Beste vrienden met je ex?

Hey meiden,

Ik zit best wel ergens mee en op girlscene krijg ik vaak goed advies, dus hierbij zou ik weer jullie advies willen. :flushed:

Het is al zo’n 5 maanden uit met mijn ex, maar we zijn (beste) vrienden gebleven. Soms heb ik het gevoel alsof hij echt een goede vriend is omdat hij me dan goed laat voelen of mij helpt, en praten we vaak op app. En de andere keren ergeren we ons kapot aan elkaar en negeren we elkaar op de app.
Elke keer als hij opeens nieuwe vrouwelijke vrienden heeft en hen veel aandacht schenkt, word ik best jaloers heb ik gemerkt… Iemand tips hiervoor (1) ?

Laatst vroeg een jongen me mee uit en mn ex ging hem helemaal afkraken en vond het geweldig dat ik geen contact meer met die jongen had. Ook neust hij regelmatig op mijn telefoon doop whapp enzo (dit vind ik niet erg). Zou dit kunnen betekenen dat hij nog gevoelens voor mij heeft? (2)

Daarbij zijn we over de app best wel intiem en doen we weleens aan sexting, is dit normaal? ik vertrouw hem hiermee, en dit maakt onze vriendschap wat ‘closer’ heb ik het gevoel…

Ook vroeg ik me af of iemand ook nog (beste) vrienden is met haar ex?

Xoxo

Ik denk niet dat het in jouw situatie verstandig is om (beste) vrienden te blijven met je ex om heel eerlijk te zijn, aangezien jullie allebei behoorlijk jaloers op elkaar zijn en elkaar sexten etc. Dit is niet iets wat je doet met een gewone vriend. Ik heb het idee dat bij jullie beiden nog gevoelens aanwezig zijn, of dat jullie de breuk nog niet goed hebben verwerkt. Een goede vriend is niet de helft van de tijd leuk en de andere helft van de tijd iemand die je negeert. Ik vind het ook totaal niet gezond dat hij nog toegang heeft tot jouw berichten. Het is uit, stel je grenzen, hij heeft er niets meer te zoeken. Hij komt erg controlerend over: geen goede basis voor een vriendschap als je het mij vraagt.

Een vriendschap met je ex kán werken, al ligt het er maar net aan hoe het uit is gegaan en hoe de personen in elkaar zitten. Mijn beste vriend is ook mijn ex. Het ging uit omdat we merkten dat we elkaar eerder als goede vriend zagen, dan als relatie. Het verschil is dat het bij ons beiden überhaupt nooit is opgekomen om pikante foto’s/sms-jes naar elkaar te sturen of op enig andere manier intiem te zijn met elkaar. We zijn immers gewoon vrienden, niets meer dan dat. Of stuur jij ook intieme sms-jes naar jouw vriendinnen?
Mijn andere ex heb ik inderdaad ook geprobeerd om vrienden mee te blijven; dit is echter niet goed gegaan, juist omdat er kromme verhoudingen waren (hij vond mij nog leuk; ik hem niet meer. Hij probeerde me jaloers te maken en dat soort dingen. Dat klopt gewoon niet) en dan is het jammer, maar helaas. Die mensen kun je beter laten gaan.

De enige tip die ik je dus kan geven is dat je hem los moet laten. Ik kan niet zeggen of jullie elkaar nog leuk vinden of niet, maar als je een vriendschap wilt opbouwen met iemand, bezitten jullie naar mijn mening niet de goede basis. Hoe graag je een persoon ook mag, soms moet je je ook beseffen dat iemand geen rol meer in je leven speelt en dat je diegene beter kan laten gaan. Wie weet dat er in de toekomst nog wel een leuke vriendschap uit rolt, maar dan zullen eerst deze opgekropte frustraties eruit moeten; en dat kan alleen als je het tijd geeft, en wie weet heb je er daarna niet eens meer behoefte aan. Hou elkaar niet aan het lijntje. Óf je hebt een relatie samen en je gaat er samen voor, óf je gaat een vriendschap aan en verbreekt elk intiem contact. Als dit allebei niet kan, doen jullie er beter aan om elkaar los te laten, want niemand wordt beter van deze situatie. Vroeg of laat wordt er iemand grandioos gekwetst. Bespaar jezelf die pijn.

Heel erg bedankt voor je reactie Pudu. We zouden heel graag een relatie willen, maar het was niet zo makkelijk uitgegaan: mijn familie maakte het uit. Nu vinden ze het eindelijk goed omdat ze ingezien hebben hoe serieus we waren, maar het is te laat voor mijn ex zegt ie; hij voelt zich niet meer op zijn gemak bij mijn familie in de buurt… en wil daarom niks meer.

Zou er geen mogelijkheid zijn om hem gerust te stellen ? :sob::muscle: (ik heb al gezegd dat mijn ouders sorry willen zeggen tegen hem en het nu wel goedkeuren… maar hij zei nog steeds dat hij het niet wilde… :frowning_face: )

klinkt miss een beetje kansloos… maar ik vind het zo zonde… ik ben nog best wel gek op hem en weet dat hij me nog wel ziet zitten…maar het verleden speelt zo’n grote rol bij hem…

Ik ben nu 4 maanden uit elkaar en we hebben soms contact over dingen die nog geregeld moeten worden en hoe het gaat maar meer niet. Die behoefte is er niet om dat contact te onderhouden. Zo kun je niet verder met je leven en je richten op wat nieuws. Je ex loslaten is moeilijk, dan heb ik ook, maar het is zoveel beter om voor jezelf te kiezen en verder te gaan.

ik zal hem een jaar of twee niet kunnen ‘loslaten’, omdat we bij elkaar in de klas zitten… en de klas is al niet zo groot dus ik zie hem zo vaak

upje?

Als je ex geen relatie met jou wilt door jouw ouders lijkt mij dat niet echt een goede jongen. Een jongen gaat immers voor jou en niet voor jouw ouders.

Stoppen met dat sexting, dat is een ding wat zeker is. :’) Daarnaast moet je gewoon minder contact zoeken en met andere mensen in je klas omgaan.