Beste vriendin en ''vrienden''?

Hoi dames,
Ik moet even wat van me af gooien en ook een beetje van jullie horen wat jullie hiervan vinden. Ik heb dus al 2 jaar lang een beste vriendin waarmee ik bijna elke dag, het grootste deel van mijn dag mee doorbreng. We hebben in de afgelopen twee jaar nog nooit een ruzie gehad, totdat we twee jongens leerden kennen. Dit zijn klasgenoten. We raakten bevriend met deze jongens, maar een van die jongens is ondanks zijn eigen extreme onzekerheden, erg open over andermans ‘imperfecties’. Tegen ons beide zegt hij uit het niets o.a dat we ‘plat’ zijn, grote neuzen hebben, lelijk zijn, een rare huidskleur hebben, er raar uitzien, etc etc. Ik negeer dit vaak en zeg niks terug omdat ik zelf niemand wil kwetsen, vooral niet met zijn/haar uiterlijk. Had ik dit wel gewild, was het bij hem niet moeilijk geweest: hij heeft ‘overgewicht’, ruikt bijna altijd niet zo fris, heeft niet echt een mooi gezichtje en de meeste meisjes zouden hem niet eens willen begroeten. Desondanks dat, vond ik zijn karakter wel ‘oké’ want we konden goed met hem lachen etc. Het gaat mij vooral om karakter.

Nou is het zo dat zijn opmerkingen maar bleven doorgaan en ik me begon te realiseren dat dit ongezond is voor mij en hoe ik over mezelf denk. Ik ben erg onzeker en heb dan ook al jaren problemen met het accepteren van mezelf. Ik heb afgelopen week onze ‘vriendschap’ beëindigd omdat zijn opmerkingen mij simpelweg erg kwetsten. Maar ook het feit dat ik me een beetje aan het realiseren ben hoe kinderachtig en ‘nep’ ze eigenlijk zijn. Het ergste is dit: hij zegt alles waarmee je een meisje onzeker zou kunnen maken, maar wij mogen niks over zijn uiterlijk zeggen. Hij is wel eens naar huis gegaan omdat we zeiden dat hij ‘kleine nagels’ heeft of omdat zijn horloge, zijn geur had. Is dit niet onwijs hypocriet?

Mijn vriendin is nog wel vrienden met ze en ik ken haar te goed om jullie te garanderen dat ze voornamelijk vrienden met ze is omdat ze de (mannelijke) aandacht echt geweldig vindt. Het is wat nieuws voor haar. Deze 2 jongens zijn een beetje aan de ‘wanhopige’ kant en willen heel graag een vriendin, maakt niet uit wie het is. Mijn vriendin tolereert meer dan ik en vindt het dan ook niet erg als mensen over haar heen lopen. Dit is het tegenovergestelde bij mij en daarom vinden ze mij minder leuk. Ze vindt de aandacht dus helemaal geweldig en het maakt haar een beetje blind voor de rest: hoe kinderachtig, blunt, nep ze dus zijn. Wanneer ik het haar probeer uit te leggen snapt ze het niet, of beter gezegd kleineert ze alles terwijl ze zelf heel goed weet dat ik gelijk heb. Zij heeft tenslotte ook een aantal maanden ruzie met hem gehad omdat hij kinderachtig bezig was.

Vandaag heb ik voor het eerst wat gedaan bij hem wat ik normaal nooit zou doen. Ik zat in de klas naast hem en liet hem merken dat hij ‘stinkt’. Ik deed mijn shirt over mijn neus, etc. Ik ben me er bewust van dat ik mezelf verlaag naar zijn niveau, maar tot nu toe ben ik alleen maar beleefd tegenover hem geweest, ookal heeft mij me diep gekwetst. Hij denkt dat ik zwak ben omdat ik aardig ben. Het is wel een beetje genoeg geweest.
Vooral het feit dat ze mijn beste vriendin zo makkelijk manipuleren maakt me echt boos. Ik wil haar niet verliezen, dat is waar ik me het meeste zorgen om maak. Ze is makkelijk te beïnvloeden en de aandacht die ze krijgt vindt ze zo geweldig dat ze het niet kwijt wil, dus ik heb het gevoel dat ik haar een beetje aan het verliezen ben aan twee idioten. Ik heb dankzij hem voor de eerste keer ruzie gehad met mijn vriendin en het begint nu frequenter te worden omdat ze zoals ik al zei, alles waar ik mee zit kleineert want ze vindt de aandacht gewoon te leuk. Sorry dames, ze frustreren mij gewoon zo erg. Ik moest even mijn hart luchten. Ik weet niet wat ik moet doen met mijn vriendin. Vinden jullie dat ik overdrijf? Wat zouden jullie doen?

Ik zou proberen om je niet bezig te houden met wat je beste vriendin met hen doet. Ik zie het meer als een situatie waarin zij vrienden heeft waar jij niet mee overweg kan, en dat is bij wel meer vriendschappen zo. Zorg gewoon dat je daar lekker afstand van houd en je niet bemoeit met wat zij met hen doet, dat zorgt voor ruzies omdat het jou eigenlijk niets aangaat (ook al wil je het beste voor haar, als zij het niet in wil zien dan zorgt het alleen maar voor meer afstand tussen jullie. Ze komt er vanzelf achter).
Heb het er gewoon niet meer over. Leg haar uit dat jij er voor gekozen hebt geen vrienden meer met hen te zijn en dat zij moet doen wat ze wil, maar dat jij niet meer met ze om hoeft te gaan en zij dat ook moet respecteren. Het zou gek zijn als je beste vriendin jou laat vallen voor hen, doet ze dat wel is ze je ook niet waard.

En verlaag je niet naar zijn niveau. Ik snap dat het verleidelijk is omdat hij je zoveel pijn heeft gedaan, maar je lost er niks meer mee op. Ik zou ze gewoon negeren en laten en je focussen op jezelf en mensen die wel leuk zijn om mee om te gaan. :slightly_smiling_face:

=-

^Ik bedoelde overigens niet letterlijk negeren, maar meer gewoon links laten liggen. Dus meer geen contact zoeken en je er buiten houden dan niet reageren wanneer ze je iets zeggen/vragen.