beste vriend heeft hulp nodig :(

heeii,
een heel goede vriend van mij heeft laatste tijd veel problemen.
het gaat niet goed met m op school en hij heeft laatst iets aan me toevertrouwd over dat zn moeder best wel ziek is en dat het zelfs misschien kanker kan veroorzaken. en ik vind dit zo naar voor m hij had het al heel moeilijk doordat het een halfjaar geleden uit was gegaan met zijn vriendin. ik wil m zo graag helpen want ik zie m zoveel liever gelukkig. maar ik weet niet zo goed hoe omdat hij t liever allemaal niet laat zien en toch maar denkt dat niks goed gaat. wat kan ik voor m doen?

xxx

Wees een luisterend oor voor hem en doe leuke dingen met hem :-).

Lastige situatie.
Vaak is het fijnste voor hem als je hem lekker afleid en als hij zn verhaal kwijt wil, oprecht luisteren, nooit een verhaal afdwingen.

Misschien is het ook handig dat hij dit vertelt aan een vertrouwenspersoon en als zijn normale functioneren eronder blijft lijden moet hij misschien is langs de huisarts gaan voor een doorverwijzing naar een psycholoog. Op school kan je natuurlijk ook met een vertrouwenspersoon hierover praten.

Heeft hij andere familie/broers/zussen/vader etc die van dit probleem afweten?

Probeer hem zoveel mogelijk te steunen, dat hij altijd bij je terecht kan. :slightly_smiling_face:
Geef hem iig het gevoel dat hij niet alleen is en dat andere mensen hem willen helpen.

bedankt allemaal! ik hoop dat t helpt ik doe mn best ervoor :slightly_smiling_face: