” op je schouders, dit kan je niet alleen aan. haal hulp erbij van haar (of jouw) ouders. praat er met andere vriendinnen over, want anders ben ik bang dat jij er ook zeg maar onder gaat leiden (niet aan de anorexia maar je snapt wel wat ik bedoel). ik wens jou en je vriendin heel veel sterkte!

Wauw, je verhaal heeft mij inderdaad ook geraakt. Ik weet ongeveer wel waar je doorheen gaat: mijn beste vriendin kreeg ook anorexia en het liep uit op ruzie omdat ze geen hulp zocht. Het was niet zo extreem als bij jou vriendin, maar toch. Ik raad je echt aan niet hetzelfde te doen als ik deed, namelijk haar dwingen en forceren. Wees geduldig en steun haar, hoe moeilijk het ook is. Ik wens je hier echt heel veel succes mee en hoop dat het snel beter gaat met je vriendin.

Ik begrijp dat het echt heel erg rot voor jou moet zijn. Ik raad je aan om hier over te praten, met bijvoorbeeld een vertrouwingspersoon op school… Mijn moeder is adolocenten psychologe, en ze praat ook veel met jongeren die met zulke dingen als jou zitten…

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Bij een hele goede vriendin van mij werd ook anorexia vastgesteld en we zijn nu anderhalf jaar verder en ze zit er nog steeds midden in en onze vriendschap is en zal ook nooit meer zijn wat het geweest was, de hele vriendengroep eigenlijk niet.

Ik weet hoe kut het is en ik wens jou en je vriendin ontzettend veel sterkte toe <3

X