Beste vriend van vriend is heart-broken en wilt niet luisteren

De beste vriend van mijn vriend (laten we hem S noemen) heeft eind zomervakantie 2 maanden met een meisje gehad (laten we haar D noemen). Hij deed alles voor haar en gaf haar ook alles, hij betaalde voor heel veel dingen die hun deden en zij deed dat eigenlijk niet. Ik en mijn vriend hadden hem al een beetje gewaarschuwd omdat ze wel eens rare dingen deed. Raar in de zin van dan D een afspraak met S afzei en dan die dag ging chillen met een andere jongen, en soms zelfs meerde jongens op 1 dag. Natuurlijk is er niks mis met chillen met vrienden, maar die jongens kende ze niet. Ze leerde ze kennen op Tagged en ging dan met ze afspreken.

Ze hebben ongeveer 2 maanden iets gehad en toen had S het uitgemaakt omdat D gewoon zoveel rare/foute dingen deed, het is allemaal een beetje teveel en te ingewikkeld om uit te leggen wat ze precies deed. In de week nadat het uit ging heeft D met ongeveer 3 jongens die ze via Tagged leerde kennen seks gehad. Toen S daar achter kwam was hij natuurlijk kapot omdat hij nog steeds van haar hield. S is nogal koppig en negeert vaak adviezen van mij en mijn vriend. Zo hebben wij hem vertelt dat hij niet meer met haar moet praten en haar moet blokkeren op Whatsapp. Dat hield hij 1 dag vol en de volgende dag zat hij ineens weer in de bus naar D toe. Na maar 2 maanden samen en alles wat ze hem heeft geflikt houd S nog steeds van D en is hij al ruim 2/3 maanden heart-broken.

Ik heb vorige week een lang gesprek met hem gehad omdat ik door mijn vorige relatie weet hoe het voelt om bedrogen te worden en na de breuk als nog heart-broken te zijn. Ik heb hem mijn ervaring vertelt en ook vertelt wat hij het beste kan doen om D te vergeten en verder te gaan met zijn leven. Omdat S degene was die dat gesprek zo graag met mij wou voeren dacht ik dat hij dus ook wel naar mij zou luisteren, maar dat is dus niet zo. Hij is nog steeds met haar bezig en zegt iedere keer weer dat hij haar niet kan vergeten omdat hij nog zoveel van haar houdt.

Ik en mijn vriend weten niet meer wat we moeten doen, we hebben alles geprobeerd en heel veel met hem gepraat maar wat we hem ook voor advies geven hij doet er niks mee. Hij praat er ook heel vaak over met mij en me vriend, en dat vinden we natuurlijk niet erg want we willen hem graag helpen maar nu beginnen we het wel irritant te vinden omdat hij wel de hele tijd vertelt hoe verdrietig en alleen hij is en ons om advies vraagt, maar nooit wat met dat advies doet.

Weet iemand misschien wat ik hier aan kan doen?

Als hij niet luistert, laat hem dan met rust.